This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Tror inte det, jag tänker inte driva det här något längre-Är det dags att poppa popcorn nu igen?
Men hallå, inflationen är borträknad
Sista kommentar i detta ärende, jag lovarHur då, vart nämns att inflation är borträknad?
Inflations kalkyl för att få fram ett penningvärde för 2014 mot 1996 bör finnas, vad för värde DN använder vet jag ej.
Hur får man annars fram ett värde?
Inflation = Dyrare (penningmängd ökar, penningvärde krymper)
Deflation = Billigare (penningmängd krymper, penningvärde ökar)
Hur mycket har alkoskatten gått upp med?Sista kommentar i detta ärende, jag lovar
Om det står att priserna anges i 2014 års penningvärde så innebär det att priserna är omräknade enligt KPI. Om det står att en liter i snitt kostade 101kr 1996 så kostade den i 1996 års penningvärde troligen bara 60kr eller nå't sån't. KPI för alkohol finns för övrigt att hitta på scb.se (http://scb.se/sv_/Hitta-statistik/S...PI/33772/33779/Konsumentprisindex-KPI/291619/) Att det inte står exakt hur det har gjorts kanske beror på att det är en dagstidning och inte en vetenskaplig artikel presenterad i någon etablerad vetenskaplig tidskrift.
Sista kommentar i detta ärende, jag lovar
Om det står att priserna anges i 2014 års penningvärde så innebär det att priserna är omräknade enligt KPI. Om det står att en liter i snitt kostade 101kr 1996 så kostade den i 1996 års penningvärde troligen bara 60kr eller nå't sån't. KPI för alkohol finns för övrigt att hitta på scb.se (http://scb.se/sv_/Hitta-statistik/S...PI/33772/33779/Konsumentprisindex-KPI/291619/) Att det inte står exakt hur det har gjorts kanske beror på att det är en dagstidning och inte en vetenskaplig artikel presenterad i någon etablerad vetenskaplig tidskrift.
Jämfört med 1996 så är den lägre idagHur mycket har alkoskatten gått upp med?
Ja, troligen, eftersom de enda vars åsikter de får höra lär vara IOGT-NTO och Systembolaget.Är det så att Konsumentverket medvetet går in för att sabotera det svenska vindrickandet
SBs såkallade tidsresa tar priset i generaliserande och lägger fram för en svensk rent av kränkande påståenden. Reklamfilmen är inte heller mycket bättre. I sin iver att att påvisa att SB MINSANN INTE har intresse att tjäna pengar så svartmålar de (och generaliserar även här) alla som någonsin försökt att marknadsföra en produkt.
Trist att läsa att internethandeln har minskat. Kanske behöver vi intensifiera våra köp online för att få till en ökning. Själv så handlar jag alltför sällan online...Enligt CAN:s monitormätning har internethandeln med alkohol minskat från 0,17 liter/person till 0,10 mellan 2013 och 2014. Små siffror och troligen stor felmarginal. Ändå skriver IOGT-NTO (http://www.accentmagasin.se/politik/inga-stora-forandringar-alkoholkonsumtionen/) att
"Internethandeln, som är föremål för mycket diskussion och debatt, svarar endast för 0,1 av de 9,3 litrarna. Men ändå är det en ökande källa."
Häxjakten fortsätter, ändamålen helgar medlen
Ja mogna färdiglagrade viner är ju inte SBs adelsmärke direkt.Trist att läsa att internethandeln har minskat. Kanske behöver vi intensifiera våra köp online för att få till en ökning. Själv så handlar jag alltför sällan online...