Hej! Första inlägget, hoppas det här är rätt tråd då det kanske är lite mer än utlandsköp.
Jag var bosatt i England i 14 år och flyttade hem 2018. Där var jag medlem i The Wine Society som är en medlemsägd vinklubb som startades 1874. Jag har handlat vin där i över 10 år. Dom har alla möjliga tjänster inklusive regelbundna släpp av viner som legat i källaren. Mina bästa källarkap var en flaska 1988 Hugel "Vendange Tardive" Riesling för ett par år sedan samt 2000 Alfred Gratien Champagne Brut Millésimé (dracks 2015, direkt från WS källarsläpp). Tragiskt nog går det inte att köpa mer av någon av dem. WS har även en hel del släpp av en primeur. WS bland annat har sitt Bordeaux 2019 erbjudande öppet just nu under "Fine Wine" - "En Primeur". Jämfört med systemet tycker jag utbudet är spännande och WS gör mycket jobb för att informera om sina viner. Det kanske viktigaste av allt; Frakt till Sverige kostar £41 för tolv flaskor, jämfört med tex Berry Bros är det ganska mycket billigare. Jag har skickat hem ca 8 kartonger och inga problem så långt. Medlemskapet kostar £40 men är för livet ut.
Gällande WS en primeur och vinlagring så handlade jag tex Bordeaux 2015 som ligger hos WS i Stevenage, jag har ej betalat skatt ännu. Det visas så här under "your reserves";
6 bottles 2022 to 2035 Not ready for drinking Red Wine
Bonded CM19381
Ch Langoa Barton St Julien 2015
Duty and VAT guide price £8.34 per bottle.
Jag har ingenting med WS att göra mer än medlemskap sedan 10 år. Jag har skummat igenom den här tråden och hittat en del lovande tips inför kommande inköp av vinlagringsskåp och tänkte tipsa tillbaka om mitt favoritställe att handla vin. Jag har konsekvent varit mycket nöjd som kund där.
https://www.thewinesociety.com/