Mattias Schyberg
Administratör
Oh vad jag älskar kunskapsgivande inlägg som detta! Hade du varit här hos mig så hade du fått enJag vill gärna göra ett tillägg till diskussionen ovan om colheita respektive frasqueira (vintage) plus ett par andra punkter som berörts.
I grunden är en colheita ett blivande vintagevin. När sigillet sätts på fatet av kontrollinstitutet så är detta utgångspunkten. Däremot är det få fat som utvecklas i exakt den riktning man vill och det är alla möjliga faktorer som spelar in. Generellt sett så hävdas det att årgången är mindre viktig i sammanhanget för Madeira. Detta stämmer om äldre viner där det oftast var tal om mer tur att det till sist blev bra. Idag är kunskapen så mycket större och producenterna har bra högre krav på odlarna. Det handlar inte längre om brix enkom utan flera producenter betalar extra för hälsosamma druvor. Exempelvis så drabbas bual väldigt lätt av botrytis och det vill du inte ha i din Madeira.
Men visst finns det årgångsvariation. 2011 var riktigt besvärligt med mycket gråröta, 2012 var ett varmt år med hälsosamma druvor och 2013 ser ut att bli något mitt i mellan de två. 2014 började bra. Producenterna var lyriska när jag pratade med dem i slutet av augusti. Sen kom regnet och det slutade inte. Kommer det vintage/colheita från 2014 så är det enkom från de som lyckats få in druvor tidigt.
Colheita är en avbruten frasqueira. Det betyder inte att du behöver avbryta alla faten som bär kontrollinstitutets sigill, utan du kan låta vissa fortsätta resan mot frasqueira. Någon som gör detta ganska ofta är d'Oliveiras. 5 år är minimum men de flesta låter en colheita nå minst 10-15 år. För mig är just colheita det viktigaste som hänt för Madeiravin på bra många år. Vinerna ger en indikation om vad som sker med lagring samtidigt som de bibehåller mer av sin druvkaraktär än en frasqueira. Dessutom är colheita ofta mycket sympatiskt prissatta viner.
Tilläggas kan också att solera nu åter blir tillåtet på Madeira. Begreppet och metoden glömdes bort när man förhandlade om Portugals inträde till dåtidens EG och Madeira fick inte lov att använda namnet längre. Lite så har det alltid varit för öborna, de har varit andra klassens medborgare i Portugal och de betraktar sig inte heller som portugiser. Att det nu blir möjligt igen är väl kul men jag tror ingen nappar, jag har inte fått några indikationer på detta från producenterna. Solera var mer rädningen för ön när oidium slog till på 1850-talet och sedan phylloxera på 1870-talet, och skördarna var minimala. För att kunna erbjuda en törstig marknad ngt överhuvudtaget började man blanda årgångar a la solera.
Jag såg också att canteiro-metoden nämndes, att de bästa vinerna lagrades på de varmaste platserna i huset. Det är en sanning med viss modifikation. En producent har tillgång till flera canteiros och de placerar dem på topografiskt olika höjder. Oftast börjar men i en varmare canteiro, det vill säga lägre belägen lokal, men här har årgången också betydelse. 2012 lär ha startat varmt. Men om man märker att det evaporerar för snabbt så flyttar man gärna till en kallare canteiro, högre upp i bergen, för att avstanna densamma. Den som "flyttar" mest är sannolikt Ricardo på Barbeito och det märks i den friska stil som hans viner uppvisar. Vid lång lagring så offras oftast ngt fat som får fylla på de andra, för att bevara stilen. D'Oliveiras är väl den enda som ogärna fyller upp, utan hellre flyttar kallt eller tappar på damejeanner när det dunstat för mycket.
Slutligen; jag vill verkligen slå ett slag för tinta negra. Den får så mycket skit i vinlitteraturen men få provar och följer utvecklingen på ön. Bara det faktum att druvan stortrivs på ön, har funnits där mer än 150 år och att många odlare sitter på riktigt gamla stockar gör den intressant. Många bönder odlar dessutom ekologiskt på ön så med ny kunskap har man tagit tinta negra till nya nivåer. Faktum är att jag ofta provar bra mycket bättre tinta negra som ung än de mer välkända druvorna. Varför? För att du kommer undan om du odlar malvasia exempelvis och druvornas kvalitet kan vara medioker. Det blir ändå huggsexa om dem för alla vill kunna erbjuda det som marknaden känner till. Jag tror att Madeiras framtid ligger i toppkvalitet på tinta negra. Eftersom den varierar så otroligt mkt på grund av vart den växer på ön så är det sannolikt tinta negra som blir den som står för framtidens första vingårdsmärkta viner. Och ja, det diskuteras att druvan ska få stå på etiketten framöver. Tinta Negra ska inte bort, det vore slöseri. Det som ska bort är skitdruvor som complexa och triunfo exempelvis, som kontrollinstitutet godkänt.
Mina två cent blev visst några dollar ;-)
PS. Åker dit igen om tre veckor. Längtar!