Finewinedude
2024 - Låter saker och ting vara osagt
Vill minnas ja.Aldrig handlat via Weinfurore.de. Får man välja transportör hos dem?
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Vill minnas ja.Aldrig handlat via Weinfurore.de. Får man välja transportör hos dem?
Ja, det finns flera alternativ. Har gjort tre riesling-inköp därifrån i år med leverans via UPS till ett närliggande utlämningsställe. Har fungerat klockrent. Bra emballerat i riktigt tåliga lådor.Aldrig handlat via Weinfurore.de. Får man välja transportör hos dem?
Ja, det finns flera alternativ. Har gjort tre riesling-inköp därifrån i år med leverans via UPS till ett närliggande utlämningsställe. Har fungerat klockrent. Bra emballerat i riktigt tåliga lådor.
Det är min erfarenhet också. Har köpt från minst tre tyska handlare det senaste året, alla förpackade väl och skickade med UPS till dörren.Tack. Ska kolla upp dem. Pga Brexit söker jag nya källor.
PS. Min erfarenhet från tyska handlare är att de ofta emballerar på ett sådant sätt att vinet troligen klarar av att levereras på flaket av en dumper som tar en genväg via skogen.
Apropå leveranser, tre kartonger, en som avviker något. Tror inte att återsäljaren paketerade det så.
Visa bifogad bild 22556
Allt var dock helt.
Exakt så! Öppnade kartongen direkt i buiken.Fort fram med saxen (eller kniven), sprätta tejpen och till slut konstatera att alla flaskor är hela, klumpen i magen försvinner och stolt kan man beskåda de inköpta flaskorna.
Stämmer eller ?
Jag har tex från alfavin.de fått behålla de felaktiga och blivit skickad de rätta utan extra kostnad. Fyklöverns FÖRSTA misstag korrigerade de genom att skicka den rätta (som sen visade sig bli fel med resten av leveransen) och erbjöd mig billigare pris på den felaktiga. Men som sedan ignorerade deras ANDRA misstag och efter det, blir det inga fler ordrar från Italien.En av flaskorna i min leverans från Comptoir Des Millesimes var felaktig. Har betalat 89 euro och är inte intresserad av att behålla/betala något för den felaktiga flaska som levererades och som kostade 53 Euro. De har erbjudit mig 40 Euro i kompensation på ev. framtida köp som jag avböjt. Vi får se hur de hanterar detta och vad nästa steg blir .
Ni som beställer mycket från Europa - hur brukar felleveranser hanteras?
Utan att forska vidare, tror jag att at,de,ch har ett förhållande liknande det vi i norden gar, fast.ännu tightare. Men nu gissar jag...
Jag fick följande svar från Lobenbergs:Deras svar på mun fråga trycker på två punkter:
We again apologize for the inconvenience. The change is effective immediately, you cannot place any new orders at least for the next 12 month.
Och
But first we have to prepare our logistical and legal processes.
Så jag vet inte vad som är rimligast. Det finns ju två fiskala problem
-vid normal distanshandel inom eu, ska moms betalas i destinationslandet om säljaren hittills under året kommit upp i ett totalt försäljningsvärde överstigande det tröskelvärde respektive land har (tror det är 300000 sek för sverige)
- för varor som täcks av eus punktskattedirektiv (dvs tobak och alkohol) gäller att punktskatten, men även momsen från första kronan ska betalas i destinationslandet.
De flesta distanshandelsföretag har ingen aning om första punkten, de som vet om det agerar på ett av fyra olika sätt - skiter i det, levererar bara inom egna landet, slutar leverera för året toll ett land när gränsen uppnåtts för momsplikt uppnåtts eller d registrerar de sig så de kan betala moms.
Samma sak gäller säkert för de som säljer punktskattepliktiga varor. Med den skillnaden att det inte alltid är enkelt att få betala alkoholskatten.
Så min gissning är att moratoriet beror på tyska skattmasen.
Känns som ett jävligt underligt svar, då jag anar att det beställs en del av svenskar.Jag fick följande svar från Lobenbergs:
”...we had no problems to send the wine out to Sweden using UPS, but we have to change the system counting the taxes we have to pay in Sweden. For that reason we can't issue invoices to a address in Sweden and you have to do the import. We know that is not a good situation for all, but we are interested to go ahead in 2022 doing business with our customers from Sweden and woun't get in trouble with the authorities.”
