Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Madeira, var börjar man??

Mattias Schyberg

Administratör
Jag vill gärna göra ett tillägg till diskussionen ovan om colheita respektive frasqueira (vintage) plus ett par andra punkter som berörts.

I grunden är en colheita ett blivande vintagevin. När sigillet sätts på fatet av kontrollinstitutet så är detta utgångspunkten. Däremot är det få fat som utvecklas i exakt den riktning man vill och det är alla möjliga faktorer som spelar in. Generellt sett så hävdas det att årgången är mindre viktig i sammanhanget för Madeira. Detta stämmer om äldre viner där det oftast var tal om mer tur att det till sist blev bra. Idag är kunskapen så mycket större och producenterna har bra högre krav på odlarna. Det handlar inte längre om brix enkom utan flera producenter betalar extra för hälsosamma druvor. Exempelvis så drabbas bual väldigt lätt av botrytis och det vill du inte ha i din Madeira.
Men visst finns det årgångsvariation. 2011 var riktigt besvärligt med mycket gråröta, 2012 var ett varmt år med hälsosamma druvor och 2013 ser ut att bli något mitt i mellan de två. 2014 började bra. Producenterna var lyriska när jag pratade med dem i slutet av augusti. Sen kom regnet och det slutade inte. Kommer det vintage/colheita från 2014 så är det enkom från de som lyckats få in druvor tidigt.

Colheita är en avbruten frasqueira. Det betyder inte att du behöver avbryta alla faten som bär kontrollinstitutets sigill, utan du kan låta vissa fortsätta resan mot frasqueira. Någon som gör detta ganska ofta är d'Oliveiras. 5 år är minimum men de flesta låter en colheita nå minst 10-15 år. För mig är just colheita det viktigaste som hänt för Madeiravin på bra många år. Vinerna ger en indikation om vad som sker med lagring samtidigt som de bibehåller mer av sin druvkaraktär än en frasqueira. Dessutom är colheita ofta mycket sympatiskt prissatta viner.

Tilläggas kan också att solera nu åter blir tillåtet på Madeira. Begreppet och metoden glömdes bort när man förhandlade om Portugals inträde till dåtidens EG och Madeira fick inte lov att använda namnet längre. Lite så har det alltid varit för öborna, de har varit andra klassens medborgare i Portugal och de betraktar sig inte heller som portugiser. Att det nu blir möjligt igen är väl kul men jag tror ingen nappar, jag har inte fått några indikationer på detta från producenterna. Solera var mer rädningen för ön när oidium slog till på 1850-talet och sedan phylloxera på 1870-talet, och skördarna var minimala. För att kunna erbjuda en törstig marknad ngt överhuvudtaget började man blanda årgångar a la solera.

Jag såg också att canteiro-metoden nämndes, att de bästa vinerna lagrades på de varmaste platserna i huset. Det är en sanning med viss modifikation. En producent har tillgång till flera canteiros och de placerar dem på topografiskt olika höjder. Oftast börjar men i en varmare canteiro, det vill säga lägre belägen lokal, men här har årgången också betydelse. 2012 lär ha startat varmt. Men om man märker att det evaporerar för snabbt så flyttar man gärna till en kallare canteiro, högre upp i bergen, för att avstanna densamma. Den som "flyttar" mest är sannolikt Ricardo på Barbeito och det märks i den friska stil som hans viner uppvisar. Vid lång lagring så offras oftast ngt fat som får fylla på de andra, för att bevara stilen. D'Oliveiras är väl den enda som ogärna fyller upp, utan hellre flyttar kallt eller tappar på damejeanner när det dunstat för mycket.

Slutligen; jag vill verkligen slå ett slag för tinta negra. Den får så mycket skit i vinlitteraturen men få provar och följer utvecklingen på ön. Bara det faktum att druvan stortrivs på ön, har funnits där mer än 150 år och att många odlare sitter på riktigt gamla stockar gör den intressant. Många bönder odlar dessutom ekologiskt på ön så med ny kunskap har man tagit tinta negra till nya nivåer. Faktum är att jag ofta provar bra mycket bättre tinta negra som ung än de mer välkända druvorna. Varför? För att du kommer undan om du odlar malvasia exempelvis och druvornas kvalitet kan vara medioker. Det blir ändå huggsexa om dem för alla vill kunna erbjuda det som marknaden känner till. Jag tror att Madeiras framtid ligger i toppkvalitet på tinta negra. Eftersom den varierar så otroligt mkt på grund av vart den växer på ön så är det sannolikt tinta negra som blir den som står för framtidens första vingårdsmärkta viner. Och ja, det diskuteras att druvan ska få stå på etiketten framöver. Tinta Negra ska inte bort, det vore slöseri. Det som ska bort är skitdruvor som complexa och triunfo exempelvis, som kontrollinstitutet godkänt.

