– Du vet ju att jag alltid gillat vin, eller hur?
– Ja, såklart. Hurså?
– Nu har det kommit till en punkt där jag bestämt mig för att sluta köpa vin. Det har blivit för mycket. Alldeles för mycket. Inte långsiktigt hållbart alls.
– Sluta helt tvärt? Sådär bara?
– Ja, totalt köpstopp.
– Köpstopp. Det låter tufft!
– Ja, det gäller att kämpa emot varje dag. Har blockat mig på olika vinshoppar som säljer online så att jag inte får deras reklam i mailen och så. Det underlättar lite.
– Men så starkt att du tar tag i det! Ett sånt problem kan ju annars lätt växa sig riktigt stort, ta över hela omgivningen. Det är allvarliga grejor. Hur går det för dig då?
– Ganska bra trots allt, men jag har inte helt lyckats sluta. Ibland är det något jag bara måste ha. Du vet, man får nys om världens deal på finewines.se och kan inte stå emot suget. Nu för tiden är det så lätt att bara klicka på datorn och så levereras det hela vägen hem till dörren. Så det har tyvärr blivit några återfall får jag konstatera.
– Inte lätt, fattar det. Jag tycker du är stark ändå.
– Men det är nettot som räknas. Så jag har kommit fram till att jag kan lösa mitt problem genom att börja dricka mer. Mycket mer. Ju mer jag dricker, desto snabbare löser jag problemet.
– Nu hänger jag inte riktigt med…
– Låt oss säga att jag köper 20 flaskor vin i veckan, ok?
– Är inte det ganska mycket?
– Jo, visst, men anta att jag samtidigt dricker 25. Då går jag minus fem flaskor i veckan. På ett par år kommer jag nog kunna avveckla vinkylen i garaget, vindsgömman, och garderobslagningen i barnens rum.
– Så smart! Genialiskt rent av! Stort grattis! Tänk så många människor runt om i världen som skulle bli hjälpta av din angreppsvinkel.
– Tack, det gäller att hålla vinkällaren i balans!