Spontant känns det inte ok och inte i linje med många länders regelverk (osäker dock på hur det ser ut i Frankrike) när det har blivit fel i en leverans. En voucher som du bara kan använda hos dom kan såklart erbjudas men du bör kunna kräva att få tillbaka dina pengar (och att dom hämtar flaskan om dom vill) om du föredrar det. En voucher bör ju avspegla deras kostnader för att ersätta din felaktiga flaska med en korrekt och inte som i detta fallet bara mellanskillnaden + några €.En av flaskorna i min leverans från Comptoir Des Millesimes var felaktig. Har betalat 89 euro och är inte intresserad av att behålla/betala något för den felaktiga flaska som levererades och som kostade 53 Euro. De har erbjudit mig 40 Euro i kompensation på ev. framtida köp som jag avböjt. Vi får se hur de hanterar detta och vad nästa steg blir .
Ni som beställer mycket från Europa - hur brukar felleveranser hanteras?
De föreslår att jag skickar tillbaka flaskan och att de betalar frakten för detta. Därefter skickar de flaskan de missat att skicka. Känns väl ok om än lite bökigt att behöva paketera o gå till posten. De har varit väldigt snabba i sin kommunikation i alla fall.Spontant känns det inte ok och inte i linje med många länders regelverk (osäker dock på hur det ser ut i Frankrike) när det har blivit fel i en leverans. En voucher som du bara kan använda hos dom kan såklart erbjudas men du bör kunna kräva att få tillbaka dina pengar (och att dom hämtar flaskan om dom vill) om du föredrar det. En voucher bör ju avspegla deras kostnader för att ersätta din felaktiga flaska med en korrekt och inte som i detta fallet bara mellanskillnaden + några €.
Hade en liknande grej med Decantalo för några år sedan (några flaskor som var helt klart oxiderade) och dom skickade hem UPS och hämtade upp lådan hemma hos mig och krediterade hela beloppet. En annan gång så var det fel årgång på några flaskor men då fick jag välja mellan att skicka tillbaka eller att få en voucher nästa gång jag skulle handla. Valde vouchern (som var en %-rabatt) då jag handlade ganska mycket därifrån på den tiden.
Det knepiga är att att det inte bara var svenskarna som blev utslängda - det var alla utom Österrike och Schweiz. Kan tänka mig att de förlorade en hel del kunder.Känns som ett jävligt underligt svar, då jag anar att det beställs en del av svenskar.
Känns som att det borde vara något man kan lösa 2021 eftersom det är dryga 9.5 månader kvar tills 2022.
Eller så var svenskar bara "fuck you" money
Oj! Det måste ju finnas en baksida av poletten då? Kanske bolaget är påväg in i konken?Det knepiga är att att det inte bara var svenskarna som blev utslängda - det var alla utom Österrike och Schweiz. Kan tänka mig att de förlorade en hel del kunder.
Behöver inte var mer dramatiskt än att de först behöver få ordning på redovisning och skatter, därefter processen hur de ska hantera det administrativa med försäljning till andra länder avseende skatter än de tre ovannämnda vilket de kanske har bedömt ta ett år att få ordning på utan att riskera ytterligare problem med myndigheterna.Oj! Det måste ju finnas en baksida av poletten då? Kanske bolaget är påväg in i konken?
Om inte annat, när de kommit underfund med det, så är det då dags för konkurs.Behöver inte var mer dramatiskt än att de först behöver få ordning på redovisning och skatter, därefter processen hur de ska hantera det administrativa med försäljning till andra länder avseende skatter än de tre ovannämnda vilket de kanske har bedömt ta ett år att få ordning på utan att riskera ytterligare problem med myndigheterna.
Förstår inte kopplingen till att ett konkurshot skulle föreligga?Om inte annat, när de kommit underfund med det, så är det då dags för konkurs.
Som egen företagare, om jag skulle vänta med att korrigera ett eventuellt problem i ett år, så är det troligen vad som skulle ske.Förstår inte kopplingen till att ett konkurshot skulle föreligga?