Skönt att det löste sig! Ger mig lite hopp då jag i veckan råkade ut för precis samma sak.
Viner skickade med DHL från Tyskland. Enligt tyska DHL uthämtat i Göteborg onsdag denna veckan. Svenska DHL hänvisar till svenska Postnord. Postnord bekräftar att de har hand om Tyska DHLs leveranser i Sverige men kan inte säga något om vad som hänt med paketet och hänvisar till tyska DHL. Tyska DHL (package) hänvisar till tyska DHL (express) som enligt kundtjänsten i Tyskland är två helt separata bolag. Tyska DHL express hänvisar tillbaka till tyska DHL package, gav upp efter att loopat runt 4 varv mellan tyska package och express. Alla parter kan se info om paketet med trackingnr men ingen kan ta ansvar eller hjälpa till. Dessutom kundtjänst och massa talsvarsrobotar på tyska (jag kan inte tyska..)
Har hört av mig till säljaren och hoppas de kan hjälpa till men hade ärligt talat inte så stora förhoppningar innan jag läste ovan.
Först och främst - när man handlar över internet och det är säljaren som ombesörjer frakten, då är det säljaren som är fraktbolagets kund! Som mottagare kämpar msn i motvind, man ska alltid vända sig till säljaren när det knasar. Som tur är vill de flesta bolag hellre leverera än att skicka i retur, det är därför det trots allt funkar att som mottagare ringa.
I tyskland finns det tre dhlbolag, dhl deutsche post, dhl express och dhl paket (osäker på vad de två sista faktiskt heter). Min erfarenhet är att tyska handlare har väldigt dålig koll på att det är olika bolag och inte bara olila tjänster -det är ju dhl.
Dhl dp lämnar över till postnord. Som tur är funkar numer trackingen trots att det blir ett nytt trackingnummer hos postnord.
Dhl i sverige är också flera bolag - åtminstone freight och express. Och dhl i sverige vet inte vad de tyska tjänsterna heter utan hänvisar till dhl tyskland (hur man nu ska kunna fråga dhl tyskland vad det tyska namnet på en svensk tjänst är
Men det är vattentäta skott mellan de olika bolagen. Men svenska kundtjänsten brukar vara väldigt hjälpsamma.
Tyvärr är schenker ännu värre - sist jag fick nåt.med dem skulle jag egentligen varit tvungen att kontakta den som stod som beställt frakten om jag inte ville vara hemma en hel dag och istället hämta på terminalen eller hos paketombud och eftersom jag beställt av en österrikisk på tyska ebay och de kör med ebsy standard freight, frågade jag vem som beställt och hur jag skulle kontakta dem -är det tyska ebay eller den österrikiska handlaren, namnet påbavsändaren stämde inte på nåndera. Jag fick hämta på terminalen
och det var ett paket med tre tvåmeters alulister till ledstrips. Jag kontaktade den österrikiska säljaren för att höra hur jag gör nästa gång - de förstod inte frågan.hatar denna j-a kundfrånvändhet. Speditörerna har svårt att förstå att när jag ska skicka saker från företaget jag jobbar på, väljer jag inte em firma som strular och krånglar.