Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Mackmyra ansöker om konkurs

Magikern

Medlem
Mackmyra ansöker om konkurs tydligen och det är inte så förvånande kanske. Jag har inte blivit imponerad av whiskyn när jag provat den på mässor och jag kan tänka mig att den är svår att sälja internationellt.

Någon på forumet som har mer insikt om Mackmyra?
 
Mackmyra ansöker om konkurs tydligen och det är inte så förvånande kanske. Jag har inte blivit imponerad av whiskyn när jag provat den på mässor och jag kan tänka mig att den är svår att sälja internationellt.

Någon på forumet som har mer insikt om Mackmyra?
Säger som dig inte super impad av deras standard dock har deras årstids-serie varit riktigt bra,dessutom haft eget fat där som blev riktigt lyckat.
Sörjer dock att tillverkaren som var först och som gjorde det möjligt för andra whiskey tillverkare att starta går i konkurs.
Sen tror jag inte vi kommer se en konkurs utan att någon kommer köpa upp konkursboet då det verkar finnas bra med pengar på längre sikt i bolaget men det är det korta perspektivet man idag inte klarar av ekonomiskt.
 

Bastardo

Medlem
Säger som dig inte super impad av deras standard dock har deras årstids-serie varit riktigt bra,dessutom haft eget fat där som blev riktigt lyckat.
Sörjer dock att tillverkaren som var först och som gjorde det möjligt för andra whiskey tillverkare att starta går i konkurs.
Sen tror jag inte vi kommer se en konkurs utan att någon kommer köpa upp konkursboet då det verkar finnas bra med pengar på längre sikt i bolaget men det är det korta perspektivet man idag inte klarar av ekonomiskt.
När det gäller whisky från Scotland och liknande produkter producerat i andra länder så stavas ordet så här: WHISKY och om det är frågan om något annat så skriver man WHISKEY, det ordet används mest i USA och Irland.
Det borde alla veta som gillar drycken. :)
 

Wintermute

Medlem
När det gäller whisky från Scotland och liknande produkter producerat i andra länder så stavas ordet så här: WHISKY och om det är frågan om något annat så skriver man WHISKEY, det ordet används mest i USA och Irland.
Det borde alla veta som gillar drycken. :)

Institutet för språk och folkminnen (isof.se) erbjuder ett annat svar. Som oftast finns det inte bara ett svar.
1724060571520.png
 

katho27

Medlem
När det gäller whisky från Scotland och liknande produkter producerat i andra länder så stavas ordet så här: WHISKY

Borde veta bättre men kan ändå inte hålla mig. Och att prata vänligt och konstruktivt om hur det kan uppfattas när någon gör till sin uppgift att hugga på felstavningar (eller kommentera att man köpt något för dyrt, eller tyckt fel om vin man gillat bara för att någon "betalkälla" satt lågt poäng) har redan provats så väldigt många gånger av så väldigt många.

Således, istället i trollad trötthet ett försök till humor:

SKOTTLAND
 
Men det är aldrig okej att kalla äkta maltwhisky för whiskey … och det var just det som var poängen här. ;) Jag har aldrig fattat galoppen med att köpa whisky från några andra ställen än Scotland …
Kanske av samma anledning som att köpa vin från andra länder än, låt oss säga, Frankrike?
 

Bastardo

Medlem
Kanske av samma anledning som att köpa vin från andra länder än, låt oss säga, Frankrike?
Det är en helt annan sak för det är fullständigt legitimt att tillverka vin nästan var som helst, och det finns tiotals varianter av det. Men tack och lov finns det några ursprungsskyddade brännvinsorter som bara får tillverkas på själva originalplatsen, varav cognac är en av dem. :cool:
Här finns lite mer om ämnet:
 
Last edited:
Det är en helt annan sak för det är fullständigt legitimt att tillverka vin nästan var som helst, och det finns tiotals varianter av det. Men tack och lov finns det några ursprungsskyddade brännvinsorter som bara får tillverkas på själva originalplatsen, varav cognac är en av dem. :cool:
Här finns lite mer om ämnet:
Bortsett från att ”whisky” får tillverkas exakt var som helst också, bara den inte formellt kallas whisky. Alltså kan det vara intressant att prova från andra länder/regioner. Precis som med Champagne vs (andra regioners) Method Traditionelle.
 

Johan L

Medlem
Mackmyra ansöker om konkurs tydligen och det är inte så förvånande kanske. Jag har inte blivit imponerad av whiskyn när jag provat den på mässor och jag kan tänka mig att den är svår att sälja internationellt.

Någon på forumet som har mer insikt om Mackmyra?

