Silex
Medlem
Jag fick ju äran att ta över stafettpinnen och välja vin i december månads "Låt oss dela en pava...". Det har varit många tankar fram och tillbaka - skulle jag välja något jag själv gillar, något helt okänt eller ett säkert kort, eller kanske startkvin eftersom det snart är jul... I slutändan stod (den inre) striden mellan tre viner (vitt Jura från Macle, rött från Korsika eller en Pinot från Tyskland). Jag inser dock att jag själv druckit alldeles för lite rött från Tyskland och vill gärna prova mer. Jag har också en känsla av att det gäller många andra. För att det skall bli ett nytt vin även för andra på forumet så ögnade jag igenom listorna för nästa släpp och där finns två tyska Pinot Noir. Då endast 120 flaskor släpps från Becker, så går valet istället till von Winning Pinot Noir II 2012 (nr 90636) för 239kr som släpps 4:e december. Det tas in 1200 flaskor till Sverige, så borde räcka så att de som vill kan få tag på en flaska. Producenten är väl känd för de flesta med fr a välgjorda rieslingviner i alla prisklasser. Jag har dock inte tidigare provat deras Pinot Noir. En intressant anekdot är att von Winnings Pinot-druvor för 2011 års skörd tydligen blev stulna under natten innan skörden skulle påbörjas. Någon körde helt enkelt igenom vingården och plockade med sig 2.5 ton druvor. Så då tycker jag det kan vara passande att ge lite stöd till 2012 års von Winning Pinot Noir. Jag hoppas det blir gott och/eller intressant!