Ja jag har två tallriksventiler (heter det så?) en högt upp på ytterväggen och en i diagonalt motsatt hörn nere vid golvet. Har testat att både ha dem öppna och stängda men tycker inte det gjort någon nämnvärd skillnad. Borde jag ha dem öppna eller stängda?
Så det är mindre viktigt att ha ventilation när kylaggregatet är på? Och det beror på att luften ventileras via aggregatet?
Tycker du det är ett problem med min nivå av luftfuktighet? Skulle du ha försökt få ner den?
Precis, tallriksventiler heter det. Då har du självdragsventilation i rummet. Luften ventileras (nog) inte via aggregatet, men det är ju egentligen inget behov att få in frisk luft i rummet eftersom det inte är ett vistelserum utan ventilationens funktion för vinrummet är mer att kunna hjälpa till att reglera luftfuktighet (och möjligen vädra bort eventuell dålig lukt).
Min enkla gissning är att varm luft utifrån kommer in i byggnaden och sedan vidare in i ditt vinrum. När den kyls ner där inne ökar relativa fuktigheten (när luften kyls ner kan den inte lika längre hålla lika mycket fukt, alltså går RF upp). Denna gissning gör jag lite utifrån att du verkar få högre RF på dagtid, när det är varmare ute. Det kan såklart finnas andra förklaringar, men jag hade testat denna tes genom att ha tallriksventilerna stängda i några dagar och se vad som händer.
Att RF går upp när du höjer tempen i rummet kan kanske bero på att kylaren då inte går lika mycket för att hålla rummet kallt och att den därmed inte avfuktar lika mycket.
På vintern kan det för övrigt bli omvänt, den kalla utomhusluften kan inte hålla så mycket fukt och när den kommer in och värms upp sjunker RF.
Jag är inte inläst på lämpliga nivåer på luftfuktighet, men att hålla sig mellan 70 och 80 % RF verkar ju vara optimalt om man kollar vad MFW skriver. Och då är det nog ditt medel du ska kika på, att RF är uppe och touchar på högre nivåer i några minuter gör nog inget.