Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Komfortkyla för vinrum

Pontus

Medlem
Googlade runt på "luftfuktighet" och fick lite träffar på folk som virar plast runt vinflaskorna för att skydda etiketterna.
Är det något man bör tänka på nu när man har en vinkällare? Vad har ni för strategi vad gäller detta?
Gör ni det i förebyggande syfte på era dyrare flaskor? :)
Enklare att se till att fuktigheten håller sig under ca 75%.

Börja med att mäta. Är det över 75 i perioder, sätt in en enkel avfuktare som kapar fukttopparna.
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Fråga om kylaggregatet (Norcool 900). Någon som har koll? Just nu är det bara 12,5 grader i vinrummet (utan kylning) så när jag har det inställt på t.ex 14 grader så kyler det naturligtvis inte. Däremot går fläkten hela tiden. Skall den göra det? Jag tänkte att fläkten skulle slå av efter ett tag om aggregatet inte kyler, men nix den går hela tiden. Varför då?
 
Last edited:
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Det här var ju supersmart!! Weinbox på rullvagnar för att optimera utrymmet!!!
Blir lite känsla av PM&Vänner att rulla omkring med vinerna :D

DBF2A36F-AB35-437F-B620-8FE977A59F04.jpg
 
Fråga om kylaggregatet (Norcool 900). Någon som har koll? Just nu är det bara 12,5 grader i vinrummet (utan kylning) så när jag har det inställt på t.ex 14 grader så kyler det naturligtvis inte. Däremot går fläkten hela tiden. Skall den göra det? Jag tänkte att fläkten skulle slå av efter ett tag om aggregatet inte kyler, men nix den går hela tiden. Varför då?
Jag har nyligen installerat en Norcool 350 för min vinkällare. Ja, fläkten går hela tiden (drar ca 25W). Det är en poäng med det eftersom temperaturen blir jämnare i rummet. Jag kommer dock ha aggregatet avstängt på vintern då jag i stället behöver värma utrymmet. Då kommer jag ha annan fläkt igång för att säkerställa jämn temperatur.
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Jag har nyligen installerat en Norcool 350 för min vinkällare. Ja, fläkten går hela tiden (drar ca 25W). Det är en poäng med det eftersom temperaturen blir jämnare i rummet. Jag kommer dock ha aggregatet avstängt på vintern då jag i stället behöver värma utrymmet. Då kommer jag ha annan fläkt igång för att säkerställa jämn temperatur.
Tack för denna info!!! Då behöver jag inte fundera på det :).
Jag har samma upplägg som du har, behöver värmekälla den kalla tiden på året. Räknar med att behöva kyla främst juni, juli, augusti (möjligtvis även halva maj och halva september).
Det skall bli intressant följa temperaturen i rummet och se hur stora toppar/dalar man behöver kapa med kyla/värme.
 

lukastollig

Pudelfantast
Isolerat! Imorgon skall dörren och kylaggregaten sättas dit + lite fix med brädor! Här går det undan. Blir till att skynda på att köpa hyllor att montera :eek: .
Visa bifogad bild 26460
Lägger ni mineralull direkt mot trä? Det är att be om problem med fuktskador. Antingen plasta in isoleringen eller använd något organiskt material, exv linull. När vi köpte vår fastighet fanns det två bostadshus, bägge från tidigt 1900 tal. Det ena var isolerat på liknande sätt som på bilden och det andra hade man inte gjort något med. Det första huset var genombrutet och fick rivas. Det andra i fint skick.
 

