Färg
Det är ett rubinrött vin med lite blåa stänk med djup färgintensitet. Mycket färgpigment i tårarna fastnar i glaset.
Doft
Stor doftintensitet (pronounced) med primära aromer av mogen mörk frukt i form av mörka körsbär, björnbär och plommon. Sekundära aromer i form av mörkrostat kaffe, mocha och choklad från eken (12 månader på ek där 50% ligger på nya franska fat och 50 % ligger på ett år gamla fat). Där finns dessutom rök, bränt gummi samt lite plåt och järn. Känner även volatila syror (speciellt vid högre temp). Vinet är under utveckling (developing).
Smak
Det är ett torrt vin med medium+ syra. Tanniner finns det gott om (medium+ mängd) som är hyfsat mjuka och finkorniga (ger dock en liten strävhet i finishen). Alkoholen är medium+ (14%). Medium+ fyllighet. Intensiteten i smaken är medium+, dvs lägre än i doften. De sekundära smakerna tycker jag dominerar (kaffe, rök, gummi) och överskuggar de primära smakerna av den mörka frukten ( mörka körsbär, björnbär, plommon). Finishen är medium lång och avslutas med en liten bitter strävhet.
Konklusion
Balans - Syran bär upp vinet på ett bra sätt (pluspoäng). Tanninerna är mjuka och integrerade (pluspoäng). Eken skymmer frukten (för tillfället ?). Tycker inte den fina frukten man fann i doften kommer fram i smaken, men den finns där. (minuspoäng). Alkoholen sticker ut och ger en obalans ju högre temp på vinet (minuspoäng). Volatila syror i för hög mängd är inte så kul. (minuspoäng).
Längd - Frukten försvinner ganska snabbt i finishen och lämnar kvar en lite sträv bitter eftersmak (minuspoäng) .
Intensitet – Mycket bra intensitet/koncentration i aromer (pluspoäng). Bra intensitet/koncentration i smaken (pluspoäng)
Komplexitet – det finns många nyanser i viner (pluspoäng)
Vinet är tillräckligt komplex och intensiv i aromer/smaker för att klassas (bra mycket) högre än GOOD (80-85). Men saknar i nuläget balans och längd för att hamna på OUTSTANDING (90-100). Klassar således vinet som
VERY GOOD (enligt WSET) dvs 85-89 poäng (enligt min/Vino Finos mappning WSET-CT).
Jaha … och var skall man lägga sig i den sekvensen då (85-89)? Är den en bra representant för Pinotage? Har den “typicitet”? Jag har druckit alldeles för lite Pinotage för att kunna avgöra, men magkänslan säger att den har det så då borde den hamna i övre spannet. Har den utvecklingspotential? Ja det finns bra med frukt och bra struktur så den kan absolut utveckla tertiära aromer i flaskan med tiden. Även det gör att den borde hamna i övre spannet. Jag klipper till och ger den
88 poäng! (Min första poängsättning någonsin … tjoho).
Personligen är det dock inget vin jag går igång på. Gillar det inte alls. För tillfället går jag igång på gamla riojor