This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Månadens vin-trådarna är kul och fascinerande - på ett nedslående sätt. När man läser igenom dem så kan man börja fundera på om det överhuvudtaget finns någon mening med att diskutera vin (förutom tips av typen "vinhandlare x har vin y för z kr, om någon är sugen"). Ibland kan man vara överens om stilen, och uttrycka preferens för eller emot, men ofta så låter det som om olika viner prövats.
Jag trodde att det var hela poängen.
Det vore riktigt illa om alla tyckte lika om alla viner, jag ser forumet som dels en inspirationskälla, dels som ett ställe där jag kan diskutera min passion (vin). Precis som att det är inspirerande att hänga på byggahus.se eller minhembio.se... (eller sweclockers eller avsforum)
Och ingenstans finns det koncensus kring något tyckande annat än att man ska tycka
Månadens vin-trådarna är kul och fascinerande - på ett nedslående sätt. När man läser igenom dem så kan man börja fundera på om det överhuvudtaget finns någon mening med att diskutera vin (förutom tips av typen "vinhandlare x har vin y för z kr, om någon är sugen"). Ibland kan man vara överens om stilen, och uttrycka preferens för eller emot, men ofta så låter det som om olika viner prövats.
Gjorde exakt samma sak, fast slängde in samtliga aromer och smakbeskrivningarna i ett excel-ark.Läste precis igenom samtliga beskrivningar av månadens vin i den här tråden, med anledning av ditt inlägg. Utan att faktiskt räknat efter tycker jag ändå man hittar många gemensamma nämnare. Nästa alla nämner rödfrukt, hallon eller jordgubbar, hög syra och kryddighet. Rätt många skriver något om beska alt. grapefrukt. Känns inte alls orimligt att de beskrivit samma vin. Att sedan åsikten om hur bra vinet är går isär är en annan sak.
ceder | 2 |
Kakao/choklad | 2 |
vinbär | 2 |
jordgubbar | 2 |
Nougat | 2 |
lakrits | 2 |
plommon | 2 |
blommor | 2 |
stjälkig | 2 |
grapefrukt | 1 |
gräs | 1 |
sjögräs | 1 |
barrträd | 1 |
viol | 1 |
Fikon | 1 |
apelsin | 1 |
grönt äpple | 1 |
gräddkola | 1 |
blåbär | 1 |
björnbär | 1 |
svamp | 1 |
salvia | 1 |
lera | 1 |
klarbär | 1 |
vanilj | 1 |
X | Hög | Medel | Låg |
Syra | 11 | 0 | 0 |
Fyllighet | 0 | 2 | 3 |
Strävhet | 0 | 2 | 4 |
Int. /längd | 2 | 3 | 1 |
Beska | 5 | 1 | 0 |
Om vi hade haft samma mätintrument (smaklökar på tungan) och samma aromreferenser så hade vi nog närmat oss varann ganska mycket. Våra fysiska förutsättningar är dock svåra att ändra på men när det gäller aromreferenser så är det mycket träning som gäller.även när det kommer till mer objektiva kriterium som t.ex. alkoholsmak
Mycket bra sammanställt!Gjorde exakt samma sak, fast slängde in samtliga aromer och smakbeskrivningarna i ett excel-ark.
De aromer/dofter som förekommer mer än 3 gånger är följande.
Hallon (7), röda bär (7), fatkaraktär (7), jord (5), löv/skog (5), Kryddighet (5), pinot noir (3), Lingon (3).
Smakbeskrivningarna ser ut så här:
X Hög Medel Låg Syra 11 0 0 Fyllighet 0 2 3 Strävhet 0 2 4 Int. /längd 2 3 1 Beska 5 1 0
Läser man det låter det ungefär som en Bgg pinot doftar och smakar.
Hmmm, borde verkligen hitta något vettigare att göra med min arbetstid!
Skulle det inte vara väldigt, väldigt omständigt?Skön sammanställning! Men med problemet att det egentligen finns en fjärde omätbar kategori utöver "låg", nämligen "ingen"; det är ju ingen som sitter och skriver upp vad man inte tycker ett vin smakar.
Gjorde exakt samma sak, fast slängde in samtliga aromer och smakbeskrivningarna i ett excel-ark.
De aromer/dofter som förekommer fler än 3 gånger är följande.
Hallon (7), röda bär (7), fatkaraktär (7), jord (5), löv/skog (5), Kryddighet (5), pinot noir (3), Lingon (3).
ceder 2 Kakao/choklad 2 vinbär 2 jordgubbar 2 Nougat 2 lakrits 2 plommon 2 blommor 2 stjälkig 2 grapefrukt 1 gräs 1 sjögräs 1 barrträd 1 viol 1 Fikon 1 apelsin 1 grönt äpple 1 gräddkola 1 blåbär 1 björnbär 1 svamp 1 salvia 1 lera 1 klarbär 1 vanilj 1
X Hög Medel Låg Syra 11 0 0 Fyllighet 0 2 3 Strävhet 0 2 4 Int. /längd 2 3 1 Beska 5 1 0
Gjorde exakt samma sak, fast slängde in samtliga aromer och smakbeskrivningarna i ett excel-ark.
De aromer/dofter som förekommer fler än 3 gånger är följande.
ceder 2 Kakao/choklad 2 vinbär 2 jordgubbar 2 Nougat 2 lakrits 2 plommon 2 blommor 2 stjälkig 2 grapefrukt 1 gräs 1 sjögräs 1 barrträd 1 viol 1 Fikon 1 apelsin 1 grönt äpple 1 gräddkola 1 blåbär 1 björnbär 1 svamp 1 salvia 1 lera 1 klarbär 1 vanilj 1
Tänk hur spridda noterna hade sett ut om vi hade provat blint! Den som söker finner. Har man då en bestämd uppfattning kring hur ett vin borde dofta och smaka så brukar det lätt bli en självuppfyllande profetia som dominerar i anteckningsblocket. Viner som provas blint är sällan lika typiska som de som provas öppet.
Inte nödvändigtvis...Skulle det inte vara väldigt, väldigt omständigt?
Jag kallade det "omätligt", så jo, vi är överensSkulle det inte vara väldigt, väldigt omständigt?
Om vi hade haft samma mätintrument (smaklökar på tungan) och samma aromreferenser så hade vi nog närmat oss varann ganska mycket. Våra fysiska förutsättningar är dock svåra att ändra på men när det gäller aromreferenser så är det mycket träning som gäller.
Lukta och smaka på allt i sin omgivning är en bra början. Delta i aktiviteter som denna en annan.
Vi hade ju härommånaden en BYOB där en tvåflaskorsflight hade två flaskor av samma vin, vi såg förstås likheter mellan dem men ingen verkade tänka att det vara samma sak i glasen och de placerades i lite olika distrikt. Mycket läroriktMånadens vin-trådarna är kul och fascinerande - på ett nedslående sätt. När man läser igenom dem så kan man börja fundera på om det överhuvudtaget finns någon mening med att diskutera vin (förutom tips av typen "vinhandlare x har vin y för z kr, om någon är sugen"). Ibland kan man vara överens om stilen, och uttrycka preferens för eller emot, men ofta så låter det som om olika viner prövats.