Mina två cent blev visst några dollar ;-)

PS. Åker dit igen om tre veckor. Längtar!
Oh vad jag älskar kunskapsgivande inlägg som detta! Hade du varit här hos mig så hade du fått en :kyss:
 

Daniel A

Administratör
@m_trobeck Var bor du? Är du i Stockholmsregionen? Om inte, kan du ta dig hit den 25 maj när ViniPortugal är i stan? Jag skänker Madeira med vinmakaren Ricardo Diogo från Vinhos Barbeito. Tror vi kan ge dig en ganska fin bild av vart Madeira är på väg ;-)
Plus, det kommer även en winemaker's dinner tillsammans med Ricardo och Zvonko som importerar till S-e. Tro mig, om du vill få en stor Madeira-afton så är middagen ett måste. Madeira rakt igenom middagen. Du får även prova en stor 1800-talare...

Så fort jag har mer info så berättar jag gärna mer. Känn dig mer än välkommen att höra av dig till mig!

Vad kan jag göra för att ta mig in på den här fantastiska tillställningen?

Får väl i samma veva passa på att tacka för en bra blogg, @Niklas J ! Läst den i flera år nu och uppskattar verkligen djupdykningarna i detta magiska vin.
 

Niklas J

Medlem
@Daniel A - Kolla in ViniPortugals hemsida: http://www.winesofportugal.com/se/news-and-events/news/portugisiska-vindagen-25-maj-i-stockholm/

Bara att anmäla sig och betala in. Om du är nyfiken på vinmakarmiddagen som importören Zvonko arrangerar se då till att bli medlem i Vinopias klubb/få deras nyhetsbrev. Inbjudan till bättre Stockholmsrestaurang skickas ut till medlemmarna och det blir en väldigt speciell sittning med rätter anpassade för Madeira rakt genom måltiden. Ricardo tar bland annat med sig en riktig raritet från familjens egna källare. Pris vet jag inte än men Zvonko brukar vara riktigt bra på att landa det förnuftigt. Och, tack för ros!

@Sjödin - Glad om jag kan hjälpa till. Fråga på bara om vad köpa. Fast roligast är nog alla colheitas från Blandy's (och Cossart Gordon) och Barbeito.

@Mattias S - Puss på dig också!
 

Per Stade

Lege artis
Ännu en led frestare som snärjer mig i sitt garn.
Vet inte om jag någonsin druckit madeira men känner att det är dags nu.
Tack för informationen @Niklas J.
 

Beo

Medlem
Borges 5-åriga Bual (8317, 50 cl, 132,-)
Tack för tipset. Provade aningslöst några årgångar på plats för några år sedan och insåg efter lite prat att årgången hade lite att göra med antalet år på fat. Finns det någon dokumentation om årgångar och antal år på fat för olika tillverkare ?
 

Niklas J

Medlem
Bästa källan @Beo - det är IVBAM's hemsida. Inget om årgångar, där får man nog inte ut mycket mer än hur många miljoner liter de skördat, men en hel del kul statistik finns att ta del av.

Men generellt sett; en Madeira som anges som 5,10, 15, 20, 30 eller 40 år (max för en blend) är alltid äldre än åldersangivelsen. Inte mycket på 5,10 och 15 (något år i snitt) men på 20,30 och 40 så är ofta vinerna bra mkt äldre. I Ricardo Diogo's två Ribeiro Real som anges som 20 YO, har han t o m en ansenlig del från början av 1950-talet. I sin Mãe Manuela Malvasia 40 YO har han skickat ner 1800-talsvin.

När man provar Madeira så lär man sig till sist att snappa upp de drag som indikerar ålder, även om jag ibland är helt ute och cyklar!
 

Daniel A

Administratör
Allihop; om ni blir ett gäng från finewines som besöker viniportugal så hojta till. Kan ju i sådana fall samla er, avtala en tid och köra en provning för er tillsammans!

Det skulle vara mycket trevligt. Är också bokad och klar!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Allihop; om ni blir ett gäng från finewines som besöker viniportugal så hojta till. Kan ju i sådana fall samla er, avtala en tid och köra en provning för er tillsammans!
Bra initiativ! Räknar inte att kunna delta, men kul om det blir en lite finewinesträff av det hela. :)
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Allihop; om ni blir ett gäng från finewines som besöker viniportugal så hojta till. Kan ju i sådana fall samla er, avtala en tid och köra en provning för er tillsammans!
Nice, jag är på. Bestäm bara tid så är jag där.
 
Trådskapare
m_trobeck

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
@m_trobeck Var bor du? Är du i Stockholmsregionen? Om inte, kan du ta dig hit den 25 maj när ViniPortugal är i stan? Jag skänker Madeira med vinmakaren Ricardo Diogo från Vinhos Barbeito. Tror vi kan ge dig en ganska fin bild av vart Madeira är på väg ;-)
Plus, det kommer även en winemaker's dinner tillsammans med Ricardo och Zvonko som importerar till S-e. Tro mig, om du vill få en stor Madeira-afton så är middagen ett måste. Madeira rakt igenom middagen. Du får även prova en stor 1800-talare...

Så fort jag har mer info så berättar jag gärna mer. Känn dig mer än välkommen att höra av dig till mig!
Jag bor i Stockholm fram till juni. Jag bokar in den 25e maj i kalendern på en gång! Va kul!
//Magnus
 
Trådskapare
m_trobeck

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Går mässan på dagtid? Har ganska svårt att komma ifrån då (jobbar sista veckan på jobbet just den veckan, kanske dåligt eftermäle att slinka iväg på en vi provning då..)
 
Toppen