Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpstoppstråden

jrick

Medlem
Lite fånigt kanske, men vi är väl fler än jag som går lite långt med den delen av den här hobbyn som är att köpa och samla på sig vinflaskor. I alla fall jag jag köpt väldigt många fler flaskor än jag har druckit eller på annat sätt gjort mig av med, och nu bestämde jag nyligen att det får vara dags för köpstopp på riktigt. Detta efter att april slutade med att jag hade köpt 41 flaskor, för en total på 132 bara under 2024.

Mitt nuvarande köpstopp gäller fram till slutet av juni då jag kommer vara i Frankrike på semester och vill kunna köpa några flaskor hos den lokala cavisten. Men sen tänkte jag att köpstoppet ska börja igen. En tanke jag har med att ha köpstopp är förutom de rent logistiska och ekonomiska skälen att jag efter att ha bara plockat saker ur min egen källare kan komma tydligare fram till vad jag faktiskt ska satsa på i samlingen, så kanske jag kan bli lite mindre splittrad i inköpen när jag väl börjar köpa igen.

Självklart ingen regel utan undantag - skulle man lyckas få tag på en flaska Raveneau eller liknande enhörningar så måste man ju få det, men allt annat måste bara låtas bli nu ett tag.

Dela med er om ni vill - har ni också köpstopp? Kanske ni vill hänga på den här ”utmaningen”?

Pontus

Medlem
Jag är på! Dags att göra något åt mitt osunda beteende. Plus att min fru hotat med repressalier om jag inte lugnar mig. Skriver en rad här när jag trillat dit.

Thirsty

Smygnykterist
Är det nu det blir forum betting om/när köpstoppet bryts? 🤔😜

Att tillämpa strikt köpstopp direkt är som att sluta med crystal meth dag ett. Möjligt men utmanande och smärtsamma biverkningar. Försöker tillämpa avvänjning och reducerad kvantitet/budget. Har gått bra i korta perioder, typ en vecka eller två. Försöker motstå men ibland blir frestelsen för stor för att säga nej. Påverkas även negativ av vänner som informerar om deals som gör det än svårare att säga nej till. 🙈

Önskar i vart fall bästa lycka, kämpa! ✊

Trådskapare
jrick

jrick

Medlem
Jag har haft köpstopp tidigare som varat en kalendermånad, då slutar det med att nästa månad blir köpbonanza. Så jag försöker göra det lite längre, men ha några undantag av typen ”kanske inte ens kommer hända”.

Man kan ha olika taktiker för hur man undviker frestelserna. Jag har ännu inte tagit steget att avfölja nyhetsbrev eller ta bort instagram-appen, även om dessa sannolikt skulle vara de mest effektiva åtgärderna för mig.

Robbes

Medlem
Har en slags köpstopp, dvs inte köpt "lagringsviner för 3-400kr+" på ett bra tag, utan bara viner för direkt konsumtion för ca 150-200kr/fl. Kanske ett tecken på att det är dags att börja dricka lite mer ut källaren :)

NoSense

Medlem
Jag har aldrig fattat det där med köpstopp. Men man kan ju vända lite på frågan. Vad är syftet med ert "samlande"? Själv dricker jag ungefär lika mycket som jag köper. Vill jag tex bara dricka 2 flaskor bra och lagrat vin i månaden och de behöver lagras i 10 år. Så måste jag ju rimligtvis fylla på källaren med 2 flaskor i månaden, eller 24 st (3 lådor) om året. Så fundera lite över varför ni har köpstopp. Börjar det bli fullt och ni lagrar flaskor i grönsakslådan i kylskåpet kanske det är dags att börja konsumera lite mera. Är det ekonomin som tar stryk och man får begränsa andra viktiga saker man vill göra, så är nog köpstopp också nödvändigt.

Trådskapare
jrick

jrick

Medlem
Jag har aldrig fattat det där med köpstopp. Men man kan ju vända lite på frågan. Vad är syftet med ert "samlande"? Själv dricker jag ungefär lika mycket som jag köper. Vill jag tex bara dricka 2 flaskor bra och lagrat vin i månaden och de behöver lagras i 10 år. Så måste jag ju rimligtvis fylla på källaren med 2 flaskor i månaden, eller 24 st (3 lådor) om året. Så fundera lite över varför ni har köpstopp. Börjar det bli fullt och ni lagrar flaskor i grönsakslådan i kylskåpet kanske det är dags att börja konsumera lite mera. Är det ekonomin som tar stryk och man får begränsa andra viktiga saker man vill göra, så är nog köpstopp också nödvändigt.
Om jag drack lika snabbt som jag köpte skulle inte jag heller behöva ha köpstopp, tvärtom skulle jag kanske få öka på köpen lite för jag vill ha en samling och jag har det ordnat så att den ligger svalt. Anledningen till mitt köpstopp är att jag tycker att köpandet är en för rolig del av hobbyn, lite är jag nog en shopaholic. Detta leder till att jag har onödigt mycket vin. Just när det handlar om vin och annan alkohol skulle jag dock avråda från att ”konsumera mera” som en lösning på utrymmesbrist, bättre att sluta köpa då tycker jag.

