Förvånande är däremot den sortimentspolitik Systembolaget för vilken driver på utvecklingen av kommersiella viner. Nästan till vilket pris som helst på bekostnad av kvalitet. I tydliga offertförfrågningar specificeras bl a stil, typ och område för kommande köp och här menar jag att bolaget kommit långt i sin utveckling av 'egna varumärken'. Dess är utan tvekan designade viner. Ett bra exempel är passimento och italienska zinfandeltrenden, båda har få, om alls några likheter, med ursprungstypicitet. Lägg till att båda kategorier får stor plats på hyllorna, i alla butiker. Det finns andra exempel. Att denna superkommersialism kan fortgå i skydd av monopolverksamhet är svårt att förstå. I detta läge vore det bättre att vara rak och släppa in andra aktörer, konkurrens är bra och det skulle städa upp bottenskiktet. Låt vin vara sitt urpsrung, årtal, druvsort och odlare - eller har vi i Sverige skippat den 'detaljen'?
De vars ståndpunkt är för monopol lyfter fram argument som ökande konsumtion, ungdomsfylla och ett sortiment som urholkas med 'undermåliga' viner som skräckexempel. De sista finns redan på bolaget, många av dem tar stor plats i butik.Vad gäller leg kontrollen fungerar den uppenbarligen utmärkt då bolaget själva utökar tjänsten 'hemleverans'. Andra kan alltså sköta leg kontroll. Ökande konsumtion då, ja förmodligen eftersom bland annat gränshandelförsäljningen (som är gigantisk) till viss del kan komma ut ur garderoben - men kriminella initiativ borde minska och kanske, kan det i framtiden också leda till beskattning i Sverige.