SV: Idag dricker vi
Har haft en sjukt bra kväll med härliga upplevelser, kvällen signerad herrarna Larsson.
Krug Grande Cuvée Gammal etikett från 80-tal
Mörk, aningen koppar färgad.
Rund, vidöppen, mycket fet doft av bakade röda äpplen.
Vinet lever fortfarande på en riktigt livlig syra. bra ihoppackat med stor komplex bredd av mogen frukt, bokna päron, marmelad av mogna rödaäpplen, brioch. Lång och fet finish där koncentrerade toner av kvittenkompott dominerar.
Utan tvekan den bästa GC jag druckit.
Jacques Selosse 1990 Deg 29/7 1999
Då vi testa blint ville jag först gissa rak av på en BdB från 96. Men blev glatt överraskad att jag hade en Selosse 90 i glaset. Här hittar vi Selosse oxidation men inte alls på samma signatur vis man finner i dagens viner. Här är eken mer sekundär. Vinet fullkomligt exploderar med värme. Flytande smör, bakat päron. och en förbluffande rikedom som inte änns en vit topp bourgogne kan nå upp till. Varför jag gissa på just 96 är för att detta vin besitter en förbluffande skarp syra som håller i hårt längst med vinet ända upp i rumstemp, fy satan så bra dethär är!
Med en sjuhelsike djupare frukt, och längre finish en vad krugen har. Ni som sitter på någon av de få kvarvarande flaskor Selosse-90 behöver inte känna er stressade, detta håller minnst 10år till. Denna flaska Selosse gav så starka intryck på mig att jag nästan är beredd att dra till med att det är den bästa BdB jag någonsin druckit.
Till rådmarinerad Pilgrimsmussla med reducerad blomkålspuré, starta vi med ett par vita bourgogne, tappa anteckningar där. jag var helt såld på Selossen så jag klara mig ändå!
Följt av Ankleverterrine med brynta Svarttrumpet svamp, Brynt hasselnötssmör smaksatt med confit av pärlhöna. till anklevern föredrog jag
Chateau de Fargues 1990 Sjukt komplex, helt vidöppen förbluffande koncentrerad frukt. Syran och sötman nästintill helt integrerad, avsevärt mer imponerande än d'Yquem. Helt klart en av kvällens bästa viner som överraska stort!
Nästa rätt, Halstrad Gös med emulsion på kraftigt reducerad reisling&kycklingbuljong med smör och hummer. till detta fick vi en ren käftsmäll! nämligen
Dom Pérignon Rosé oenothèque 1988 Deg 2009
Först mycket svår öppnad, som med värme var att kliva in i en blomster-buske proppad med bär, viss typisk Dompa-rostning. Otroligt benhård syra, klockren, aningen mörk ung frukt, ett riktigt stort vin! solklart den bästa dompa jag någonsin druckit.
Hårdbräckt Sidfläsk av Rocklunda-gård med kräm av recuderad smör&lök.
Till nästkommande rätt föredrog jag domaine Tortochot Gevrey Chambertin 1er Cru Lavaux st-jacques 2009 som jag till skillnad från de andra Bdx-harcore-erna drack till Helstekt Hjortrygg, potatisterrine och massor med brynt svamp
Till Dessert blev det Dom Ruinart 1993
Mogen, helt vidöppen massor med rostade-fat, mandelmassa och pistage på nosen.
Stor rund charm, syran i behåll om nästan inte helt integrerad, enligt mig på sin topp nu, trevlig med aprikos, rostad mandel, röda äpplen och bra aningen fet 'dompa-lik' fast på ett bra sätt