This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Jag råkar känna en av medarbetarna och den personen är den mest passionerade och minst korrumperade person jag känner. Du bör nog ha mer på benen för att hävda detta. Befängt.Livets goda är ju en märklig publikation, med sina hyllningar av mediokra viner, vilka knappast kan bero på annat än att de är betalda för att göra det.
Tror inte det hänger så mycket på medarbetarna, utan mer på konceptet. Någon som minns Enzo Bartoli?Jag råkar känna en av medarbetarna och den personen är den mest passionerade och minst korrumperade person jag känner. Du bör nog ha mer på benen för att hävda detta. Befängt.
Fast om Porsche börjar tillverka Trabant för att klara sig ekonomiskt, får de kanske finna sig i att inte längre betraktas som en biltillverkare i lyxsegmentet?I relationen mellan ägare och redaktör kommer det alltid vara redaktörens plikt att se till att tidningen överlever. Annars blir det ändå inte någon journalistik.
Just så. Långsiktig lönsamhet behöver inte vara samma sak som långsiktig god journalistik.Fast om Porsche börjar tillverka Trabant för att klara sig ekonomiskt, får de kanske finna sig i att inte längre betraktas som en biltillverkare i lyxsegmentet?
Jag tror säkert att de är stora vinälskare med massor av kunnande, men exempelvis vintipsen som mejlas ut kan knappast vara annat än betalda av importörer. Har inte kvar några tidningar nu, men reagerade även på helsidor om lågkvalitativa drycker som knappast kan vara förstavalet för en redaktör att ta in, om det inte handlar om till redaktionellt material förklädd reklam.
Många andra artiklar minns jag dock som mycket bra och relevanta. Men jag tror att det stundtals finns en tendens att inte skilja på redaktionellt material och reklam.
Den har ju "tagits fram specifikt för den svenska marknaden i samarbete med en professionell provsmakningspanel". Då blir det lätt lite extra socker i.Kul med en "brut" som har under 12,1 gram/liter socker.
https://www.livetsgoda.se/pierre-olivier-lanserar-cuvee-rose-prestige
Fast definitionen av Brut är ju just max 12 g/l socker? I och för sig har det blivit vanligt att även massmarknadsskumpor ligger på ca 8-9 g/l, och en del prestiger som i praktiken är Extra Brut (max 6 g/l) använder beteckningen Brut.Kul med en "brut" som har under 12,1 gram/liter socker.
https://www.livetsgoda.se/pierre-olivier-lanserar-cuvee-rose-prestige
Ja men mindre än 12,1 g/l kan ju faktiskt betyda 12,07 g/l (om vi nu ska vara riktigt jobbiga, vilket jag tycker vi ska vara i detta fall).Fast definitionen av Brut är ju just max 12 g/l socker?
...och en vecka efter min kommentar här dyker det upp ytterliggare en hyllning till detta "fantastiska" vin. Det måste ju påpekas att det nu ÅTER finns i lager. 92 poäng, mmmmmmmm....Är väl inte direkt en kommentar till en krönika, men hittade ingen mer passande tråd
Men VAD är det med Livets Goda och "Clarendelle"? Har dom nån form av procent på försäljningen? Har druckit vinet och det är helt okej i sin prisklass, men den "uppning" det får av LG konstant känns ju en aning.....mystiskt?
I kväll var det genomgående europeiska viner till middagen...Från SvD: "SvD I TOULOUSE PR-jippo eller bara en sann EU-vän? I franska La Montagne, inte långt från Nantes i västra Frankrike, bjöd en vinhandlare alla fransmän som röstat på ett glas vin – mot att de kunde visa upp ett stämplat röstkort."
Varför gör inte Systembolaget samma sak? Extraöppet på valdagen och gratis vin till de som röstat? Jag menar, en stor del av våra kära politiker har ju framför åsikten att dagens val är ett ödesval, och Systembolaget är ju politikerstyrt. (För övrigt har jag röstat, trots att jag får betala kvällens vin själv, så förslaget skulle i och för sig inte öka mitt valdeltagande.)
Juhlin försitter inte en möjlighet att torgföra årgångschampagnens höga prisvärde. Det kan påverka den svenska marknaden, där han sannolikt har som mest påverkan.https://www.thedrinksbusiness.com/2019/06/bollinger-vintage-champagne-needs-a-makeover/
Enligt The Drinks Business är det en försämrad marknad för årgångschampagne nu för tiden, företrädesvis i England. Hur upplever ni det här i Sverige? Baserat på den lilla kretsen på FW men också på kundmöten på SB genom åren så känns Sverige ganska medvetna om att åren kan spela stor roll för vinet. Det är klart att mycket NV säljs (särskilt de stora namnen) men jag upplever det som mindre svårt att få en kund att kliva upp till Vintage än Prestige/Premium.
Två funderingar. Ordet trendängslig är kul och träffande. Systembolagets uppdrag att uppmuntra olika inriktningar inom tex segmentet rödvin, finns det dokumenterat?Intressant text om Systembolagets deltagande vid Decanter World Wine Awards.
https://www.systembolaget.se/fakta-och-nyheter/trendspaningar/svensk-smak/
Finns det, som Johan Larsson säger, olika syn på sötma i Sverige jämfört med i Storbritannien? Det är väl oomtvistligt så att svenska konsumenter utan större vinintresse i stor utsträckning uppskattar sötare rödviner, men hur ser det ut i andra kundsegment? Bland professionella vinprovare/experter/inköpare?
Har avsaknaden av mogna viner på systembolaget något med att göra med att Systembolagets inköpsavdelning, enligt Larsson, är av uppfattningen att:
"den sortens utvecklade viner har passerat sitt bästa, men det har de brittiska domarna inga problem med. Den typen av vin kan ge en intressant doft- och smakupplevelse idag, men är inte njutbara på sikt. Som svenska domare och företrädare för vår marknad behöver vi fråga oss om vi vill uppmuntra en sådan inriktning".
Bör systembolaget i så fall köpa in mognare viner då vi vet med oss att absolut majoritet av alla drycker konsumeras kort efter inköp?