När det gäller Systembolagets nyhetsprovningar så har ni helt rätt i att det är få som provar blint. Det finns nog flera skäl till detta. Den viktigaste anledningen är nog tid. Ska man prova igenom 100-150 viner på några timmar så är det extremt svårt att prova dem blint.
Dessutom så är nyhetsprovningarna på Bolaget inte utformade för detta. Vinerna står uppradade, först vitt, sedan rött, sist sött - följt av öl och sprit. I år har man dessutom slutat täcka över de röda - så ska du prova de blint så får du blunda när du går fram till flaskorna och häller upp!
Här finns inga teman och inga referensramar. Jag vet nog inte en enda provare som inte kan gå helt och hållet galet under de förutsättningarna (ett billigt vin med mycket frukt kan kännas som rean lyxvinet efter ett gäng riktigt torra unga viner tex och ett lätt och elegant vin kan kännas som rena rödtjutet om det står efter ett gäng supertoscanare tex).
Personligen försöker jag alltid prova så blint som möjligt. Jag hämtar vinerna (mellan 4-6 åt gången). Skriver i ett blankt dokument. Och kollar först sedan av vad det är jag har provat. Det funkar bra med de vita eftersom de är övertäckta (för att de ska hålla sig svala) men alltså inte med de röda (även om jag ofta glömmer av vad jag hällt upp på vägen från flaskorna till bordet eftersom vi provar i ett j-la tempo). Det bästa hade förstås varit om man hade haft möjlighet att prova igenom alla sina "fynd" igen vid ett annat tillfälle (och då gärna blint)!
Btw - nestorn Karl-Axel Svensson är en av de som alltid provar blint!