This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Jag tycker följande två är en bra början:Kanske dags att titta lite mer på Madeira, finns det några vinförslag?
Det är just på grund av svar som detta som gör det här forumet så fantastiskt!!Jag tycker du kan börja med att bena ut de olika druvtyperna (och på samma gång de olika söthetsgraderna). Tinta Negra Mole används i majoriteten av alla madeiraviner, men är den minst kvalitativa (finns säkert många bra ändå dock). De som inte har en druva angiven (enbart Madeira på etiketten) kan man räkna med är TNM.
Klassiska druvor:
- Sercial - "lätt", torrt och friskt vin (druvan brukar kallas för hundstryparen på grund av den höga syran)
- Verdelho - torrt till halvtorrt ganska fylligt vin
- Bual - ovanlig druva som ger ett halvsött, smakrikt vin av tämligen hög kvalitet
- Malvasia (Malmsey) - det allra sötaste och fylligaste vinet
Sen är det såklart trevligt att bekanta sig med rejält åldrade varianter!
Följande klasser finns för madeiravinet (kan ha smugit in sig något fel möjligen):
- Reserve som måste vara lagrat i mer än fem år
- Special Reserve som skall vara lagrat i mer än tio år
- Extra Reserve Lagrat som måste vara lagrat i mer än 15 år
- Vintage (med årgångsbeteckning) skall lagras minst 20 år på fat och två år på flaska
Niklas Jörgensens blog http://madaboutmadeira.org/ är väldigt inspirerande läsning.
Jag tycker du kan börja med att bena ut de olika druvtyperna (och på samma gång de olika söthetsgraderna). Tinta Negra Mole används i majoriteten av alla madeiraviner, men är den minst kvalitativa (finns säkert många bra ändå dock). De som inte har en druva angiven (enbart Madeira på etiketten) kan man räkna med är TNM.
Klassiska druvor:
- Sercial - "lätt", torrt och friskt vin (druvan brukar kallas för hundstryparen på grund av den höga syran)
- Verdelho - torrt till halvtorrt ganska fylligt vin
- Bual - ovanlig druva som ger ett halvsött, smakrikt vin av tämligen hög kvalitet
- Malvasia (Malmsey) - det allra sötaste och fylligaste vinet
Sen är det såklart trevligt att bekanta sig med rejält åldrade varianter!
Följande klasser finns för madeiravinet (kan ha smugit in sig något fel möjligen):
- Reserve som måste vara lagrat i mer än fem år
- Special Reserve som skall vara lagrat i mer än tio år
- Extra Reserve Lagrat som måste vara lagrat i mer än 15 år
- Vintage (med årgångsbeteckning) skall lagras minst 20 år på fat och två år på flaska
Colheita är väl precis samma sak som Vintage, dvs årgångsbetecknat vin? Mig veterligen så finns det ingen annan koppling till kvalitet än att vinet kommer från en uttalad årgång istället för att ingå i Solera av något slag (vin med åldersindikation). Väldigt bra årgångar brukar mynna ut i Colheita som förövrigt används på Port också när det handlar om Tawny-stilen. Det är väl helt enkelt Vintage på portugesiska. En annan skillnad är att Colheita inte styrs av portvinsinstitutet (lite osäker här dock), dvs vinmakaren själv kan avgöra när de vill göra ett årgångsvin, medan Vintage Port enbart får göras uttalade "vintageår".Att tillägga är ju även Colhetia som är en något enklare och framför allt billigare variant av Vintage
Colheita är väl precis samma sak som Vintage, dvs årgångsbetecknat vin? Mig veterligen så finns det ingen annan koppling till kvalitet än att vinet kommer från en uttalad årgång istället för att ingå i Solera av något slag (vin med åldersindikation). Väldigt bra årgångar brukar mynna ut i Colheita som förövrigt används på Port också när det handlar om Tawny-stilen. Det är väl helt enkelt Vintage på portugesiska. En annan skillnad är att Colheita inte styrs av portvinsinstitutet (lite osäker här dock), dvs vinmakaren själv kan avgöra när de vill göra ett årgångsvin, medan Vintage Port enbart får göras uttalade "vintageår".
I övrigt så suger vi oss ditt tips med hull och hår och bugar och bockar åt dina rättelser.
Även här verkar det i så fall vara fel: http://www.wine-searcher.com/grape-795-tinta-negra-mole
Ja, hela det här Madeira-projektet som jag slängt mig huvudstupa i hålls tillbaka lite pga utbudet på SS....Synda att utbudet på SB är lite povert.