Tur man varken har hatt eller är solidarisk!
Köpte vinet när det valdes av
@Vino fino i april 2014 till månadens dela-en-pava-vin men innan jag han dricka det sa alla att det var för ungt och otillgängligt så jag snålade ur och lät det ligga kvar i källaren. Var det första vinet i den här trevliga vindrickartraditionen och bara det gör det ju till en klassiker!
Har nu en fantastisk bdx-doft som domineras av härlig läder och något lite körsbärsliknande. Smaken tyvärr lite vattnig i början men eftersmaken otroligt god och lång. Smakar stalligt läder, ceder, körsbärskärnor mm i minst en minut.
Suttit och läst igenom alla 6 sidor med inlägg för det här vinet och dels är det nostalgiskt skoj för att det var det första riktiga dela-en-pava-vinet men även för att så här med retroskopets hjälp skulle man nästan kunnat ana hur det skulle bli nu. Bland de TNar som passar bäst är den av
@Magnus L som bl.a. sa: ”Trevlig doft, klassisk Bordeaux. Stall, läder, lite tobak, lite ceder, lätt, dov frukt och med viss mognad som jag tyckte gick lite åt körsbärshållet. Stram i munnen, med tydlig syra och på sin höjd medelfyllig…..”.
Stämmer fortfarande som flera säger att doften är bättre än smaken men den stora skillnaden verkar vara eftersmaken som nu är mycket lång men som många sa var alldeles för kort för 3 år sedan. Sätter idag 90 p så högre än alla när det begav sig.
Hade jag fått den blint hade jag självsäker sagt att är det här inte en Musar 2003 ska jag käka upp min hatt!