SV: Idag dricker vi
Krug88 skrev:
Oj, spännande med Rousseau 90!
Hur upplevde du den?
Chambertin -90 är ett fantastiskt vin som nu börjar att visa upp sin storhet. Senast jag drack det var för 6-7 år sedan men då var den knuten och fruktsyrorna lite spretiga. Nu däremot så är vinet i perfekt balans och kommer vara på sin topp de närmaste 5 åren tippar jag.
Dekanterade det ca 2 timmar innan maten. Direkt efter att jag dekanterat det var doften inget märkvärdig. Lätt ljust rödfruktig Pinot-frukt och inget som svallrade om ngt stort.
Efter en timma i karaffen kom en ganska starkt övermogen doft och ett tag trodde jag att jag skulle bli tvungen att öppna en Clos de Bèze -90 som jag hade som reserv men det försvann innan vi började dricka vinet till maten. Har märkt detta hos flera av Rousseaus bättre viner efter några års lagring men det verkar inte vara ngt fel på dom.
Till maten var dofterna till en början väldigt mycket bigarråer, lingon, choklad och vanilj. Smaken var otrolig lång och hänger i flera minuter. Tanninerna var mjuka och silkiga. På slutet försvann de ljusa fruktdofterna mer och mer och vinet kändes allt tätare och kraftigare med mer torkade och rostade toner.
Summa summarum ett helt outstanding vin som matchade rensteken med kantareller väldigt väl.