De hade ett ganska stort varsel redan 2014 och sedan ett nytt varsel på en femtedel av personalstyrkan i höstas. Senast var det just likviditeten som var problematisk, så inte särskilt förvånande att de nu ansöker om konkurs.

Tror de fortfarande dras med att varumärket är svagare än vad det kunde ha varit om de inte släppt en massa skräp i början. Plus att det är svårt att vara först förstås. Kolla på svenska ölbranschen, ingen av de mikrobryggerier som var först ut finns kvar, de äldsta kvarvarande (så som Nils Oscar, Jämtlands och Nynäshamn) kom i andra vågen (vissa räknar det nog till och med som tredje vågen).

Själv hade jag valt High Coast före Mackmyra alla dagar i veckan, oavsett om det gällde att köpa en enstaka flaska eller köpa in sig på ett eget fat.
 
Trådskapare
M

Magikern

Medlem
De hade ett ganska stort varsel redan 2014 och sedan ett nytt varsel på en femtedel av personalstyrkan i höstas. Senast var det just likviditeten som var problematisk, så inte särskilt förvånande att de nu ansöker om konkurs.

Tror de fortfarande dras med att varumärket är svagare än vad det kunde ha varit om de inte släppt en massa skräp i början. Plus att det är svårt att vara först förstås. Kolla på svenska ölbranschen, ingen av de mikrobryggerier som var först ut finns kvar, de äldsta kvarvarande (så som Nils Oscar, Jämtlands och Nynäshamn) kom i andra vågen (vissa räknar det nog till och med som tredje vågen).

Själv hade jag valt High Coast före Mackmyra alla dagar i veckan, oavsett om det gällde att köpa en enstaka flaska eller köpa in sig på ett eget fat.

Innebär det att High Coast genomgående är betydligt bättre oavsett prisklass? Whisky behöver ju ålder för att bli bra och Mackmyra borde ju ha några 21-åringar vid detta laget till skillnad från andra producenter i detta land.
 

Johan L

Medlem
Innebär det att High Coast genomgående är betydligt bättre oavsett prisklass? Whisky behöver ju ålder för att bli bra och Mackmyra borde ju ha några 21-åringar vid detta laget till skillnad från andra producenter i detta land.

Det var inget facit, mer en reflektion av att jag, som relativt okunnig inom whisky, och antagligen är representativ för en ganska stor del av målgruppen, tycker att High Coast är vettigare att lägga pengarna på.

Jag kan inte svara på om det skräp som Mackmyra släppte i början var dåligt från början eller "bara" behövde mer tid på fat för att bli bra, men kombinationen av att de ändå valde att släppa det på marknaden och risken att det var dåligt från början och därmed antagligen fortfarande är dåligt efter 21 år på fat gör att jag fortsätter förhålla mig tveksam när det finns ett alternativ jag litar mer på.
 

Bastardo

Medlem
Innebär det att High Coast genomgående är betydligt bättre oavsett prisklass? Whisky behöver ju ålder för att bli bra och Mackmyra borde ju ha några 21-åringar vid detta laget till skillnad från andra producenter i detta land.
Maltwhiskyn har blivit alldeles för dyr på senare år. Det är nästan ingen med ’normala inkomster’ som har råd att köpa en 21-årig variant. Med cognac är det helt annorlunda, du kan hitta en 80-årig cognac som kostar under 3000 kronor och det är mycket billigt om du tittar på vad maltwhiskyn kostar.
Jag tycker fortfarande att Ardbeg Uigeadail är otroligt prisvärt med jättefin smak bara man vattnar den lite efter eget smak. Så klart förutsatt att man gillar de rökigare sorterna.
Vad sägs?
 
Last edited:

Uncle_Bob

Medlem
Innebär det att High Coast genomgående är betydligt bättre oavsett prisklass? Whisky behöver ju ålder för att bli bra och Mackmyra borde ju ha några 21-åringar vid detta laget till skillnad från andra producenter i detta land.
Allt handlar väl i viss mån om smak så ta vad som följer som mina högst personliga åsikter, men som Johan L säger så är ju tid/ålder långt ifrån allt som krävs för att det skall bli bra. Jag har ett minne av att de när Mackmyra lanserade hävdade de att "vi i Sverige har minst lika bra korn, vatten och torv som i Skottland så varför skulle man inte kunna göra whisky här?" Även om råvarorna är i världsklass så krävs det ju fortfarande flera steg av högst kvalificerat hantverk fram till buteljering och givet att Mackmyra och High Coast har tillgång till lika bra korn, vatten och torv så är mitt personliga intryck att hantverket på High Coast är genomgående av högre kvalitet.

