Poussard
Medlem
Du har helt klart en annorlunda definition på "naturligt" (än min i alla fall). Jag tycker inte att de attribut du nämner varken har med naken druvtypicitet eller ursprung/terroir att göra. Ett bra och "naturligt vin" är ärligt, osminkat och druv- och ursprungstypiskt. Om man får ett vin blint och den enda slutsats man kan dra är att det är ett "naturvin" från valfri plats och druva, är det enligt mig tveksamt om det är ett bra vin med unik och "naturlig" personlighet. Lite skit och orenheter kan dock bidra med intressant komplexitet, men det är mer som en krydda på samma vis som fatkaraktär med mera. Nu finns det ju självklart inget rätt eller fel här. Det är ok att tycka och tänka olika.
Det här är ett kul ämne som kanske förtjänar en egen tråd. Men om jag ska svara kort så kan vi ta spritsigheten som exempel. Det är en direkt följd av inget eller minimalt med tillsatt svavel vilket lett till en hint av kolsyra i flaskan. Det har alltså inget med vare sig druva eller terroir att göra utan handlar ju om "naturlig vinmakningsmetod" (eller avsaknad av metod om man så vill).
Skulle va intressant om du hade några tips på naturliga viner som saknar funkighet eller andra bieffekter av naturlig vinmakning, och som bara smakar druva och terroir?
Skulle va intressant om du hade några tips på naturliga viner som saknar funkighet eller andra bieffekter av naturlig vinmakning, och som bara smakar druva och terroir?