Kul övning, jag gick in i 2021 med tanken att köpa mindre som började på B och att fokusera på sådant som börjar på R istället. I mitt fall betyder det framförallt mindre Barolo, Brunello och Beaujolais och i viss mån Bourgogne (CT grupperar ju de två sista som en men jag har klar övervikt på Bojo i det fallet) och istället fokusera på Rhone, Rioja, Ribera och Riesling. Kanske inte en helt vetenskapligt korrekt övning då ni säkert märker att jag hoppar mellan regioner och druvor i kriterierna men jag tror man fattar.
Hur gick H1 då? Lite udda siffror då jag förra året även började mata in finsprit i CT och det sammanföll med att jag mer eller mindre gick full prepper på inköp av skotsk whisky iom stundande tullmur mellan oss och UK och mycket av detta spillde in i januari-februari då priserna först inte verkade röra på sig så jag gick om möjligt ännu mer all in. Lite svettigt ett tag där jag frågade mig själv vad jag egentligen höll på med men under q2 började priserna gå upp, det i kombination med EUs nya distanshandelsregler ifrån halvårsskiftet får vad som för sex månader sedan lätt kunde framstå som excentriskt hoarding-beteende nu att se ut som en rätt smart och vältajmad hedge.
• Scotland 29,5%
• Rhône 10,3%
• Burgundy 9,7%
• Champagne 8,8%
• Piedmont 7,5%
• Pfalz 7,5%
• Jura 5,0%
• La Rioja 4,4%
• Tuscany 4,4%
• Castilla y León 3,8%
Filtrerade bort allt under 3%. Beaujolais skenade som vanligt, Piemonte är är framförallt Langhe Nebbiolo så formellt inte "B" och försöker övertyga mig själv att Toscana-posten också är legit då det framförallt vart Rosso di Montalcino