Kaptenen

Medlem
Lägger ni mineralull direkt mot trä? Det är att be om problem med fuktskador. Antingen plasta in isoleringen eller använd något organiskt material, exv linull. När vi köpte vår fastighet fanns det två bostadshus, bägge från tidigt 1900 tal. Det ena var isolerat på liknande sätt som på bilden och det andra hade man inte gjort något med. Det första huset var genombrutet och fick rivas. Det andra i fint skick.
Man brukar väl göra som på bilden, d v s plastfilm som ligger mot innertaket och sedan ovanpå det mineralull.
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Lägger ni mineralull direkt mot trä? Det är att be om problem med fuktskador. Antingen plasta in isoleringen eller använd något organiskt material, exv linull. När vi köpte vår fastighet fanns det två bostadshus, bägge från tidigt 1900 tal. Det ena var isolerat på liknande sätt som på bilden och det andra hade man inte gjort något med. Det första huset var genombrutet och fick rivas. Det andra i fint skick.
Det har varit mycket diskussioner om hur det skulle isoleras, och det verkar finnas massor med olika åsikter. Det landade tydligen i den där lösningen och byggarna är vana att jobba med gamla hus. Det är inte plast utan någon specialduk som släpper igenom vad det nu är den skall släppa igenom och stoppar vad det nu är den skall stoppa :D.
 
Last edited:

lukastollig

Pudelfantast
Det har varit mycket diskussioner om hur det skulle isoleras, och det verkar finnas massor med olika åsikter. Det landade tydligen i den där lösningen och byggarna är vana att jobba med gamla hus. Det är inte plast utan någon specialduk som släpper igenom vad det nu är den skall släppa igenom och stoppar vad det nu är den skall stoppa :D.
Är det mineralull är det vanliga att man lägger en ångspärr mot insidan, dvs den varma sidan. Inne i ett hus är det normalt sett övertryck som trycker fukt utåt och när den varma luften på insidan möter den kalla på utsidan bildas kondens. Ångspärren hindrar detta. I ert fall är väl källaren kallare och därmed utsida, varför det blir lite märkligt med ångspärr på den kalla sidan. Dessutom är det mycket svårt att få ångspärren tät nog i en befintlig byggnad. Om man använder ett isolermaterial som kan bära fukt själv (ekofiber, sågspån, linull mm) slipper man detta. Man brukar ändå använda en ångbroms av exv papp men det är inte alls lika noga med tätheten. Min erfarenhet av byggare är att de alltid vill göra som de alltid gjort, dvs köra med mineralull, men det är en mycket ”ömtåligare” konstruktion med större risker för framtida problem.

Nu förstår jag att ni redan gjort ert val och hoppas naturligtvis att det blir bra och inga problem uppstår, men för övriga som ev vill bygga eller inreda en vinkällare i ett äldre hus skulle jag verkligen rekommendera att titta på lösningar där man undviker icke-organiska material. Det håller bättre i längden och risken för problem är mindre.
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Är det mineralull är det vanliga att man lägger en ångspärr mot insidan, dvs den varma sidan. Inne i ett hus är det normalt sett övertryck som trycker fukt utåt och när den varma luften på insidan möter den kalla på utsidan bildas kondens. Ångspärren hindrar detta. I ert fall är väl källaren kallare och därmed utsida, varför det blir lite märkligt med ångspärr på den kalla sidan. Dessutom är det mycket svårt att få ångspärren tät nog i en befintlig byggnad. Om man använder ett isolermaterial som kan bära fukt själv (ekofiber, sågspån, linull mm) slipper man detta. Man brukar ändå använda en ångbroms av exv papp men det är inte alls lika noga med tätheten. Min erfarenhet av byggare är att de alltid vill göra som de alltid gjort, dvs köra med mineralull, men det är en mycket ”ömtåligare” konstruktion med större risker för framtida problem.

Nu förstår jag att ni redan gjort ert val och hoppas naturligtvis att det blir bra och inga problem uppstår, men för övriga som ev vill bygga eller inreda en vinkällare i ett äldre hus skulle jag verkligen rekommendera att titta på lösningar där man undviker icke-organiska material. Det håller bättre i längden och risken för problem är mindre.
Det låter ju oroväckande men nu får jag ju lita på mina byggare och expertis på Beijer jag talat med :D. Blir det problem så får dom väl göra om taket. Det är ju inte så stort jobb. Men vad är din erfarenhet av olika typer av ångbromsar? Det finns ju nya typer nu som fungerar helt annorlunda vad jag förstår.

