ChristianB
DipWSET
Haha, jo, det är ju alltid lite extra frestande när man hittar dem. Å andra sidan brukar de vara lika "tråkiga" i sitt utseende som den vanliga modellen...Jag måste erkänna att jag är svag för magnumbuteljer...
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Haha, jo, det är ju alltid lite extra frestande när man hittar dem. Å andra sidan brukar de vara lika "tråkiga" i sitt utseende som den vanliga modellen...Jag måste erkänna att jag är svag för magnumbuteljer...
(Nej artikeln verkar inte alls skriven för oss som är lite avundsjuka...) Därefter specificeras poster för bostad (25 Mkr), sommarhus (10-15 Mkr), vinterviste (5-25 Mkr), ögonfröjd (3 Mkr), hjul (1-5 Mkr), havsfärd (2,5-10 Mkr), bildning (3-8 Mkr). Detta summeras till storleksordningen 50-90 Mkr.Varför behöver cheferna så mycket pengar? Jo, det är dyrt att leva på stor fot. För många av oss skulle 20 miljoner kronor räcka livet ut. Men inte för en toppchef. Betänk kostnaderna för den överdådiga livsstil som många höga chefer anser att de måste ha. Låt oss kika bakom kulisserna för att se hur ett direktörsliv kan te sig.
Kanske beror det på att vi vinnördar aldrig lyckas bli några "höjdare" då vi bränner allt vårt överflöd på vin?I DN har Birgitta Forsberg - utsedd av Tidskriftsgalan till årets journalist 2014 - skrivit en krönika under rubriken Det kostar att leva som en höjdare, och bl.a. uppskattat hur mycket pengar en börsbolags-VD eller motsvarande företagsledare behöver, gissningsvis för att inte retas av de andra pojkarna i klassen för sin fula mössa och sin slitna skolväska:
(Nej artikeln verkar inte alls skriven för oss som är lite avundsjuka...) Därefter specificeras poster för bostad (25 Mkr), sommarhus (10-15 Mkr), vinterviste (5-25 Mkr), ögonfröjd (3 Mkr), hjul (1-5 Mkr), havsfärd (2,5-10 Mkr), bildning (3-8 Mkr). Detta summeras till storleksordningen 50-90 Mkr.
Jag måste ju säga att jag saknar en viktig post här: vin. En lyxlirare med sådan budget som helt missar att skaffa en vinkällare - är det verkligen tänkbart om människan inte är godtemplare eller nykter alkoholist? Om man skulle tänka sig att slänga ut 40 Mkr för sommar- och vinterresidens, känns det väl rimligare att nöja sig med 38-39 Mkr för det och lägga i alla fall 1-2 Mkr på en hygglig vinkällare. Eller varför inte strunta helt i vinteridet och lägga de pengarna på en hyggligt bra vinkällare istället?
Det närmaste man kommer vin i artikeln är "När barnen ska firas – födelsedagar, studenten, examen – gäller påkostade kalas. En av de senaste trenderna är att ställa foodtrucks på gräsmattan. Maten avnjuts förstås med champagne." Låter som väldigt glesa tillfällen för champagnekonsumtion...
Nej, här tycker jag att fru Forsberg inte har genomfört sin research tillräckligt väl!
Nu drar Mathem in alkoglassen trots att det är lagligt enligt Folkhälsomyndigheten. Jag är glad att jag är kund hos City Gross (som även erbjuder vinkasse) och inte hos Mathem som inte klarar av någon kritik i sociala medier tydligen.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21653966.ab
Skitsnack! BGK bjöd i alla fall ibland på TEXTER. De nya bjuder på LISTOR...Nu har det säkert blivit ett lyft kring vinsidorna på Dagens Nyheter sedan Alf och Sanna tog över rodret från BGK.
Visa bifogad bild 5423
Skitsnack! BGK bjöd i alla fall ibland på TEXTER. De nya bjuder på LISTOR...
Vore intressant med lite mer texter från dig själv Hans.Skitsnack! BGK bjöd i alla fall ibland på TEXTER. De nya bjuder på LISTOR...
Sett ur ett säljperspektiv så räcker det oftast med att dela ut en lista till kunderna, de kommer och beställer grejerna ändå.Skitsnack! BGK bjöd i alla fall ibland på TEXTER. De nya bjuder på LISTOR...
Tack, en kritik jag ofta får. Men vinbeskrivningarna jag publicerar är ju spontana blindnoteringar, blir per automatik torftigare. "Uppvisningstexter" skrivna öppet under Häftiga Måltiden misstror jag...Vore intressant med lite mer texter från dig själv Hans.
Förstår att det är tidskrävande att prova och skriva och att du ju gör detta utan ekonomisk ersättning (tror jag i alla fall).
Har svårt att "kalibrera" min egen smak mot din (och dra nytta av det du skriver) utan lite mer utförliga beskrivningar än de ganska korthuggna kommentarer du har om vinerna på din sajt. Det är ju sällan man i Sverige har både tid att prova ett nysläppt vin och sedan köpa.
Saknar också beskrivningar av det du inte gillar. Ger mig lika mycket värde och vägledning som att läsa om det du gillar.
Väldigt bra uppföljning från MatHems sida, tycker jag! Man har sett problemet för vad det är och dessutom gått på kundernas önskemål, inte vad som ger mest PK-poäng i media och Svennebananland.
Tja, det är ju en dogmatisk extremistorganisation vi pratar om, som har sitt ursprung inom den mest intoleranta delen av frikyrkorörelsen, även om de numera ser sig som icke-religiösa. Sett internationellt så har den här typen av organisationer enbart uppstått i kalla, mörka och protestantiska länder i brännvinsbältet. Den svenska nykterhetsrörelsen är något av ett särfall eftersom den är så extremt välfinansierad tack vare deras specialundantag från "det statliga spelmonopolet".-Människan är ju spritt språngande galen...
Samtidigt har skattehöjning på alkohol halkat efter och alkoholreklamen når rekordnivåer.
– En fungerande alkoholpolitik måste vara proaktiv. Tyvärr har Sverige allt för ofta varit sena på bollen när nya problem har uppstått. Nu är det dags att regeringen kavlar upp ärmarna och visar vilken politik de vill stå för, säger Johnny Mostacero.