Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Lagringsviner till barn födda 2020, 2022 - behöver råd

DUser

Medlem
Hej!

Jag har ett vinintresse sedan länge men känner här att jag behöver hjälp. Jag tänker mig köpa några flaskor vin till mina barn som dem får när dem är vuxna (förslagsvis fyllda 20). spontant tänker jag att flaskorna helst inte kostar mer än tusenlappen (behöver inte kosta så mycket heller). Mina barn är födda 2020 och 2022.

Jag behöver tips på viner från dessa årgångar som dels har en bra smakmässig vinning i lagringstiden och som helst har en värdeutveckling på denna tid också. Viner som känns roliga och kul att få, givet att dem har förmåga att uppskatta dem. Själv har jag ju smakpreferenser men mina barn har det av förklarliga skäl inte, så kanske inte något supersmalt?

Någon som har något att tipsa om? Tänk helt fritt!

Tack på förhand / Erik

FredrikC

Medlem
Hej!

Jag har ett vinintresse sedan länge men känner här att jag behöver hjälp. Jag tänker mig köpa några flaskor vin till mina barn som dem får när dem är vuxna (förslagsvis fyllda 20). spontant tänker jag att flaskorna helst inte kostar mer än tusenlappen (behöver inte kosta så mycket heller). Mina barn är födda 2020 och 2022.

Jag behöver tips på viner från dessa årgångar som dels har en bra smakmässig vinning i lagringstiden och som helst har en värdeutveckling på denna tid också. Viner som känns roliga och kul att få, givet att dem har förmåga att uppskatta dem. Själv har jag ju smakpreferenser men mina barn har det av förklarliga skäl inte, så kanske inte något supersmalt?

Tack på förhand / Erik
Jag är i precis samma sits och kommer vänta tills de årgångarna släpps av mina favoritchampagner och köpa mängder 😀

Foley

Medlem
Hej!

Tack på förhand / Erik
Bordeaux, som redan sagts. Och champagne borde bli bra. 2020 ska vara en bra årgång i champagne. Vill du vara säker på att vinet ska hålla bör du dessutom köpa magnumflaskor. Bubblare är att köpa röd bourgogne, men då bör du köpa grand cru lägen vilket är dyrare än din budget. Men de kommer garanterat att stiga i värde 😃

mackan92

Medlem

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Bordeaux, som redan sagts. Och champagne borde bli bra. 2020 ska vara en bra årgång i champagne. Vill du vara säker på att vinet ska hålla bör du dessutom köpa magnumflaskor. Bubblare är att köpa röd bourgogne, men då bör du köpa grand cru lägen vilket är dyrare än din budget. Men de kommer garanterat att stiga i värde 😃
Corton går väl fortfarande att få för under tusenlappen? Och där är väl 20 års lagring ett minimum?

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Röd Pape Clément kanske vore något? Ligger i sann finewines-anda strax över maxbudget. Du kan vara rättvis och köpa samma vin till båda. Inget problem att spara till 30-årsdagarna (när de kanske har utvecklat ett större vinintresse). Priset för 2020 och 2022 är lägre än det var för alla årgångar 2005-2010 (utom 2008) så det kanske finns möjlighet till en uppgång?

Boletus

Medlem
Röd Pape Clément kanske vore något? Ligger i sann finewines-anda strax över maxbudget. Du kan vara rättvis och köpa samma vin till båda. Inget problem att spara till 30-årsdagarna (när de kanske har utvecklat ett större vinintresse). Priset för 2020 och 2022 är lägre än det var för alla årgångar 2005-2010 (utom 2008) så det kanske finns möjlighet till en uppgång?
Om strax över maxbudget inte är ett problem så är mitt förslag Leoville Barton. Tycker de varit snäppet efter Poyferre i kvalitet tidigare men de har hämtat in det försprånget. De klarar 20 år utan tvekan och lär iaf inte sjunka i värde. Även Langoa Barton är ett bra alternativ i dessa årgångar om budgeten är viktigt men inte samma utväxling på sikt.

Last edited:
Trådskapare
D

DUser

Medlem
Mycket bra råd! Bdx tänker jag generellt att alla gillar och väldigt klassiska områden kommer vara populära även i framtiden. Mycket bra! Budgeten är inte så noga egentligen.

Barolo-rådet gillar jag med! Det är en favorit hos mig själv så kanske lägger undan ett par falskor, testar en på vägen och avgör om en flaska får ligga kvar till barnen eller om det blir färdkost åt pappan.

Jag ska titta på dem specifika flaskorna när jag har lite tid i helgen. Tror inte jag druckit dem sjäv så får läsa lite.

Vad tror vi om Bourgogne här?

Martinski

Medlem
C H A M P A G N E

Såklart, men för tidigt att säga hur bra årgång 2022 är. Knappt släppts några ännu heller från årgång 2020, ligger nog 4-5 år bort eller så om det ska vara typ Dom Perignon eller så, Bollinger och Dompa har exempelvis årgång 2015 på hyllan nu.