Edit: Vinkällaren/rummet ligger inte i en källare. Det kommer att vara kallare i rummet utanför vinkällaren typ oktober - mars tippar jag. Och varmare i rummet utanför vinkällaren typ mitten av maj - till mitten av september. Ovanpå vinkällaren är det ett oisolerat loft med typ 2,5 m upp till nocken på längan.

Kanske @Pontus eller @Johan L har några kloka inspel här?
 
Last edited:

Pontus

Medlem
Det låter ju oroväckande men nu får jag ju lita på mina byggare och expertis på Beijer jag talat med :D. Blir det problem så får dom väl göra om taket. Det är ju inte så stort jobb. Men vad är din erfarenhet av olika typer av ångbromsar? Det finns ju nya typer nu som fungerar helt annorlunda vad jag förstår.

Edit: Vinkällaren/rummet ligger inte i en källare. Det kommer att vara kallare i rummet utanför vinkällaren typ oktober - mars tippar jag. Och varmare i rummet utanför vinkällaren typ mitten av maj - till mitten av september. Ovanpå vinkällaren är det ett oisolerat loft med typ 2,5 m upp till nocken på längan.

Kanske @Pontus eller @Johan L har några kloka inspel här?
Är ingen expert, men spontant ser det bra ut tycker jag.
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Är det mineralull är det vanliga att man lägger en ångspärr mot insidan, dvs den varma sidan. Inne i ett hus är det normalt sett övertryck som trycker fukt utåt och när den varma luften på insidan möter den kalla på utsidan bildas kondens. Ångspärren hindrar detta. I ert fall är väl källaren kallare och därmed utsida, varför det blir lite märkligt med ångspärr på den kalla sidan. Dessutom är det mycket svårt att få ångspärren tät nog i en befintlig byggnad. Om man använder ett isolermaterial som kan bära fukt själv (ekofiber, sågspån, linull mm) slipper man detta. Man brukar ändå använda en ångbroms av exv papp men det är inte alls lika noga med tätheten. Min erfarenhet av byggare är att de alltid vill göra som de alltid gjort, dvs köra med mineralull, men det är en mycket ”ömtåligare” konstruktion med större risker för framtida problem.

Nu förstår jag att ni redan gjort ert val och hoppas naturligtvis att det blir bra och inga problem uppstår, men för övriga som ev vill bygga eller inreda en vinkällare i ett äldre hus skulle jag verkligen rekommendera att titta på lösningar där man undviker icke-organiska material. Det håller bättre i längden och risken för problem är mindre.

Nu har jag kollat med byggarna och dom har använt en “variabel ångbroms”.

En variabel ångbroms “… har utöver den vanliga ångbromsens egenskaper, en flexiblare s k funktionsbarriär som följer årstidernas längre intervaller av luftfuktighet och reglerar effektivare flödet av ånga i konstruktionen. Vid högre luftfuktighet sommartid öppnar sig membranet och ökar möjligheten för uttorkning inåt. Vintertid blir effekten den motsatta och membranet sluter sig. Fuktvandring ut i konstruktionen förhindras och därtill skadlig kondensation.”

"Den fungerar dynamiskt när fukt och temperatur varierar och reagerar på hög relativ luftfuktighet och släpper igenom fukt vid behov. Den ventilerar så att man håller konstruktionen på en torr nivå."

Din poäng att mineralull skulle vara dåligt pga att den ej kan fuktbuffra och riskera att skada konstruktionen kanske faller om man har en variabel ångbroms? Mineralull finns med i den palett av isolering som rekommenderas i kombination med den produkten, så din rekommendation till forumet att det skall undvikas kanske inte är helt korrekt?

Den miljö jag skapar i rummet är ju lite speciell i o m att halva året är det varmare utanför och andra delen av året är det kallare utanför. Så var man skall sätta ångbromsen är kanske inte så självklart/märkligt som du skriver? Man måste väl välja någon sida till slut.

För mig som lekman så låter det som en logisk lösning, men det verkar finnas oerhört många olika åsikter när det gäller hur man skall isolera. Vet inte om du är up-to-date med ovanstående angreppssätt? Återkom gärna med dina tankar!
 
