Vilket då kanske leder till väldans få viner listade?Som flera tidigare har snuddat vid så får leverantörerna gissningsvis betala för exponeringen.
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Vilket då kanske leder till väldans få viner listade?Som flera tidigare har snuddat vid så får leverantörerna gissningsvis betala för exponeringen.
Du har en bra poäng där; känslan borde ju egentligen vara en positiv sådan att kvalitetsvin får lite bättre exponering, men nu är det snarare tvärtom att den stora frågan är vem som betalar för att synas... Å andra sidan är det ju det samhälle som vi vant oss vid. För inte enbart regna på den här paraden så är det ju än så länge privatimporter av schyssta viner det handlar om och inte annonsering av Ripasso i trälåda som finns i BS. Det är med andra ord inte en konspiration för att hamna på Systembolagets hyllor.Är det bara jag som tycker det är rejält trist att man måste vara så förbannat misstänksam att våra vinskribenter inte har ärliga intentioner?
Jag är alltså precis som ni, misstänksam och utgår från att det enbart handlar om annonspengar.
Detta verkar ju märkligt nog vara en blomstrande industri, att göra reklamfinansierade frontends till SB, såsom vinguiden punkt kom och SvD:s vinsajt. Tycker mest det känns som att de leker affär...Jag kikade lite mer på sidan och sett ur SBs perspektiv är den ju lite av ett skämt. Man länkas direkt till SBs beställning och det förutsätts kallt att varorna finns tillgängliga, eller? Kollikrav kan förekomma men det får SB reda ut...
Anar vi en konspiration här?Detta verkar ju märkligt nog vara en blomstrande industri, att göra reklamfinansierade frontends till SB, såsom vinguiden punkt kom och SvD:s vinsajt. Tycker mest det känns som att de leker affär...
Inte så mycket konspiration som marknadskrafter som försöker vara fria. Men eftersom de inte får driva riktig affär och tjäna pengar på det, bedriver de pseudoaffär och försöker tjäna pengar på det, tänker jag...Anar vi en konspiration här?
Tänk att Systembolaget var avsevärt BÄTTRE för endast några år sedan. Jag och @vininfo.nu hade en diskussion om detta tidigare idag där vi jämförde Vinmonopolet i Norge med Systembolaget. Jämförelsen var Alsace, där Vinmonopolet fullständigt krossar Systembolaget rörande utbud. Det mesta man jämför med vårt lillbrorland verkar vara till deras favör, förutom priserna då förstås.Svaret på varför detta poppar upp liksom boxtoppen m.m står nog att finna i dessa siffror:
2014: 1376 MSEK
2013: 1064 MSEK
2012: 928 MSEK
2011: 838 MSEK
2010: 659 MSEK
2009: 41 MSEK
Vad är då detta ? Värdet på den årliga alkoholreklamen i Sverige.
Det som SB alltså är så stolta att dom inte sysslar med men fullständigt okunniga om att deras sortimentsmodell spelar en drivande och avgörande roll i att öka och driva på.
http://www.dn.se/ekonomi/alkoholreklam-okar-kraftigt-1/
Tveksamt med tanke på att samtliga viner endast finns i importörens restaurangsortiment och alltså måste privatimporteras på något sätt.Är det bara jag som tycker det är rejält trist att man måste vara så förbannat misstänksam att våra vinskribenter inte har ärliga intentioner?
Jag är alltså precis som ni, misstänksam och utgår från att det enbart handlar om annonspengar.
Tänk att Systembolaget var avsevärt BÄTTRE för endast några år sedan. Jag och @vininfo.nu hade en diskussion om detta tidigare idag där vi jämförde Vinmonopolet i Norge med Systembolaget. Jämförelsen var Alsace, där Vinmonopolet fullständigt krossar Systembolaget rörande utbud. Det mesta man jämför med vårt lillbrorland verkar vara till deras favör, förutom priserna då förstås.
Den där nya marknadsanpassade sortimentsmodellen som introducerades för något år sedan har verkligen försämrat utbudet radikalt är min upplevelse. Innan så kunde man i alla fall skrapa ihop lite hyfsade klassiska viner för en grundläggande nybörjarkurs, men när man inte ens kan hitta en vit bdx i rimlig prisklass gjort på Semillion så är det högt vatten!
Jo, @ChristianB nämnde det i sitt inlägg direkt efter mitt. Av just den anledningen så kanske man inte hade behövt vara så misstänksam.Tveksamt med tanke på att samtliga viner endast finns i importörens restaurangsortiment och alltså måste privatimporteras på något sätt.
Danmark och Köpenhamn rockar. Dags för en dagsutflykt dit, det är ju inte mer än några timmar bort dessutom vilket är lätt att glömma.Tja, Erik Sörensen Vin, en importör som säljer till privatpersoner, listar över åttio Alsaceviner som dom säljer över nätet. Sedan kan ju dansken sitta och beställa hemma från mängder med andra handlare också...
Ja, det är stor skillnad på att hävda att man provar vin blint och att rapportera sitt nakna omdöme blint. Det första kan vem som helst hävda medan det andra kräver fullständig ärlighet, mod och transparens.Om JAG satt i Livets Goda-redaktionen skulle jag välja ut intressanta viner som Jamais & Co fick testa blint. Sen publicerade vi deras omdömen rakt av. Enda sättet att få KRED.
(Faran är väl att tidningen då snabbt gick i konkurs...)
Dags att prova lite hemleverans från Terroirviner kanske ?Tänk att Systembolaget var avsevärt BÄTTRE för endast några år sedan. Jag och @vininfo.nu hade en diskussion om detta tidigare idag där vi jämförde Vinmonopolet i Norge med Systembolaget. Jämförelsen var Alsace, där Vinmonopolet fullständigt krossar Systembolaget rörande utbud. Det mesta man jämför med vårt lillbrorland verkar vara till deras favör, förutom priserna då förstås.
Haha Men det är ju exakt samma resonemang jag för med mej själv en lördagmorgon"Varför ska man dricka, man blir dum i huvudet och det kostar pengar"
Jenny Larsson och Hannah Savvas väljer bort alkoholen med argumentet "Varför ska man dricka, man blir dum i huvudet och det kostar pengar". Värt att tänka på, forummedlemmar!
Vad har det med saken att göra?Kanske för att det är godare att dricka vin än att röka på och att man blir ännu dummare av små piller?
Nåt måste dom ha tagit! Skulle kunna vara små piller!Vad har det med saken att göra?