Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Komfortkyla för vinrum

Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Nu är bygget på G :D. Rummet blir ca 15 m3. Tusen tack för all input!! #excited

1652437193860.jpeg
 
Nu är bygget på G :D. Rummet blir ca 15 m3. Tusen tack för all input!! #excited

Visa bifogad bild 26276
Hur mycket vin räknar du med att källaren kommer att rymma? Jag fick förmånen att titta på att bygga en vinkällare för vår förening. Men jag har stora problem med kapaciteten då mitt skåp rymmer ca 240 flaskor och jag givetvis skulle vilja öka till kanske 500 flaskor. Men då får ingen annan i föreningen någon plats för sina flaskor ;) (grov överdrift)
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Hur mycket vin räknar du med att källaren kommer att rymma? Jag fick förmånen att titta på att bygga en vinkällare för vår förening. Men jag har stora problem med kapaciteten då mitt skåp rymmer ca 240 flaskor och jag givetvis skulle vilja öka till kanske 500 flaskor. Men då får ingen annan i föreningen någon plats för sina flaskor ;) (grov överdrift)
Om jag använder https://isoco.de/en/products/winebox/ som system så får jag in drygt 2000 flaskor efter väggarna. Mittengången blir då ca 100 cm så där kan man också fylla på med lådor om/när det behövs :D

winebox-slider-3.jpg
 
Last edited:
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Har du en bra leverantör? pris?
 
Nu är bygget på G :D. Rummet blir ca 15 m3. Tusen tack för all input!! #excited

Visa bifogad bild 26276
Har ett liknande utrymme som du, dock delvis under mark. Man kan ju tänka olika, men i Champagne har man inga kylaggregat (om än djupare källare...) så min ansats var att låta naturen göra jobbet i så stor utsträckning som möjligt. Bilade upp betonggolvet och tog bort tidigare plastspärr för att i) få höjd, ii) få markkylan, iii) få naturliga fukten. Isolerat runt om med frigolit. Termodörr med lågt U-värde (ca 0,5). Än så länge har det resulterat i 11gr & 70% i vinter (med stödvärme av radiator) och 13gr & 75% nu i maj. Skulle juni-aug visa sig dra upp värmen över 14gr köper jag ett kylaggregat motsv vad du skrev tidigare i tråden som stöd under sommaren. Hör av dig om du behöver tips om dörr, det var svårt att hitta (iaf med mina lite udda mått). Jag är inte så rädd för fukt, då jag har betongkonstruktion, bättre att flaskorna får mer fukt än mindre. Inomhus ligger det vanligare kring 30% fukt, vilket skapar utmaningar för korkarna att hålla sig dynamiska över längre tid. Men som sagt, finns många ansatser. Kul att följa ditt bygge
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Har ett liknande utrymme som du, dock delvis under mark. Man kan ju tänka olika, men i Champagne har man inga kylaggregat (om än djupare källare...) så min ansats var att låta naturen göra jobbet i så stor utsträckning som möjligt. Bilade upp betonggolvet och tog bort tidigare plastspärr för att i) få höjd, ii) få markkylan, iii) få naturliga fukten. Isolerat runt om med frigolit. Termodörr med lågt U-värde (ca 0,5). Än så länge har det resulterat i 11gr & 70% i vinter (med stödvärme av radiator) och 13gr & 75% nu i maj. Skulle juni-aug visa sig dra upp värmen över 14gr köper jag ett kylaggregat motsv vad du skrev tidigare i tråden som stöd under sommaren. Hör av dig om du behöver tips om dörr, det var svårt att hitta (iaf med mina lite udda mått). Jag är inte så rädd för fukt, då jag har betongkonstruktion, bättre att flaskorna får mer fukt än mindre. Inomhus ligger det vanligare kring 30% fukt, vilket skapar utmaningar för korkarna att hålla sig dynamiska över längre tid. Men som sagt, finns många ansatser. Kul att följa ditt bygge
Kul att läsa!
Låter perfekt att slippa kylanläggning men det blir lätt över 20 grader i mitt rum en solig dag i juli så kylning är nödvändigt för mig. Jag har köpt en ytterdörr med 0,7 U-värde. Det skall räcka bra enligt mina efterforskningar. Borde jag tänka om där? Idag kom kylaggregatet, i morgon kommer muraren och skall mura upp väggarna. Jag hoppas att byggarna kommer nästa vecka och isolerar tak, sätter i dörren och sätter upp aggregatet. Därefter elektrikern. Sen borde det vara klart för inflyttning :)
 
Last edited:

Pontus

Medlem
Har ett liknande utrymme som du, dock delvis under mark. Man kan ju tänka olika, men i Champagne har man inga kylaggregat (om än djupare källare...) så min ansats var att låta naturen göra jobbet i så stor utsträckning som möjligt. Bilade upp betonggolvet och tog bort tidigare plastspärr för att i) få höjd, ii) få markkylan, iii) få naturliga fukten. Isolerat runt om med frigolit. Termodörr med lågt U-värde (ca 0,5). Än så länge har det resulterat i 11gr & 70% i vinter (med stödvärme av radiator) och 13gr & 75% nu i maj. Skulle juni-aug visa sig dra upp värmen över 14gr köper jag ett kylaggregat motsv vad du skrev tidigare i tråden som stöd under sommaren. Hör av dig om du behöver tips om dörr, det var svårt att hitta (iaf med mina lite udda mått). Jag är inte så rädd för fukt, då jag har betongkonstruktion, bättre att flaskorna får mer fukt än mindre. Inomhus ligger det vanligare kring 30% fukt, vilket skapar utmaningar för korkarna att hålla sig dynamiska över längre tid. Men som sagt, finns många ansatser. Kul att följa ditt bygge
Helt rätt ansats tycker jag! Dock kommer nog temperaturen att nå ca 18 grader andra halvan av sommaren om den redan nu är 13. Även luftfuktigheten kommer att stiga. Hade liknande förutsättningar tidigare.
 

Johan L

Medlem
Kul att läsa!
Låter perfekt att slippa kylanläggning men det blir lätt över 20 grader i mitt rum en solig dag i juli så kylning är nödvändigt för mig. Jag har köpt en ytterdörr med 0,7 U-värde. Det skall räcka bra enligt mina efterforskningar. Borde jag tänka om där? Idag kom kylaggregatet, i morgon kommer muraren och skall mura upp väggarna. Jag hoppas att byggarna kommer nästa vecka och isolerar tak, sätter i dörren och sätter upp aggregatet. Därefter elektrikern. Sen borde det vara klart för inflyttning :)

U-värde uttrycks i W/m²K, alltså hur stor värmeeffekt som passerar per kvadratmeter och temperaturdifferens. Säg att det är 10 grader varmare utanför dörren och att dörren är 2 m². Att gå från 0,7 till 0,5 i dörrens U-värde skulle då ge en skillnad på 4 W mindre värmeöverföring (beräknas enligt (0,7-0,5)*10*2=4). 4 W är försumbart och kommer på sin höjd spara dig någon krona per månad i mindre el till kylaggregatet, och det bara under sommarmånaderna, så du kommer nog aldrig spara in den extra kostnaden för dörren med lägre U-värde.
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
U-värde uttrycks i W/m²K, alltså hur stor värmeeffekt som passerar per kvadratmeter och temperaturdifferens. Säg att det är 10 grader varmare utanför dörren och att dörren är 2 m². Att gå från 0,7 till 0,5 i dörrens U-värde skulle då ge en skillnad på 4 W mindre värmeöverföring (beräknas enligt (0,7-0,5)*10*2=4). 4 W är försumbart och kommer på sin höjd spara dig någon krona per månad i mindre el till kylaggregatet, och det bara under sommarmånaderna, så du kommer nog aldrig spara in den extra kostnaden för dörren med lägre U-värde.
Tusen tack ❤️. För en som mest skjuter från höften och hoppas alla beslut blir bra så känns det helt ovärderligt med sådana här svar och alla delade erfarenheter i tråden :)
 
Last edited:

Jos

Medlem
Om du inte absolut måste ha isoleringen är det onödigt. Extra arbete och pengar. Cellplast har också kortare livstid än grus/makadam och du får en sluten konstruktion istället för diffusionsöppen. Hur menar du med dräneringen? Den ligger väl i så fall under, eller menar du dränering uppifrån vid ev vatten på golvet?
Missade att du svarade, sorry! Plast har kortare livslängd en sten? Jo det är möjligt men vet vi hur lång livslängd en sten har öht? :D

Ja först markduk, sen dräneringslagret, sen frigolit och sist betongplatta ovanpå. Istället för använda grus/makadam som dräneringslager kan man köra isodrän/pordrän och ersätta både grus och frigolit eftersom det är både dränerande och isolerande. Dock inte lika bra isolering som frigolit och dessutom rejält mycket dyrare. Vi lägger golvvärme och då måste man ha en isolerad platta så vi har inget val där.
 