Last edited:

lukastollig

Pudelfantast
Nu har jag kollat med byggarna och dom har använt en “variabel ångbroms”.

En variabel ångbroms “… har utöver den vanliga ångbromsens egenskaper, en flexiblare s k funktionsbarriär som följer årstidernas längre intervaller av luftfuktighet och reglerar effektivare flödet av ånga i konstruktionen. Vid högre luftfuktighet sommartid öppnar sig membranet och ökar möjligheten för uttorkning inåt. Vintertid blir effekten den motsatta och membranet sluter sig. Fuktvandring ut i konstruktionen förhindras och därtill skadlig kondensation.”

"Den fungerar dynamiskt när fukt och temperatur varierar och reagerar på hög relativ luftfuktighet och släpper igenom fukt vid behov. Den ventilerar så att man håller konstruktionen på en torr nivå."

Din poäng att mineralull skulle vara dåligt pga att den ej kan fuktbuffra och riskera att skada konstruktionen kanske faller om man har en variabel ångbroms? Mineralull finns med i den palett av isolering som rekommenderas i kombination med den produkten, så din rekommendation till forumet att det skall undvikas kanske inte är helt korrekt?

Den miljö jag skapar i rummet är ju lite speciell i o m att halva året är det varmare utanför och andra delen av året är det kallare utanför. Så var man skall sätta ångbromsen är kanske inte så självklart/märkligt som du skriver? Man måste väl välja någon sida till slut.

För mig som lekman så låter det som en logisk lösning, men det verkar finnas oerhört många olika åsikter när det gäller hur man skall isolera. Vet inte om du är up-to-date med ovanstående angreppssätt? Återkom gärna med dina tankar!

Nej, är inte uppdaterad på variabel ångbroms. Kanske funkar jättebra. Personligen skulle jag ändå vara tveksam att använda en över tid relativt obeprövad lösning och hellre gå på något som bevisligen fungerat tidigare, också över långa tidsintervaller. Ett hus kan och bör ju stå 100+ år och jag är tveksam till om membranet behåller funktionaliteten över så lång tid. Min största tveksamhet gäller egentligen inte själva membranet/ångspärren/bromsen utan det kloka i att överhuvud taget lägga in mineralull i en befintlig träkonstruktion när det finns bra alternativ. Men jag är absolut ingen expert, mina kunskaper grundar sig bara i egna erfarenheter från renovering av äldre hus. Jag jobbar inte professionellt med isolering eller renovering.

Min rekommendation till forumet kvarstår alltså. Jag får modifiera den dock. Oorganiska material kan också funka bra, om de kan bära fukt, exv. håltegel. Men var och en får naturligtvis hitta sin egen lösning de tror på.

Oavsett hoppas jag du blir nöjd med vinkällaren. Ser riktigt fint ut på bilderna! Får ta tag i att fräscha upp min egen källare. I nuläget helt oöverskådlig. Skapar stor frustration när man inte hittar rätt flaska fast man vet att den ligger någonstans i högarna. :)
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Tack för input!! Hade vi haft den här diskussionen innan hade jag definitivt kollat upp detta bättre! Jag kan dock ärligt säga att jag inte haft ett sekels horisont i åtanke när jag inrett dessa 7 m2 :D. Vi får hoppas att det går bra ändå!
 
Last edited:

Arvid

Medlem
Satte ihop en hylla på prov. Någon som har erfarenhet av dessa lagerhyllor i metall som finns att köpa på de flesta Bygg/prylvaruhus? Den skall klara 275 kg per hyllplan. Vad har ni andra som har vinkällare för hyllsystem? Har ni skruvat fast hyllan i väggen? Det känns nästan omöjligt att den här skulle kunna tippa. Den känns väldigt stabil och säker.

Visa bifogad bild 26462
Det skall dit ett extra hyllplan och då får det rum typ 150 flaskor per hylla om man använder de där lådorna. 8 hyllor får plats i rummet efter väggarna.

