Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpfokus 2025

JonasBo

Medlem
Dags för köptråden inför 2025; även om det innebär att inte köpa något - det är också en plan :)

Tidigare planer nedan

2023:
Barolo och Barbaresco 2019 blir given men ska försöka hålla antalet nere. Under 50 flaskor iaf.

Champagne för lagring (om det finns plats). Och hitta kul viner på TSE.

Slutligen helst inte köpa mer än mängden som dricks pga platsbristen.

Wish me luck

2024:
Köpa färre.
Få ner innehavet.
Dricka fler magnum.

2025:
Tunna ner innehavet.
Inköpsfokus på vitt och bubbel.
Testa grejjer jag inte provat tidigare genom TS.
Visst utrymme för FOMO, men inte lådvis av många viner.

Mathias

Medlem
Fokus 2025:
-Fortsätta dricka upp/sortera bort billiga skitviner som man köpte på sig när man började fylla källaren.
-Sälja finare och äldre viner på Bukowskis till förmån för nya områden
-Köpa fler Franska och färre Italienska
-Fylla på med massa Champagne när jag är nere i Epernay
-1 in 1 ut, undantag Champagne :D
Tror jag på det här själv? :D

Babinski

Medlem
- Färre inköp, framförallt mindre fokus på ”prova nya saker”
- 10-12 barolo 2021
- 10-20 kvalitetslange för vardagskonsumtion
- 6 PdB
- Utöver det fylla på med chardonnay ca 10-20 st, prova en hel del instegschampagner när andan faller på samt köpa vintage, 2-4 lådor, när forumet skickar fomo-signaler
- Lite riesling, 5-7 st, främst kabinett & spätlese
- Liten mängd rött/vitt från sydafrika, australien och möjligen usa om roliga saker dyker upp på TS
- Upp till 6-8 flaskor bordeaux el bordeauxblend

På en höft. Har säkert glömt nåt.

Just det, cavistesläppen får jag köpa fritt efter känsla och plånbok.

Martin F

Medlem
-Tysk riesling från 2023 på bred front.
-Vintagechampagne. Försöka undvika de varmaste årgångarna.
-Både rött och vitt från Bourgogne efter plånbok.
-Mer rött överlag. Kanske rent ut av våga lämna Italien och Frankrike?
-Pröva mer nytt! Blivit alltför förutsägbar och trygg i min hörna. Dags att våga utforska igen.

stevie22002

Medlem
Fokus 2024 med att göra min samling lite äldre gick strålande. Många flaskor inköpta med betydande ålder.

2025 blir definitivt att köpa färre, men bättre flaskor. Fortsätta att handla viner med ålder, men då med fokus på kultviner från bra årgångar. Samt som allla år - köpa massor av Champagne. SKÅL!

:)

Primärt får fokuset bli ett hus :D
Sekundärt ett till vinlagringsskåp och sen kanske det kan få bli några flaskor med fokus på äldste grabbens födelseår (2021).

Toppen