Jag tror att vi ”vanliga dödliga” lever i vår lilla värld och sen är det cognacsproffsen som lever i så oerhört annan division, att vi har inte så mycket att snacka sinsemellan. Och jag känner mig ungefär som en
wannabee cognacnörd som håller på att lära mig. Det går inte att förena poäng som proffs ger åt sina urgamla cognac och en glad amatör som vill dricka en god flaska cognac nån gång. Det är bara att acceptera.
Visst har jag druckit cognac tidigare en del, men då visste jag inte så mycket om den.
De flesta finlirare dricker nästan bara cognac som har fått högt betyg och som är minst 30–50 år gamla och även äldre. Det är ganska få unnad som kan slänga ut låt oss säga 20 lakan för att dricka riktigt rara droppar. Men så är det nog inom vinets värld också.
Det mesta som de flesta medlemmar på cognacforumet dricker landar ändå i relativt beskedliga priser.
Jag har inte upplevt att det är så inom vinvärlden. Där kan även en liten människa hänga med i diskussioner om det mesta, men destillerat värld verkar vara lite annorlunda. Under bara några år som jag har försökt nörda ner mig i konjakträsket har jag lärt mig ändå ganska mycket. Men har inte provat så många sorter ännu.
Med vinet är det annorlunda. Nästan vem som helst kan prova även lite dyrare viner, men det går inte när det gäller cognac. OM man inte råkar vara med i en privat cognacklubb.
Det känns nästan som att börja från noll igen, när man knappt visste vad vin var för något. Det är precis likadant med cognac. Det är ganska brett ämne att försöka bemästra och mig veterligen kryllar det inte precis cognackännare i vårt land. Eller kanske de bara inte hörs så väl som sina vinkännande kusiner.
Och det är mycket svårare gissa sig fram hur cognac kommer att smaka än när man läser recensioner om viner. Då får man alla fall ett litet hum hur det kan smaka. Ni är lyckliga som bor i storstäder där man kan gå på lite finare restauranger och köpa sig en liten skvätt fincognac för att prova sig fram. Sånt finns inte i mindre städerna.
P.S. Den godaste cognac som jag själv har provat hittills var
Hennessy Le Paradis som jag inmundigade nån gång på en finlandsfärja länge sen. Då kunde en helflaska kanske kosta nånstans runt tre lakan och i dag kostar det minst tredubbelt så mycket.
Det finns jättefin cognac som inte kostar lika mycket som
Delamain Reserve de la Famille. Enligt flera kännare har den inte fått de allra högsta poäng, den har bara rykte att vara den bästa bland ’vanligt folk’. Men det är min åsikt, och någon annan kan tycka annorlunda. Ifall någon är intresserad så kan jag lista ut de riktigt fina cognac-sorter som finns. Naturligtvis är det hela en smaksak och ingen kan veta hur någonting smakar just i din munn. Och vi har alla lite olika smak gällande findricka. Men i stort tror jag på de människor som har stor vana att dricka och prova cognac.
Mig veterligen finns det inga andra pålitliga källor där man kan hitta recensioner av riktigt fin cognac. Det kanske finns, men kan ligga bakom något betalvägg etc.
Sen tycker jag även att det är lite bortkastad att betala över 3000 kronor för en flaska cognac. Eller i så fall bör man har provat den förut så att man vet vad man köper. Om det skulle röra sig om en årgångscognac som har samma årgång som en jubilerare som fyller år, kan räcka till för en orsak att man går över tre tusen spänn.
Don’t be shy, give your thoughts here.