Misstänkte kremla redan innan inlägget, så jag provade, den var mild. Nu när jag fått lite mer kött på bemen så jag tänkte steka upp den och äta upp den
Gör så! God matsvamp
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Misstänkte kremla redan innan inlägget, så jag provade, den var mild. Nu när jag fått lite mer kött på bemen så jag tänkte steka upp den och äta upp den
Sen finns det kremlor som är milda råa men rätt ointressanta tillagade, liksom kremlor som inte är så milda råa, men goda när de är tillagade.Misstänkte kremla redan innan inlägget, så jag provade, den var mild. Nu när jag fått lite mer kött på bemen så jag tänkte steka upp den och äta upp den
På västkusten är det ett riktigt Karljohan-år. Inte i nivå med 2014, men jag har iallafall plockat ca 50 fina exemplar bara i skogsområden nära huset. Även rikligt med andra soppar, kantareller, blodriskor och diverse kremlor. Gillar ni Karljohan är det dags att ge sig ut, om någon vecka är det troligen för sent.Idag var det första riktiga dagen på svampsäsongen för min del! Fyra, fem timmars lugnt promenerande i blandskog gav mycket gott resultat i Stockholmsområdet! Det känns som att det är mycket svamp på väg också, framförallt för kantarell, trattkantarell och trumpetsvamp!
Blandade kremlor! Plockade långt ifrån allt som fanns, utan fokuserade istället på att få många olika. Alltifrån kantkremla, storkremla, mandelkremla och tegelkremla till någon variant av sillkremla. Hittade en skarpt smakade röd kremla också, men den kändes för blek för giftkremla. Kanske att vädret mattat av färgen, vem vet! Den uppmärksamme skymtar säkert någon rabarbersvamp i korgen också, och en liten ensam sopp som hamnade i den korgen!
En ståtlig flugsvamp!
Vi hittade en hel uppsjö av blodriska och blåmjölkig riska (lite färre) också! Inga ordentliga bilder på dem här förutom i den nedre högra som är från rensningen! Ruskigt bra matsvampar! Övre bilden avslöjar en hel del fina och lagom stora tegelsopp också! Bra att blanda ut med!
Allt gick tillsammans med några schyssta bitar entrecôte och sallad serverat med
Lite mer regn och värme så har vi en schysst svamphöst här i Stockholmsområdet!
På västkusten är det ett riktigt Karljohan-år. Inte i nivå med 2014, men jag har iallafall plockat ca 50 fina exemplar bara i skogsområden nära huset. Även rikligt med andra soppar, kantareller, blodriskor och diverse kremlor. Gillar ni Karljohan är det dags att ge sig ut, om någon vecka är det troligen för sent.
Hilfen bitter, de två små är nån sorts riska? De andra? Funnet i tall och ekskogVisa bifogad bild 10916
Grymt! Rökt hjärta är såååå jäkla gott!Visa bifogad bild 11154
Hjärtat från höstens första dovhjort. Ligger nu och rimmar i saltlag med enbär. Ska sen rökas. Första gånger jag testar att göra detta.