This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Att sabrera är dumt, vilket ditt exempel är ett tydligt bevis på. Trist att det gick så illa.Visa bifogad bild 4420 Skulle sabrera en Magnum igår och det gick totalt fel! Tog bort grimman och slog i sömmen men flaskan sprack långt ner på halsen. Resultat, 1/3 åt skogen och besök på sjukhus. Tre stygn och champagnen urdrucken när jag kom tillbaks från sjukhuset efter två timmar. Glaset skar igenom handen ovanför tummen. Vad kan jag ha gjort för fel? Tung kort sabel, distinkt lagom hårt slag. Magnum år svårt, men det har gått bra förut.
Hur välkyld var flaskan?Visa bifogad bild 4420 Skulle sabrera en Magnum igår och det gick totalt fel! Tog bort grimman och slog i sömmen men flaskan sprack långt ner på halsen. Resultat, 1/3 åt skogen och besök på sjukhus. Tre stygn och champagnen urdrucken när jag kom tillbaks från sjukhuset efter två timmar. Glaset skar igenom handen ovanför tummen. Vad kan jag ha gjort för fel? Tung kort sabel, distinkt lagom hårt slag. Magnum år svårt, men det har gått bra förut.
Brukar ha en handske på mig ibland för säkerhets skull, det hade nog gjort susen i ditt fall.
Tråkigt med skärskador - hoppas du blir helt återställd! Vilken hand var det som skadades - den med sabeln eller den med flaskan? Normalt är det väl handen med flaskan som "lever farligt" om flaskan går sönder, men då brukar man å andra sidan tappa mer än 1/3 av innehållet. Så var det möjligen handen med sabeln?Visa bifogad bild 4420 Skulle sabrera en Magnum igår och det gick totalt fel! Tog bort grimman och slog i sömmen men flaskan sprack långt ner på halsen. Resultat, 1/3 åt skogen och besök på sjukhus. Tre stygn och champagnen urdrucken när jag kom tillbaks från sjukhuset efter två timmar. Glaset skar igenom handen ovanför tummen. Vad kan jag ha gjort för fel? Tung kort sabel, distinkt lagom hårt slag. Magnum år svårt, men det har gått bra förut.
Nyfiken fråga: Varför sabrera något så trevligt och skört som ett bra vin?Funderar fortfarande vad som gick fel.
1) Temperaturen var 4-5 grader gissar jag. Med tanke på värmen ute ville jag inte att den skulle bli varm för fort när den väl kom i glasen.
2) Det var högerhanden, ovanför tummen som fick sys med tre stygn.
3) Vinkeln var rätt, och jag drog sabeln längs med flaskan. Helt enligt skolboken.
Har sabrerat ca ett trettiotal flaskor genom åren och aldrig varit med om detta. Kommer att använda handske nästa gång.
Campangen var Legras & Haas 2008 på Magnum.
Därför! Sabrerar mycket och gärna.Nyfiken fråga: Varför sabrera något så trevligt och skört som ett bra vin?
"Därför" är ett lika tveksamt svar som syftet med att sabrera, men både svaret och öppningsmetoden är nog populärt.Därför! Sabrerar mycket och gärna.
En bra och berättigad fråga. De flesta champanger jag dricker öppnas på vanligt sätt. Men ibland känns det rätt att stå på verandan och sabrera en varm sommardag! Det sker alltid inför "publik" och brukar bli ett uppskatt inslag i totalupplevelsen av middag, goda viner och trevligt sällskap. Det känns lite busigt och extravagant att sabrera. Denna gång fick begreppet "totalupplevelse" en ny innebörd för oss alla. Detta hände kl 19.30, fördrinck, och middagen blev försenad två timmar och en av gästerna höll på att svimma av allt blod som sprutade fram.Nyfiken fråga: Varför sabrera något så trevligt och skört som ett bra vin?
Bra svar, kan tänka mig att det känns som att resa tillbaka till barndomen, men denna gång blev det som att ramla ner från trädkojan rakt ner i backen.En bra och berättigad fråga. De flesta champanger jag dricker öppnas på vanligt sätt. Men ibland känns det rätt att stå på verandan och sabrera en varm sommardag! Det sker alltid inför "publik" och brukar bli ett uppskatt inslag i totalupplevelsen av middag, goda viner och trevligt sällskap. Det känns lite busigt och extravagant att sabrera. Denna gång fick begreppet "totalupplevelse" en ny innebörd för oss alla. Detta hände kl 19.30, fördrinck, och middagen blev försenad två timmar och en av gästerna höll på att svimma av allt blod som sprutade fram.
Det är kul och ser ganska häftigt ut. De flesta flaskorna öppnar jag som vanligt men sisådär 2-3 flaskor varje år får smaka på sabeln.Nyfiken fråga: Varför sabrera något så trevligt och skört som ett bra vin?
Själv så kör jag denna metod med rödtjut någon gång per år med samma motivering.Det är kul och ser ganska häftigt ut. De flesta flaskorna öppnar jag som vanligt men sisådär 2-3 flaskor varje år får smaka på sabeln.
Grillkorvspaket? Vänligen utveckla dettajag har sabrerat allt från ölflaskor till grillkorvspaket och aldrig råkat ut för att flaskan splittrats...
Provade den med mina vandringskängor och en halva Castelnau de Suduiraut -10 nyligen... hände ingenting. Antingen var skorna för dämpade eller så får man för lite momentum i en halva.Själv så kör jag denna metod med rödtjut någon gång per år med samma motivering.