Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Toby

Medlem
Och alla nytillkomna läsare uppmanar vi att läsa den här roande tråden!

Har gått igenom denna tråden....... jag vet inte riktigt vad jag ska säga.
Fantastiskt underhållande! Den där Kronstam verkar inte vara riktigt klok. Jag kan inte ens räkna ett 50-70 kr vin som matlagningsvin. Har testat vin i den prisklassen och med näst in till religiös övertygelse håller mig så långt ifrån dem som möjligt..

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
-Och även jag satte morgonkaffet i halsen när jag slog upp sista numret av allt om vin... Rätta mig om jag har fel, men har inte EDIT: Larsson varit drivande i att hylla skräpboxar och prisvärda skräpviner i allmänhet?
Eller?
För samtidigt i ett parallellt universum hävdar han nämligen att han alltid stått på barrikaderna och kämpat mot skräpvinerna och vurmat för kvalitet framför kvantitet?
20151020_094811[1].jpg

20151020_094811[1].jpg

Last edited:

kayaker

Cyklist
-Och även jag satte morgonkaffet i halsen när jag slog upp sista numret av allt om vin... Rätta mig om jag har fel, men har inte Kronstam varit drivande i att hylla skräpboxar och prisvärda skräpviner i allmänhet?
Eller?
För samtidigt i ett parallellt universum hävdar han nämligen att han alltid stått på barrikaderna och kämpat mot skräpvinerna och vurmat för kvalitet framför kvantitet?
Visa bifogad bild 5234
Visa bifogad bild 5234
Det där är väl Håkan Larsson? Av det jag läst och hört så har han inte alls varit lika kåt på skräpviner.

ChristianB

DipWSET
Det där är väl Håkan Larsson? Av det jag läst och hört så har han inte alls varit lika kåt på skräpviner.
Han spelar lite i samma liga som Kronstam ändå; det är ju Allt om Vin som står för merparten av alla stämplar som "Fynd!" och "Prisvärt!" när det kommer till skräpvin... Jag läste samma krönika förra veckan och tänkte lite ironiskt: "The hypocrisy is strong with this one!"

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
-Kanske skall tillägga att man börjat ana en liten omsvängning de senaste året i vinpressen där de gått från ett ensidigt systembolagskramande till att försiktigt börja kritisera monopolets likriktning och utbud.

Att de sedan skulle ta steget fullt ut och börja skriva om kvalitetsviner från våra duktiga svenska nätvinhandlare och från det fantastiska utbud som bjuds via postorder av företag i resten av Europa är väl kanske väl naivt att tro...

ChristianB

DipWSET
Jag öppnade nyss SvD Vin och Mat från 10e oktober och sprang genast på patrull i form av Kronstam (speak of the devil... :p )!

Tio viner rekommenderas i något som kallas "Franska favoriter", av Mölstad, Collsiöö, Kronstam, Stensen och Sjöstedt. Två viner ligger under 100 kr och båda dessa står Kronstam för, varav det ena är det beryktade Claude Val Rouge! :D

Kan tyvärr inte lägga upp en bild för mobilen är på reparation...

Vino fino

Medlem
Oavsett om de värsta syndarna, och Håkan Larsson är en av dem, nu försöker göra avbön (lite sent) så är skribentkotteriet runt Allt om Mat/Vin i allra högsta grad medskyldiga till dagens mediokra svenska vinsituation. På ett plan är deras skuld större än SB:s. Hade de haft någon ryggrad hade de vägrat spela med i spelet och försökt påverka utbud och konsumtion i rätt riktning. Men det hade nog krävt genuin kunskap och professionalism... och viljan att lyfta sig över medelmåttan.

På många områden i Sverige kvalade det in ett antal glada amatörer födda på 40- och 50-talet som aldrig behövde någon formell utbildning. Analyserar man detta noga så ser man det här gänget överallt på arbetsplatser, i media, i offentliga positioner m.m. Amatörgänget hade turen att bli vuxna i ett samhälle som inte krävde några egentliga förkunskaper eller ens en seriös inställning. Alla kan!

Jimmy Forsman

I det stora hela tämligen meh...
Statligt monopol har "kanske" spelat ut sin roll hos Moderaterna också!

"M ska utreda alkoholmonopolet

Moderatstämman beslutade att partiet ska "utreda formerna för" ett avskaffande av alkoholmonopolet. Det var i elfte timmen som partiledningen lyckades stoppa ett direkt krav på att avskaffa monopolet."

Det var Göteborgsmoderaterna som drev frågan...

http://www.svd.se/m-utreder-alkoholmonopolet/om/m-stamman-2015

Det var nära att ett avskaffande av monopolet röstades genom på Centerstämman också. Förslaget förlorade med ett ganska litet antal röster, minns inte exakt, men det var typ runt 20.
Så det börjar tydligen bubbla lite därute!

Mattias Schyberg

Administratör
Frågan som osökt infinner sig är om vi skall införa begreppet silvertejp om billiga vinner och BiB? Eller kanske gaffatejp? Självklart måste jag söka på silvertejp på nätet och hittade följande illustration:
Visa bifogad bild 5255

Trevligare bild än den som finns lite tidigare här i tråden.

Lite passande musik]
Google är som vägar till Rom; alla leder än rätt!

Edit: Kanske borde bilden spoilertaggas så vi inte får gubbsjukestämpel här på forumet, men det kanske redan är försent. ;)

Toppen