Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpstoppstråden

Trådskapare
jrick

jrick

Medlem
Hmmm, era reaktioner verkar antyda att ni inte tycker att i snitt 2,5 flaskor per månad är typ ett köpstopp. Men det tycker faktiskt jag - i den här takten köper jag ju bara trettio flaskor per år, medan jag årets fyra första månader köpte i snitt mer än trettio flaskor varje månad - i snitt en flaska per dag!
 

katho27

Medlem
I mitt fall @jrick var reaktionen ovan endast avsedd som en självironisk kommentar då jag jag tyckte formuleringen från @Barolonissen var jättekul spot on för någon som köper alldeles för mkt på i stunden alldeles för lösa grunder fortfarande.
Din nuvarande köphastighet på 2,5 flaska per månad skulle för mig utgöra en veritabel och välbehövlig tvärnit jämfört med nuvarande nivå.
Har dock inte kommit så långt i min egen process, det är fortfarande alldeles för kul.
På riktigt och helt utan ironi är din disciplin däremot imponerande.
Trevlig fredagkväll!
 

KimHartman

Medlem
Det finns många skäl till köpstopp. Oavsett vilket är det trist att inte ens våga ögna igenom Stefan Töplers senaste subscription offer för rädsla att man hittar något riktigt spännande, att inte sitta uppe halva nätterna och maniskt söka på suspekta vinshoppar i hela Europa efter just det där vinet man bara måste ha tag på, och att inte läsa på om Systembolagets nästa webblansering på finewines.se.

Jag är mycket allvarligt sjuk. Det är obotligt.

Målet är att leva längre än vinerna i min källare. Sett till källarens nuvarande storlek och hur länge till jag uppskattningsvis kan tänkas vara i form för vin finns det absolut ingen anledning att fylla på med nya flaskor. Inget in, bara ut!

Mitt köpstopp har varat lite drygt ett år. Inga undantag har gjorts, inte ens för mina speciella favoriter. Sista köpet var Pierre Gonon St. Joseph 2021. Skönt att sluta på topp.
Mitt köpstopp har följts strikt! Inte en enda flaska sedan 2023-05-02.
 

KimHartman

Medlem
– Du vet ju att jag alltid gillat vin, eller hur?

– Ja, såklart. Hurså?

– Nu har det kommit till en punkt där jag bestämt mig för att sluta köpa vin. Det har blivit för mycket. Alldeles för mycket. Inte långsiktigt hållbart alls.

– Sluta helt tvärt? Sådär bara?

– Ja, totalt köpstopp.

– Köpstopp. Det låter tufft!

– Ja, det gäller att kämpa emot varje dag. Har blockat mig på olika vinshoppar som säljer online så att jag inte får deras reklam i mailen och så. Det underlättar lite.

– Men så starkt att du tar tag i det! Ett sånt problem kan ju annars lätt växa sig riktigt stort, ta över hela omgivningen. Det är allvarliga grejor. Hur går det för dig då?

– Ganska bra trots allt, men jag har inte helt lyckats sluta. Ibland är det något jag bara måste ha. Du vet, man får nys om världens deal på finewines.se och kan inte stå emot suget. Nu för tiden är det så lätt att bara klicka på datorn och så levereras det hela vägen hem till dörren. Så det har tyvärr blivit några återfall får jag konstatera.

– Inte lätt, fattar det. Jag tycker du är stark ändå.

– Men det är nettot som räknas. Så jag har kommit fram till att jag kan lösa mitt problem genom att börja dricka mer. Mycket mer. Ju mer jag dricker, desto snabbare löser jag problemet.

– Nu hänger jag inte riktigt med…

– Låt oss säga att jag köper 20 flaskor vin i veckan, ok?

– Är inte det ganska mycket?

– Jo, visst, men anta att jag samtidigt dricker 25. Då går jag minus fem flaskor i veckan. På ett par år kommer jag nog kunna avveckla vinkylen i garaget, vindsgömman, och garderobslagningen i barnens rum.

– Så smart! Genialiskt rent av! Stort grattis! Tänk så många människor runt om i världen som skulle bli hjälpta av din angreppsvinkel.

– Tack, det gäller att hålla vinkällaren i balans!
 
Jag har sedan några år köpstopp på att köpa ointressanta viner. Det har gått utmärkt :cool:
Problemet med denna till synes enkla och smarta strategi är följande: det funkar för hundratals för att inte säga tusentals viner som man med säkerhet vet är ointressanta. Men antalet viner som potentiellt skulle kunna vara intressanta är så många fler….
 

DVI

Medlem
Jag tror många i detta forum känner igen sig i dessa tre faser
1) upptäckarfasen. Som oftast i början av vinkarriären. Man är intresserad av allt. Köper allt. Allt som omnämns av creddig vinpersona. Med andra ord - en hel del skräp i hyllorna som glöms bort. Och mycket bra också, givetvis.
2) den identitära fasen. Man har skaffat sig en identitet. Köper sånt. Mycket sånt. Ofta lite väl mycket.
3) insiktens tidevarv. Man inser vad man egentligen tycker är gott. Så börjar det omöjliga arbetet med utrensningen av källaren.