Kylaggregatet hanns inte med idag så han kommer även i morgon för att slutföra jobbet!

Här tillåter jag mig svara, för även om jag inte vet nåt om att bygga en källare så vet jag en himla massa om att organisera vin, efter år av jobb på krog och med privata källare. Jag är inte mycket för fina, snickrade vin-hyllor. De bäst fungerande källarna jag sett är tämligen industriella, eller mer som bibliotekshyllor där man variabelt kan få plats med alla sorters flaskor, storlekar, etc.

Jag tycker hyllor av denna slags är fantastiskt bra. Nackdelen är så klart att de inte har nån "vägg". Min egen dröm, när jag fått byggt min källare är att få tag på denna typen hyllor, här sett hos Perrin-familjens krog i Gigondas. De är typ 4 m höga i delar av deras källare. Enormt välfungerande, och inte mycket spilld plats. Återstår att ses om det kan ordnas här...

IMG_6629.jpegIMG_6630.jpeg


Weinboxes som du skaffat är också smart (snyggt med rullbrädorna!), så en del sådana blir det kanske också.
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Här tillåter jag mig svara, för även om jag inte vet nåt om att bygga en källare så vet jag en himla massa om att organisera vin, efter år av jobb på krog och med privata källare. Jag är inte mycket för fina, snickrade vin-hyllor. De bäst fungerande källarna jag sett är tämligen industriella, eller mer som bibliotekshyllor där man variabelt kan få plats med alla sorters flaskor, storlekar, etc.

Jag tycker hyllor av denna slags är fantastiskt bra. Nackdelen är så klart att de inte har nån "vägg". Min egen dröm, när jag fått byggt min källare är att få tag på denna typen hyllor, här sett hos Perrin-familjens krog i Gigondas. De är typ 4 m höga i delar av deras källare. Enormt välfungerande, och inte mycket spilld plats. Återstår att ses om det kan ordnas här...

Visa bifogad bild 26531Visa bifogad bild 26532


Weinboxes som du skaffat är också smart (snyggt med rullbrädorna!), så en del sådana blir det kanske också.
Ser ju onekligen ändamålsenliga ut! Är det framförallt formatet du går igång på, med täckta sidor och "kubformen"? Eller är det även materialet?
Googlar man så verkar det finnas liknande industrihyllor med "vägg" på tre sidor (om du menade med att den saknade vägg bakåt?).
 
Last edited:

Jos

Medlem
Nån som vet vilket djup man vill ha i hyllorna för att bekvämt ha "två lager" eller vad man ska säga...? Alltså man lägger en flaska med botten inåt, sen en med botten utåt
 

Esko

Medlem
de var ju fiffigt med ”mjuka” hyllorplan. Källaren jag disponerar har trådade-hyllplan och de gör staplandet helt värdelöst
 

Arvid

Medlem
Ser ju onekligen ändamålsenliga ut! Är det framförallt formatet du går igång på, med täckta sidor och "kubformen"? Eller är det även materialet?
Googlar man så verkar det finnas liknande industrihyllor med "vägg" på tre sidor (om du menade med att den saknade vägg bakåt?).
Stabilt och platseffektivt. Och så vitt jag vet kan man sätta skiljeväggarna var man vill, så bra möjligheter för att dela upp som inte tar plats. Sen att 2-3 viner kan dela ett fack gör ingenting för mig, det kan lätt åtskiljas är ändå enkelt att hitta det man nu letar efter. Och man kan välja att fylla med flaskor, lådor, etc.

Jag vill också gärna hålla stenkoll på vad jag har, och som inventeringssystem finns det inget som slår ett enkelt matrix. Alltså att hyllorna bara heter A1, A2,... B1, B2. Så behöver man inte ha nån intern logik där Bordeaux bor där, Bourgogne där och så vidare. Så får man plats med bra mycket mer.

Weinboxes är bra, men tjockare Bourgogne och Champagne-flaskor ska man kämpa lite med för att få plats med tolv, man kan lätt börja förstöra etiketter.
 
Toppen