Mattias Schyberg
Administratör
Mycket skönt inlägg med kloka tankar.Det här är en mycket intressant diskussion. Fra för mig som är extremt erfaren av att dricka vin men en total newbie i att analysera vin. Jag vet vad jag gillar och jag vet vad som ska vara bra? För mig blir det en uppdelning i :
Gillar, Neutral, Ogillar
Möjligen kan Neutral delas upp i Neutral+ och Neutral- vilket innebär fyra nivåer. Om jag hade testat denna månadens vin kan jag bara gissa att jag hade hamnat i Neutral och då min smakpalett oftast inte överensstämmer med PN så antagligen i Neutral-? Möjligen kan även jag identifiera syra, jordighet, ek, lång -kort eftersmak etc men att hitta jordgubbar eller hallon övergår mina smaklökar. Jag kan hitta "bröd" i champagne men jag kan definitivt inte dissekera ner det till "brioche" (möjligen till surdeg). Vad tusan är "vita frukter"? Hur jag än tänker kan jag inte hitta en enda vit frukt än mindre hur den doftar el smakar? Hur många av oss har en "Nez du vin" hemma att sniffa på?Det finns många skolade / professionella / halvprofessionella vingommar på det här forumet men, antagligen, desto mer noviser? Att rätt analysera och betygsätta ett vin utefter dess egentliga kvalitet kräver lång tids övning och fra mycket erfarenhet (referenser) av just den typen av vin. Jag försöker lära mig hela tiden. När @Mattias S plockar fram stall och lavendel i ett vin han gillar (då är jag nästan säker på att jag gillar det vinet också ) Då försöker jag också hitta detta. Hmm stall inga problem men lavendel??? (och då har jag ändå en stor lavendelhäck framför huset). Aha kanske det där? Kanske??
Så om jag nu är en oskolad vinnörd (som vet vad han gillar) är jag då diskvalificerad till månadens vin för att jag inte opartiskt kan analysera vinet jag dricker? Hoppas inte det för jag hade sett fram mot en Amarone i februari trots att jag inte druckit en sådan på minst sex månader så referensen/markörerna är bortglömda sen länge!