Sebran
Medlem
Gick in på winesearcher och tittade på viner i alla kategorier med 100p. Både vita och röda, alla länder. Mest riktigt kostsamma franska sorter för 10K plus på rad men så plötsligt ett vin för under 500SEK med 20/20 av Jancis Robinson. 95p RP och 98p JS. En tysk riesling med ett fantastiskt betyg både absolut och för pengarna.
Dönnhoff Schlossböckelheimer Felsenberg Riesling trocken GG 2020
Som fransk Chablisdrickare, Bordeaxälskare etc så blev jag ändå väldigt nyfiken. Är detta ens möjligt att få en sådan smakupplevelse för ringa pengar? Köpte en provflaska. Först Intensiv doft av tropiska frukter. Smaken extremt mycket sten och sedan kommer rök. Nej idag är det inget som skänker mig någon glädje även om det var en bra erfarenhet. Möjligen händer helt andra saker efter lång lagring? Där saknar jag erfarenhet. Känner inte heller till vad Jancis tyska recensent brukar gilla. Men basterat på detta enda tillfälle så anar man att poäng mellan länder och regioner inte alls kan jämföras. Borde inte en 100poängare (ok snittet 97.7 av de tre ovan nämnda) säga att troligen blir det inte särskilt mycket bättre i Tyskland? Tar alla dagar hellre "officiella lågpoängare" som en fullträffchablis av Benoit Droin MdT 2020 eller goda Louis Michel MdT 2020. Båda 400sek ca.
Jakten på det perfektet klippet inom Riesling fortsätter och en provflaska säger nästan ingenting. Det kommer bli flera provflaskor enligt tips i denna tråd! Vem vill inte få en aha upplevelse innan det är för sent och dyrt.
Jag har skrivit tidigare i en annan tråd hur märkligt det är att JR gav just detta vin 20/20. Det är en av Dönnhoffs instegs-GGs och 2020 verkar vara en ganska medelmåttig årgång för detta vin enligt tyska experter. Det kan absolut bli mycket bättre i Tyskland, men som alla stora rieslingar krävs mycket tålamod. Köp några Dönnhoff Hermannshöhle 2020 och lagra i 8 år