För att återknyta till trådens tema - köpstopp. Ponera att jag är i fas 3. Jag skulle vilja ha en funktion kopplat till mitt abonnemang på bolaget som varnar mig för om jag stiger utanför min smakkomfortzon men också en varningssignal som påminner mig om hur många och vilka flaskor jag har, kopplat till förväntad livslängd, veckokonsumtion och drickfönster i CT - den sköna vetskapen om att AI kommer att se till att alla mina köp resulterar i en vinkällare som under hela min (förväntade) livslängd förser mig med gott vin smack i mitten av drickfönstret. Att, så att säga, outsourcea hela vin-nörderiet till datakraftens magi! Vad kostar den tjänsten? Finns den? OBS - ni hörde det av mig först!
 

The Wall

Medlem
Problemet med denna till synes enkla och smarta strategi är följande: det funkar för hundratals för att inte säga tusentals viner som man med säkerhet vet är ointressanta. Men antalet viner som potentiellt skulle kunna vara intressanta är så många fler….
Förvisso, men de potentiellt intressanta vinerna köper man bara en gång om det visar sig att de är ointressanta, så de kan endast omfattas av köpstoppet först efter en utvärdering. :)
 

Adam Frisch

Vinmakare
Jag tror många i detta forum känner igen sig i dessa tre faser
1) upptäckarfasen. Som oftast i början av vinkarriären. Man är intresserad av allt. Köper allt. Allt som omnämns av creddig vinpersona. Med andra ord - en hel del skräp i hyllorna som glöms bort. Och mycket bra också, givetvis.
2) den identitära fasen. Man har skaffat sig en identitet. Köper sånt. Mycket sånt. Ofta lite väl mycket.
3) insiktens tidevarv. Man inser vad man egentligen tycker är gott. Så börjar det omöjliga arbetet med utrensningen av källaren.

För att återknyta till trådens tema - köpstopp. Ponera att jag är i fas 3. Jag skulle vilja ha en funktion kopplat till mitt abonnemang på bolaget som varnar mig för om jag stiger utanför min smakkomfortzon men också en varningssignal som påminner mig om hur många och vilka flaskor jag har, kopplat till förväntad livslängd, veckokonsumtion och drickfönster i CT - den sköna vetskapen om att AI kommer att se till att alla mina köp resulterar i en vinkällare som under hela min (förväntade) livslängd förser mig med gott vin smack i mitten av drickfönstret. Att, så att säga, outsourcea hela vin-nörderiet till datakraftens magi! Vad kostar den tjänsten? Finns den? OBS - ni hörde det av mig först!
Verkligen.

Det jag gillade när jag började är typ diametralt motsatt mot vad jag gillar nu - började samla Amarone och idag kan jag inte dricka skiten längre. Efter omvägar via PN, naturvin och smalare druvor är jag idag tillbaks i eleganta mittenfåran med 12.5-14% viner. Gärna Syrah, Zin och Riesling, men även återupptäckt Cabernet igen, vilket är kul (men den måste vara lite jordig och inte för mkt ekmonster)
 

pierrem

Medlem
Jag tycker det att jobbigt att man börjat samla på sig årets årgång av olika favvo-viner. Målsättning att ha en parlett av 10-15 års spännvidd att ta från. Bara dessa viner blir en rejält sudd pengar under året. Sedan kommer det ju till alla andra viner som man vill köpa, testa och lägga undan. Vågar inte tänka på hur mycket som man lagt ner på allt vin. Och sen kommer har man alltid den där ångesten över vad man ska dricka nu/spara. Det finns ju något sjukt i själva samlandet. Det har man ju läst om i diverse repotage under åren. Allt från tomtar och troll. till kulspetspennor och frimärken. Så ett eget medvetande och nån typ av spärrar och köpstopp är ett måste för egen del.
 

Bastardo

Medlem
Jag tycker det att jobbigt att man börjat samla på sig årets årgång av olika favvo-viner. Målsättning att ha en parlett av 10-15 års spännvidd att ta från. Bara dessa viner blir en rejält sudd pengar under året. Sedan kommer det ju till alla andra viner som man vill köpa, testa och lägga undan. Vågar inte tänka på hur mycket som man lagt ner på allt vin. Och sen kommer har man alltid den där ångesten över vad man ska dricka nu/spara. Det finns ju något sjukt i själva samlandet. Det har man ju läst om i diverse repotage under åren. Allt från tomtar och troll. till kulspetspennor och frimärken. Så ett eget medvetande och nån typ av spärrar och köpstopp är ett måste för egen del.
Är det inte så, att nästan alla människor här i Norden samlar på någonting?
Men hur kan en individ vara så korkad, som den personen som möter mig i badrumsspeglet, att han är helt obenägen att kasta bort saker och ting som man inte ens längre använder och behöver? Det är något fel i grunden med oss människor … 🤣
 
Toppen