SV: Lagra Champagne
Lando skrev:
Helt off topic diskussion, men jag vill mena att priset spelar roll för dom allra flesta, om inte alla här. Annars har jag svårt att tro att det skulle drickas någon Palmer över huvud taget.
Jag dricker inte Palmer. ;D
Men, ärligt talat så har du väl förstås rätt såtillvida att det har en viss betydelse för (nästan) alla även på det här forumet. Det finns en prismässig smärtgräns även för mig, och exempelvis Clos d'Ambonnay har definitivt överskridit den. Men, man kan vara olika intresserad av pris relativt kvalitet. Jag är mycket mer intresserad av det sistnämnda, vilket jag bestämt tror delas av i synnerhet Krug och Krug88 men även andra på forumet. Bubblaren verkar bry sig lite mer om priset än vi, som i första hand är ute efter upplevelsen.
Lando skrev:
För övrigt har jag mycket svårt att förstå skillnaden mellan "Prisvärd" och "Värd sitt pris".
Jag antar att "värt sitt pris" kan ses som en enkel ja eller nej fråga (eller ett boolsk = SANT/FALSKT värde för den som är invigd i logiken), medan "prisvärt" är mer en skala, då prisvärdet torde motsvara något i stil med kvalitet/upplevelse dividerat med pris. Men, "värt sitt pris" torde ändå beteckna allt över en bestämd gräns av prisvärde och exkludera allt under sagda gräns, så de två begreppen torde hänga ihop ganska intimt.
Keen skrev:
Ordet prisvärt behöver ju inte i själv enbart vara av ondo. Många här tycker säkert att en skumpa för 2000 kan vara väl värd sitt pris och således vara prisvärt.
Ja, och jag tillhör definitivt dessa personer.
Keen skrev:
Sedan har vi väl aldrig begränsat oss till att rekommendera enbart prestigeviner av den ena eller andra sorten.
Givetvis inte, men huvudsyftet med det här forumet är nog ändå så högklassiga viner som möjligt, och det är ändå för att diskutera Krug, Salon, Cristal och motsvarande (inom sitt distrikt) som är främsta anledningen att jag kommer hit.
Keen skrev:
Det är väl bara Kronstam et al som har missbrukat ordet prisvärt så till den milda grad att ordet fått väldigt negativ laddning.
Visst, det är visserligen inte enbart Kronstam utan även många andra skribenter i dagspressen, men i övrigt har du rätt. Det sättet ordet prisvärt använts i vinsammanhang har förståeligt nog gett många här aversion mot ordet, kanske lite väl mycket så.
Keen skrev:
Så varför inte kunna fråga om viner i "mellanprisklassen"? "Vår" mellanprisklass är trots allt åtskilliga gånger högre än Bib-maffian...
Visst, det är väl fullt OK. Det var bara det att Bubblarens ordval "värt sitt pris" inte riktigt passade in med tanke på tidigare diskussioner i det här forumet.
kayaker skrev:
Jag tror att priserna kan vara ganska lika men vi köper en flaska medan BiB-maffian köper 3l i påse+låda...
Tja, man räknar väl literpris när det gäller pris på vin, men bortsett från det kan du nog mycket väl ha rätt