Det sagt så tycker jag inte någon av dem utmärker sig i sin prisklass, Mackmyra är rent av riktigt svag imo, High Coast är bättre men jag får skruva upp lokalpatriotiska delen i värdet rätt rejält för att rättfärdiga priset på en flaska om man jämför med hela marknaden. Kanske inte alltid schysst att jämföra med hela marknaden men samtidigt är ju både Mackmyra och High Coast oftast tämligen "skotska" i stilen så det är omöjligt för mig att inte tänka att jag betalar för att det är svenskt.

Whisky behöver inte vara kass för att den är ung, gissar att det är lättare att hitta kompetens i Skottland när man öppnar nytt och för den som är nyfiken på unga destillerier på en av sina mindre nationalpatriotiska dagar kan jag varmt rekommendera Ardnamurchan, Lindores Abbey (ok, nygammalt), NC'NEAN samt Torabhaig. Tycker personligen att samtliga visar mycket mer potential än vad Mackmyra någonsin gjort.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SvD hade idag en intressant artikel (risk för paywall):

När jag hörde om konkursansökan tänkte jag direkt på alla fat, köpta av privatpersoner, som ligger hos dem. Eller rättare sagt, alla fat som privatpersoner tror att de köpt, trots att Sverige har ett detaljhandelmonopol och inget "in bond"-system. Min gissning är att de juridiskt sett har en oprioriterad fordran på bolaget. Detta berörs i artikeln:

Emma Berglund Uväng är väl medveten om de cirka 4 500 whiskyfat som många privatpersoner har reserverat och betalat dyra pengar för. Rättsläget är oklart. Oron har varit stor för att de kommer att övergå till konkursboet nu. Hon är fåordig kring saken.
– Jag kan inte lova varken det ena eller andra. Vi tittar på den här problematiken och kommer lägga ut information på Mackmyras hemsida så fort vi har något att berätta, säger hon.

Tja, en konkursförvaltare (eller likvidator) har väl som jobb att i första hand klämma ut så mycket pengar som möjligt ur konkursboet, så fordringsägarna får ut så mycket som möjligt, under beaktande av olika fordringars prioritering. Å andra sidan så skulle väl varumärket Mackmyra vara helt kört hos de flesta svenska whiskynördar om alla "privatägda" fat "konfiskeras" och säljs av med noll betalning tillbaka (eller några få % i pengar) till de som betalt för dem. Så det ska bli intressant att se hur det går.
 

Wintermute

Medlem
Konkursförvaltaren verkar ha en bestämd uppfattning om vilken prio som aktieägarna skall ha (enligt di):

Tror du att det kan bli några pengar över för aktieägarna?
”Det är osäkert att säga. Jag har inte sett ännu var någonstans en köpeskilling för rörelsen skulle kunna hamna och inte inhämtat några bud, men det är som regel ganska sällsynt att det blir pengar över till aktieägarna i konkurser.”
 
Konkursförvaltaren verkar ha en bestämd uppfattning om vilken prio som aktieägarna skall ha (enligt di):

Tror du att det kan bli några pengar över för aktieägarna?
”Det är osäkert att säga. Jag har inte sett ännu var någonstans en köpeskilling för rörelsen skulle kunna hamna och inte inhämtat några bud, men det är som regel ganska sällsynt att det blir pengar över till aktieägarna i konkurser.”
Om det är så att de är aktieägare hamnar de längst ner i förmånsordningen. Konkursförvaltarens uppgift är att maximera värdet för borgenärerna, dvs de som har fordringar i konkursboet på grund skuldförbindelse. Jag är oklar över hur kontrakten ser ut, det måste man titta på. Om det är förvaring av produkter som man köpt (loss) kan det vara en annan situation än om du har del i något som inte har övergått i din ägo. Skulle jag tro. Men jag är inte jurist utan bara vild killgissare av värsta sort.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Konkursförvaltaren verkar ha en bestämd uppfattning om vilken prio som aktieägarna skall ha (enligt di):

Tror du att det kan bli några pengar över för aktieägarna?
”Det är osäkert att säga. Jag har inte sett ännu var någonstans en köpeskilling för rörelsen skulle kunna hamna och inte inhämtat några bud, men det är som regel ganska sällsynt att det blir pengar över till aktieägarna i konkurser.”
Ja, så ser konkurslagstiftning ut, inte bara i Sverige utan de flesta länder. Aktieägare = riskkapital står sist i kön vid konkurs, efter personal, skattmasen, leverantörer o.s.v.
 
Toppen