This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Japp, man behöver inte be mig två gånger att dricka vit Rioja, så redan i fredags slank den ner. Däremot tar det längre tid att Ctrl-C/Ctrl-V:a från Cellartracker...Ser ut som att det blir jag som får ge första utlåtandet (även om jag tror att @gece också redan har provat)
BeställdNu finns den i webbsaldot igen.
88p = "Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter" och i övre delen av skalan också.Så då har även jag druckit vinet som jag själv valde.
Doft som domineras av ek och ännu mera ek bl.a. i form av lite sötaktigt vaniljte men sen även smör, citrus och pigellin. I smaken finns en massa ek, citron, lite tropisk fruktighet, en viss bitterhet och ganska bra syror men kunde ha fått funnits lite mer. Bra balans och viss komplexitet under all ek.
Oxidationen och sherrytonerna då??? Man kan bara ana ett litet litet drag av oxidation, så lite att det kanske är inbillning för att jag vet hur det kan vara, men eftersom det var just den smaken jag var ute efter med mitt vinval får man en kraftig besviken känsla av ”This is not what I signed up for!”. Ny årgång = nytt vin men den Capellania jag druckit tidigare som hade riktigt rejäla sherrytoner hade lagrats 3 år längre så kanske den här också utvecklas åt det hållet, så med några år i källaren kommer förhoppningsvis eken att lugna ner sig och oxidationen öka och man skulle då kunna få ett +90-vin.
Summa summarum ett hyfsat bra vin men en riktig besvikelse med tanke på orsaken till vinvalet. 88 p.