StefanAkiko
Återgår till pendeldrickning post-COVID.
"Här fattas nästan allting..."
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Det är pinsamt, och borde uppmärksammas på en högre instans, framförallt eftersom deras stadgar uttryckligen skriver följande:Skattebetalares pengar till höger och vänster trots 500 miljoner i omsättning på spel och dobbel. Det som är ännu mer skrämmande är det här citatet med Linda Engström (IOGT-NTO & SSU) snappat från Accent.
Visa bifogad bild 4244
IOGT-NTO Stadgar skrev:§ 1:1 Organisation IOGT-NTO är en nykterhets- och kulturorganisation i Sverige. IOGT-NTO är en del av IOGT International. IOGT-NTO är religiöst neutralt och partipolitiskt obundet.
Vidrigt. Självgoda världsförbättrare som odemokratiskt ska bestämma över mig. Talibaner. VidrigtDet som är ännu mer skrämmande är det här citatet med Linda Engström (IOGT-NTO & SSU) snappat från Accent.
De gör det ju på ett ansvarsfullt sätt.@Daniel B Man skulle ju kunna maila och ifrågasätta deras svamlande om kontakter med makten, men jag misstänker att de kommer slingra sig med att det inte är något officiellt ställningstagande från IOGT-NTO, utan bara ett "tillfälligt personligt uppdrag" eller liknande. Men det ser ju illa ut när det tydligt står i stadgarna att det ska vara obundet...
Jag hade helt missat den här tråden, men från och med nu gäller det att hålla ett öga på IOGT-NTOs verksamhet! Det blotta faktum att de använder sig av en högst beroendeframkallande form av finansering är ett mysterium för mig!
Væl talat Perikles!"Alkohol kan vi dricka vid festliga tillfällen, måttligt förstås, men den ska hållas borta från vardagen."
Men NÄR byts då vardag till fest? Jo, när vi dricker alkohol!
Enl patenterat cirkelbevis kan vi därför dricka alkohol hvergang...
Man kan ju alltid drömma att det handlar om att det är alldeles för svårt att få tag i en bra flaska mogen Bordeaux för en billig peng i folkets lokala ICA-butik.vi behöver också ta ett omtag i hela alkoholpolitiken när det gäller tillgänglighet och pris
Här finns artikeln i Accent. Ser att Veronica Palm numera är vice ordförande för socialutskottet, vilket i någon mån förklarar att just hon uttalar sig, men det är intressant att det var en riksdagspolitiker från sosseriet och inte någon från regeringen som ju håller i taktpinnen vad gäller utredningar och lagstiftningsförslag. Övriga närvarande var Emma Henriksson (KD) som jag aldrig hade hört talas om men som visar sig vara ordförande i socialutskottet (hallelujapartiet visar sig märkligt nog ha 2 av 15 utskottsordförande, vilket är märkligt mycket för ett parti med 4,6% valresultat), Per-Ingvar Johansson (C) och Freddy Grip (V). Och dessutom sitter Magnus Jägerskog från Systembolagets dotterbolag IQ bredvid dem - men det verkar ju å andra sidan ofta som SB bestämmer över de valda politikerna.IOGT är naturligtvis också i Almedalen denna vecka och ordnar bl.a. seminarie om alkoholreklam.
Reagerade lite på följande:
De närvarande riksdagspolitikerna var alla överens om att något måste göras.
– Det är en skrämmande utveckling. Vi från politiken måste se det här problemet och vara beredda att justera. Vi vill se över och begränsa reklamen ytterligare, men vi behöver också ta ett omtag i hela alkoholpolitiken när det gäller tillgänglighet och pris, sade Veronika Palm (S).
Vad betyder det? Lördagsstängt på systembolaget? Färre butiker och ombud? Kortare öppettider? Högre skatter?
Lycka till!
Tillsammans med IOGT:s främste propagandist, Anna Carlberg, avskrev ministern Gabriel Wikström (S) i Aftonbladet planer på vingårdsförsäljning. När blev regeringen en del av IOGT, kan man fråga? Saklighet och opartiskhet tycks Gabriel Wikström inte hört talas om.
"Det ska vara lite obekvämt att ta sig till en särskild butik."
(Eskilstuna-Kurirens antispritskribent Maj-Lis Lööw 3/8 ang debatten om SB:s service)
Maj-Lis Lööw är Mariefredsbo, aktiv i IOGT-NTO och tidigare statsråd (S)
Jag har inte hittat någon bra definition på begreppet rötmånadsdebatt, men på nätet kan man hitta en lång rad exempel på meningsutbyten som genom åren fått detta epitet. Alla har det gemensamt att de anses lite stolliga eller onödiga.
Här finns artikeln"Det ska vara lite obekvämt att ta sig till en särskild butik."
(Eskilstuna-Kurirens antispritskribent Maj-Lis Lööw 3/8 ang debatten om SB:s service)