Flaskan förvarades stående, kyldes ner och dekanterades därefter (efter det vanliga bråket med portvinskork) ungefär ett par timmar innan den serverades i Spiegelaus rätt stora rödvinsglas vars exakta namn jag glömt. Doften skiljde sig en aning från vad jag är van vid avseende port. Jag tyckte den här kändes en aning mindre "spritig" och samtidigt mer komplex. Beståndsdelarna var en mix av nötter, timjan, salmiak/lakrits, honung, viol, gummi, "smågodis", hö, nagellacksborttagning, plommon, röda bär. Doften är lång och öppnar sig i lager på lager.. Riktigt riktigt lovande!!! Så, spänningen och förväntningarna är högt uppskruvade när vinet smakas.
Smaken slår till med salmiak, hö, plommon, röda bär, kakao och en anings apelsin. Men, jag upplever att smaken faller liiite platt och inte riktigt räcker hela vägen in i mål. Precis som doften är även smaken något mindre "spritig" mot de port jag druckit tidigare och jag upplever den som rätt så färdigutvecklad och slipad. Vinet är absolut jävligt gott!! Men... samtidigt så känns det som att doften lovade mer än vad smaken kunde leverera på något sätt...
Under aftonen dricker jag vinet till chokladgodis och inser att det var en riktigt bra kombination. Chokladen gifter sig fint med vinet och 1+1 blir 3. Tyvärr ingen ost hemma, så karaffen åker in i kylen.
Dagen efter har jag inhandlat en bit St Augur och testar vinet på nytt. Doft och smak upplevs som precis oförändrade sedan dagen innan. Den ca 24 timmar långa luftningen har inte påverkat åt något håll. Jag är skeptisk till hur det kommer funka med osten, då jag dagen innan inte upplevt det som ett ostvin då det funkade så bra med chokladen, men jag testar... Och jo då, det går alldeles utmärkt! Men, jag saknar lite av den där kraften och trycket jag vill ha i en port för att den ska lira riktigt bra med kraftfulla ostar. Tyvärr var St Augur det enda som fanns i butiken så jag fick nöja mig med det, men det hade varit intressant med lite fler alternativ att ställa den mot.
Så, sammanfattningsvis en riktigt bra port som jag verkligen vill dricka mer av. Men som sagt, en aning kort i smaken och en doft som lovar mer än vad den kan leverera. Samtidigt så är priset rätt bra och jag kan på rak arm inte komma på något som skulle vara så mycket bättre för den här pengen.
Har då Sandeman lyckats med sin satsning på Vau Vintage, dvs ett vin som ska mogna tidigare? Ja, det tycker jag nog. Jag ställer mig tveksam till att fler år skulle bidra med så mycket mer faktiskt... Den känns rätt färdig.