Pontus

Medlem
U-värde uttrycks i W/m²K, alltså hur stor värmeeffekt som passerar per kvadratmeter och temperaturdifferens. Säg att det är 10 grader varmare utanför dörren och att dörren är 2 m². Att gå från 0,7 till 0,5 i dörrens U-värde skulle då ge en skillnad på 4 W mindre värmeöverföring (beräknas enligt (0,7-0,5)*10*2=4). 4 W är försumbart och kommer på sin höjd spara dig någon krona per månad i mindre el till kylaggregatet, och det bara under sommarmånaderna, så du kommer nog aldrig spara in den extra kostnaden för dörren med lägre U-värde.
Precis om man använder kylning. Om tanken är att skapa så bra förutsättningar som möjligt utan kylning är det mer relevant.
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Precis om man använder kylning. Om tanken är att skapa så bra förutsättningar som möjligt utan kylning är det mer relevant.
Ja då blir det ju viktigare antar jag. Vad kostar en Termodörr vs en vanligt ytterdörr med lågt U-värde?
 
Alla har ju lite olika startförutsättningar. I mitt fall var rummet i sig redan där med sina förutsättningar. Det jag kunde påverka var isolering + dörr och då valde jag att ta höjd där jag kunde påverka och försöka få så bra användning av naturlig kyla & fuktighet som möjligt. Är också amatör och gör det mesta själv så finns säkert områden för förbättring. En termodörr (0,5 U) kostade 2-3 tusen mer än en vanlig dörr (0,7 U) och det tyckte jag att det var värt - att låta det jag kan påverka inte utgöra svagaste länken. Om min konstruktion släpper in för mycket värme kan jag då utöka isoleringen runt rummet och/eller köpa en kylanläggning. Tänkte i första hand se vad termometern säger juni-aug och därefter avgöra åtgärd. Kanske hyra in en värmekamera för att hitta svagaste länken. Eller bara pumpa in lite kallluft. Har inga problem med om det blir säg 16c i sommar, men skulle det blir mer så får jag agera. Min temp på vintern kan jag eg styra med radiator till 12 eller 13 om jag vill minska variationen. Men med det antal flaskor jag har blir trögheten rätt stor, så det är inte snabba svängningar. Men tar gärna emot kloka inspel och förslag. Kul att följa er andras projekt och lära av varandra
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Alla har ju lite olika startförutsättningar. I mitt fall var rummet i sig redan där med sina förutsättningar. Det jag kunde påverka var isolering + dörr och då valde jag att ta höjd där jag kunde påverka och försöka få så bra användning av naturlig kyla & fuktighet som möjligt. Är också amatör och gör det mesta själv så finns säkert områden för förbättring. En termodörr (0,5 U) kostade 2-3 tusen mer än en vanlig dörr (0,7 U) och det tyckte jag att det var värt - att låta det jag kan påverka inte utgöra svagaste länken. Om min konstruktion släpper in för mycket värme kan jag då utöka isoleringen runt rummet och/eller köpa en kylanläggning. Tänkte i första hand se vad termometern säger juni-aug och därefter avgöra åtgärd. Kanske hyra in en värmekamera för att hitta svagaste länken. Eller bara pumpa in lite kallluft. Har inga problem med om det blir säg 16c i sommar, men skulle det blir mer så får jag agera. Min temp på vintern kan jag eg styra med radiator till 12 eller 13 om jag vill minska variationen. Men med det antal flaskor jag har blir trögheten rätt stor, så det är inte snabba svängningar. Men tar gärna emot kloka inspel och förslag. Kul att följa er andras projekt och lära av varandra
2-3 tusen mer för en termodörr var ju inte så farligt.
Jag hade ett annat alternativ på G som liknar ditt vad gäller strategi - isolera och försöka hålla ute värmen. Ingen kylning. Tänkte göra i ordning en gammal matkällare (?) under ett golv. Men det kändes lite för osäkert om jag kan få det att hålla ok temperatur. Så valde detta alternativ med kylning istället.
1653043116687.png
 
Last edited:

Johan L

Medlem
Precis om man använder kylning. Om tanken är att skapa så bra förutsättningar som möjligt utan kylning är det mer relevant.

Absolut, då kan det vara relevant att räkna på det. Men 4 W är inte mycket, i de flesta fall rör det sig nog om temperaturskillnader på några tiondels grader. Det är dock relativt lätt att räkna på om man vet ungefär hur de väggar som är mot kallare omgivning är uppbyggda (tjocklek och material). Jag räknade på ett vinrum om 1m x 1,5m i ett ytterhörn min oisolerade källare och fick det till att tempen skulle bli 0,2 grader högre.
 
Toppen