Provade fem olika 2011 Patrick Piuze ikväll. Har haft förmånen att dricka och köpa hans produktion under en kort period och han har snabbt blivit en av mina favoriter. Jag kan inte sätta fingret på det men hans stil är inte klassisk Chablis ändå lyckas han fånga områdets unika karaktär. Allt till ett enligt mig mycket rimligt pris.
Terroir de Chablis.Kvällens instegsvin. Mineralig med mycket gröna , friska äpplen och citrus. Bra frisk syra med en ganska tydlig fruktsötma från mogna druvor. Mellanlångt avslut men vinet dör inte på något sätt. Varför kan inte sådant här sälja på Systembolaget istället för de massproducerade leverantörer man väljer. Kan lagras ett par år men om jag får tilldelning dricker jag de nog hyfsat snabbt.
Premier Cru Vaillons "Les Minots Här händer det mer.,komplexare doft med lite honung ovanpå mineraliteten.Krispig lite bitig smak som hänger kvar längre i munnen. Ska definitivt ligga ett par år men med dekantering går det bra att dricka nu
Premier Cru Les Fôrets Aprikos , flinta och lite sälta. Fetare och krämigare än Vaillons men syran finns där. På ett sätt mer tillgänglig nu men det känns också som att den kommer växa mer än Vaillons med lagring
Fick också förmånen att prova två Grand Cru och min fråga var förstås, kommer dessa på magnum
. Det här är viner som ska lagras, inte för att de inte går att dricka nu utan på grund av deras kvalité och hur mycket kapacitet det finns
Grand Cru Blanchots. Friska citrusfrukter, grape, söta citroner, krita. Ren frisk smak som är koncentrerad. Lång eftersmak. Absolut ett lagringsvin. Jag skulle låta det ligga åtminstone 5 år innan jag skulle röra det.
Grand Cru Les Clos. Kvällens vin. Trevlig , komplex näsa med förutom frukten och mineralerna också adderar en liten rökighet. Fokus och koncentration sammafattar väl smaken som följde med mig när jag vandrade hem i snöröken. Ser fram emot att få öppna en flaska med Martin om en 10 år eller så. Kan naturligtvis drickas innan dess men tålamod är väl något som alla vi vinnördar har, eller hur
Grattis till Caviste som plockat upp denna odlare.