När något trevligt som man gått och väntat på händer, så kan det ju vara en utmärkt idé att öppna en flaska champagne. Så tycker väl i alla fall många av oss som hänger på detta forum. Inom svensk politik är det däremot väldigt ovanligt att utomstående får se skumpa korkas upp vid politiska framgångar. Det är väl egentligen bara på valvakorna som man överhuvudtaget får ser politiskt aktiva i Sverige fira genom att dricka alkohol framför kamerorna, och då brukar ändå partiledningarna hålla hus i ett separat rum "off camera" tills det är dags för seger- eller sorgetal.
Därför blev jag lite förvånad i fredags när Kristdemokraternas riksting röstade för att lämna Decemberöverenskommelsen (som därmed föll samma kväll), och KDU:s ordförande Sara Skyttedal omedelbart korkade upp en flaska
Bollinger Special Cuvée för att fira. Se t.ex. klippet inbäddat i
den här SvD-artikeln. Detta var inte alldeles en stundens ingivelse, för hon hade faktiskt lagt upp
en Instagrambild på flaskan några dagar innan med texten "Där står den och längtar till fredag. Hejdå decemberöverenskommelsen!". Detta hade också uppmärksammats av flera medier, t.ex.
viftade hon gladeligen med flaskan framför Expressens kamera.
Hade en ungmoderat gjort så hade jag inte varit alldeles förvånad, men med tanke på att KD ofta är frimicklare och därmed nästan automatiskt IOGT-NTO-are, höjer jag definitivt på ögonbrynen! En spontan psalmsång hade på något sätt legat närmare det jag förväntade mig... Jag hittade också
en tweet från henne från i mars som lyder "Det är väldigt synd om mig ikväll. Därför brutit min alkoholfasta. Hade glömt varför jag konsumerade alkohol. Minnet är alltför kort." vilket ju närmast låter som en statusuppdatering på finwines.se! Förvånsvärt sund och icke-godtemplaraktig inställning till rimlig vardagskonsumtion av dryckjom alltså. Fan trot, men det kanske finns hopp även för KD? Kanske kan man hoppas på att fler av dem tar sin inspiration från
den ärkebiskop som ska ha sagt "Näst gudlighet och sedlighet finns det inget värre än små snapsglas!"
Men vi befinner oss ju i avundsjukans förlovade land, så självfallet kom det också gnäll. I gårdagens Godmorgon Världen! (P1), närmare bestämt
i inslaget Panelen, så beklagade sig Jenny Wennberg från sossetidningen Arbetarbladet (Gävle) över att Skyttedal skålade i "450 kr-champagne" snarare än att "ta ansvar". Tänk, jag trodde att alla flaskor som säljs i "sossebutiken" faktiskt hade ett statligt godkänt pris och därmed var OK att både köpa och dricka?
Undrar var den godkända och "S-märkta" prisnivån ligger när man vill fira?
Graham Beck, 139 kr?
För övrigt måste KD vara rätt ensamma om att ha en ordförande för ungdomsförbundet som är äldre än partiledaren, även om det bara skiljer ett halvår mellan dem (årgång 1986 respektive 1987).