”Syftet” med mitt samlande är delvis att kunna dricka lagrat vin, men ärligt talat är det också bara ett samlande. Hade kunnat vara frimärken eller tändsticksaskar eller skor eller något annat om jag hade tyckt att det var lika spännande.

Om jag drack lika snabbt som jag köpte skulle inte jag heller behöva ha köpstopp, tvärtom skulle jag kanske få öka på köpen lite för jag vill ha en samling och jag har det ordnat så att den ligger svalt. Anledningen till mitt köpstopp är att jag tycker att köpandet är en för rolig del av hobbyn, lite är jag nog en shopaholic. Detta leder till att jag har onödigt mycket vin. Just när det handlar om vin och annan alkohol skulle jag dock avråda från att ”konsumera mera” som en lösning på utrymmesbrist, bättre att sluta köpa då tycker jag.

”Syftet” med mitt samlande är delvis att kunna dricka lagrat vin, men ärligt talat är det också bara ett samlande. Hade kunnat vara frimärken eller tändsticksaskar eller skor eller något annat om jag hade tyckt att det var lika spännande.

Precis. Öka konsumtionen till att matcha inköpen känns som en riktig dålig idé.
😅

LarsW

Medlem
Köpstopp är tråkigt men förstår att man vill dra ned på inköpen om källaren bara växer.

Med nuvarande konsumtion har jag väl bortåt 10 år av vin i min källare, så jag vill inte heller att den växer utan mer stabiliseras.
Samtidigt vill jag inte plötsligt stå utan färdiglagrat vin, ett problem som uppstod för några år sen då jag köpte in mycket mindre vin under en period på ~5 år då jag omskolade mig och ekonomin inte var densamma.

I år provar jag att ge mig själv en kvot på max 100 nya flaskor viner oavsett vilket vin det är så får vi se. Med provningar, middagar och egen konsumtion borde källaren då minska lagom i omfattning.
Har funkat hittills, 38 flaskor inköpta till dags datum. Är nog bra att fundera en och två gånger om man verkligen vill ha den där flaskan eller inte, spontaninköpen har i princip försvunnit.

Trådskapare
jrick

jrick

Medlem
Köpstopp är tråkigt men förstår att man vill dra ned på inköpen om källaren bara växer.

Med nuvarande konsumtion har jag väl bortåt 10 år av vin i min källare, så jag vill inte heller att den växer utan mer stabiliseras.
Samtidigt vill jag inte plötsligt stå utan färdiglagrat vin, ett problem som uppstod för några år sen då jag köpte in mycket mindre vin under en period på ~5 år då jag omskolade mig och ekonomin inte var densamma.

I år provar jag att ge mig själv en kvot på max 100 nya flaskor viner oavsett vilket vin det är så får vi se. Med provningar, middagar och egen konsumtion borde källaren då minska lagom i omfattning.
Har funkat hittills, 38 flaskor inköpta till dags datum. Är nog bra att fundera en och två gånger om man verkligen vill ha den där flaskan eller inte, spontaninköpen har i princip försvunnit.
Är i samma situation. Köpstoppet ska inte vara för evigt, men som jag skrev innan så har jag redan köpt så mycket som 132 flaskor i år, så ingen risk att året slutar på något jättestort minus. Jag skulle vilja komma ner lite i storlek på källaren så att jag kan stabilisera mig på en aningen lägre nivå och därigenom också ha alla flaskor förvarade hemma.

Ett annat sätt att hålla nere inköpen kan ju vara att ha en strikt budget att förhålla sig till. Det provade jag för många år sen men jag var inte tillräckligt motiverad för att fortsätta utan började låna från nästa månads budget osv.

Foley

Medlem
Är jag konspiratorisk om jag noterar att köpstoppet sker samtidigt som systembolagets beställningssortiment är ur spel, och de flesta framtida tillfälliga släpp fram till sommaren är hyfsat ointressanta med få fomo flaskor

Trådskapare
jrick

jrick

Medlem
Är jag konspiratorisk om jag noterar att köpstoppet sker samtidigt som systembolagets beställningssortiment är ur spel, och de flesta framtida tillfälliga släpp fram till sommaren är hyfsat ointressanta med få fomo flaskor
Ja just för mig stämmer inte det att det är en anledning, men däremot hann jag med en del viktiga köp under våren innan köpstoppet antogs, tex allt jag ville ha från Brunello 2019 :)

Johan L

Medlem

Jag är i liknande sits nu då föräldraledighet, särskilt i kombination med ränteläget, gör att investeringar i vinkällaren prioriteras ner. Samtidigt är man ju nu lite extra glad för att det finns en samling att plocka från.

Toppen