Så dags att krypa till korset och analysera året som gick.
1: Helt nöjd här. 28 magnum skumpa in i källaren under året. Exakt hälften vintage (från 2008 till 2013, majoriteten Roederer) och andra halvan trevliga NV (Pol Roger, Charles Heidsieck och Damien Hugot).
Sammanlagt blev det bara 2 lådor halv-magnum från åren 2010, 2012 och 2013, får också anses som helt okej.
2: Total failure! 3 flaskor Galius 2016 och en flaska Sauternes jag fick av far adderade under året... druckit avsevärt mer Bordeaux än köpt ser det ut som (orsak: punkt 5 nedan).
3: Mission accomplished! Enda viner från 2017 inköpta under året kommer från Sydafrika. Och det var planen! (Se punkt 4).
4: Mtp omständigheter och att jag nästan inte vart på vinprovningar i år så har det gått ganska bra ändå. Drygt ett dussin mycket trevliga sydafrikaner i medelprisklass (300-500kr) från Kershaw, Alheit och Sadie provade genom året. Nästan samtliga lockade till merköp. För mig som knappt dricker vin alls från Sydafrika klart uppsving. Kommer fortsätta titta på detta land också 2021.
5: Detta var jobbigt på riktigt. Så mycket man vill köpa och blir sugen på när man läser forumet.
Växte källaren 2020..? jodå, men på det stora hela mycket nöjd.
Antal viner vid årets början: 707
Antal viner vid årets slut: 715
Så källaren växte totalt med 1,1% under året.
Det känns helt rätt och rimligt!
Så fyra av fem mål genomförda.
Mer än jag trodde jag skulle klara av.