Foley

Medlem
Corton går väl fortfarande att få för under tusenlappen? Och där är väl 20 års lagring ett minimum?
Ja, det var faktiskt just corton jag tänkte på. Har själv köpt Corton till mina barn (födda 17,19,21) av just den anledningen. 2020 och 2022 ska vara betydligt bättre årgångar än 17 & 21 dessutom. Blev jadot corton till de äldsta och denis pere & fils till den yngsta. Jadot har ju dragit iväg nu över tusenlappen men denis pere & fils fick jag runt 700 kr och det ska vara 2022 som är aktuellt årgång om det finns kvar. Drack en corton 66:a i somras som fortfarande absolut levde och visar på lagringsdugligheten (Maison Leroy förvisso, så kanske inte helt representativt för all Corton). Har även druckit bouchard beune 1:er cru Clos de Roi 1912 för ett par år sen vilken också var klart drickbar. Både dessa hade väl kanske varit ännu bättre för 20 år sen, ska sägas. Köper man magnumflaskor håller säkert de flesta 1:er cruer på både vita och röda sidan 20 år. Förslagsvis skriver du till några distributörer i sverige som har bourgogneproducenter, beskriver vad du är ute efter och frågar om de har någon bourgogne på magnum från de år du vill ha och som ligger inom din budget och som du kan göra privatimport på.

Last edited:
Trådskapare
D

DUser

Medlem
Ja, det var faktiskt just corton jag tänkte på. Har själv köpt Corton till mina barn (födda 17,19,21) av just den anledningen. 2020 och 2022 ska vara betydligt bättre årgångar än 17 & 21 dessutom. Blev jadot corton till de äldsta och denis pere & fils till den yngsta. Jadot har ju dragit iväg nu över tusenlappen men denis pere & fils fick jag runt 700 kr och det ska vara 2022 som är aktuellt årgång om det finns kvar. Drack en corton 66:a i somras som fortfarande absolut levde och visar på lagringsdugligheten (Maison Leroy förvisso, så kanske inte helt representativt för all Corton). Har även druckit bouchard beune 1:er cru Clos de Roi 1912 för ett par år sen vilken också var klart drickbar. Både dessa hade väl kanske varit ännu bättre för 20 år sen, ska sägas. Köper man magnumflaskor håller säkert de flesta 1:er cruer på både vita och röda sidan 20 år. Förslagsvis skriver du till några distributörer i sverige som har bourgogneproducenter, beskriver vad du är ute efter och frågar om de har någon bourgogne på magnum från de år du vill ha och som ligger inom din budget och som du kan göra privatimport på.
Fantastiskt förslag! Några distributörer här du rekomenderar som är tillmötesgående och bra att ha att göra med?

LarsW

Medlem
Vill du ha lagringsdugliga viner så kan det vara värt att titta på portvin också.
2020 ser ut att bli riktigt bra, Decanter förutspår ett dricksfönster från 2038 till 2060 så barnet borde kunna dricka det på både 20- 0och 60-årsdagen.
2022 är lite tidigt att säga så mycket ännu men ser ut som flera producenter kommer göra en vintage.

2020 har just börjat dyka upp i handeln men de roliga producenterna (enligt mig: Taylors, Fonseca, Churchill och Quinta do Noval) ligger nog några år bort, 2017/18 finns för tillfället på SB och i webbutiker.

Poussard

Medlem
Jag har haft den här idén själv flera och gånger och några reflektioner: man vet inte om ens barn blir intresserad av vin alls. Om de blir det - är de det redan när de är 20, eller är det pärlor till svin? Så, med det sagt, kanske bättre att köpa nåt som tål 40 år? Såvida du inte köper vinerna för dig själv egentligen, då du isf såklart kan öppna en 20-åring Champagne och dela med ditt barn.

KimHartman

Medlem
Inser att Corton som Patrik tipsade om är just bourgogne.

– I imagine the Corton complemented it delightfully.

– Yes, it's very good.

– Excellent.

– More like a '66, really.

– Is it?

– Well, lots of body.

– Yes, quite right. It's always a pleasure to meet someone who appreciates the boudoir of the grape. I'm afraid most of the people we get here don't know a Bordeaux from a claret.

Foley

Medlem
Fantastiskt förslag! Några distributörer här du rekomenderar som är tillmötesgående och bra att ha att göra med?
Jag tycker de flesta jag mejlat med har varit schyssta och svarat. Några av de som varit snabba på att svara har varit provinum (de har bl.a Drouhin), backman vinhandel (Haisma m fl) och wineaffair (de har louis jadot).

Foley

Medlem
Jag har haft den här idén själv flera och gånger och några reflektioner: man vet inte om ens barn blir intresserad av vin alls. Om de blir det - är de det redan när de är 20, eller är det pärlor till svin? Så, med det sagt, kanske bättre att köpa nåt som tål 40 år? Såvida du inte köper vinerna för dig själv egentligen, då du isf såklart kan öppna en 20-åring Champagne och dela med ditt barn.
Håller helt med. För egen del fick jag vinintresset först efter 30. Så visst kan det bli så att jag behåller en del viner själv och bjuder mina barn på dem istället tills de får ett intresse. I bästa fall blir de intresserade om de får några flaskor tidigare.

Toppen