Så nu när man börjar vakna upp ur dimmorna från lördagens bravader, så var det dag för nästa del (man får fortsätta diskutera om sortimentet såklart), men måste gå vidare när man ska ge en härlig bild utav Systembolaget och monopolet. Herr Akikio gav ju lite spoiler redan igår med sina artistiska text-bild.
Det är dags för oss att diskutera
folkhälsan, i denna post kommer även IQs test vara med, och känner att alla bör testa det och skriva sitt resultat i denna tråd (om man vill) för att ge lite nyanser hur vi "vin-snobbar" ligger till, behöver vi hjälp enligt propagandan?
Jag blev själv rödare än en kommunist på testet, så jag fick så mycket varning, haha full pott på varning faktiskt, jag är heller inte överraskad. Fast det är ju en del brister i testet, jag har ju ingen vanligt 7-16 kneg, och de flesta vet att IQ är skapad som dotterbolag till Systembolaget och har som syfte att hjälpa tron att Systembolaget gör sin plikt mot folkhälsan, kom ihåg att använda ert kritiska tänkande här, mycket är välformulerat utåt, mycket måste tas med en nypa salt, vi vet ju alla som sett IQs alkohol kartor och skrämsel med ungdomar genom åren, där föräldrar inte vet vad dom ska göra. Detta har endast ett syfte, propagera och skrämma.
I denna del så måste man påpeka 20 årsgränsen, är den faktiskt nödvändig? Det är ju 18 år på krogen, man kan beställa i utlandet, man kan köpa i utlandet, dock måste man vara medveten att tullverket har en gräns på 20 år vid införsel.
Eftersom monopolet endast visar forskning som gynnar sin egen existens bifogar jag en rapport, en PDF som gjorts av en ekonom, ni kanske sett den förut. I denna rapport finns det mycket intressant om 3 Stater i Kanada, och tar med slutklämmen i rapporten, man bör läsa hela, sitter ni på länkar till andra rapporter bifoga dom gärna till diskussionen!
Från rapporten: punkt 3.5 (Slutet på rapporten).
Because the number of stores is higher,with new products more readily available to consumers, along with discounts and various other types of promotion, a private system might be expected to stimulate sales and lead to unbridled alcohol consumption.
Does this reflect what has happened in Alberta since privatization?
The short answer is no. With private stores in Alberta, almost the same amount of absolute alcohol was being sold per adult in 2003 as in 1993 (close to an average of 8.5 litres per adult per year). Sales rose by only 1.2% during this decade, compared to 13% in Quebec and 4% in Ontario (see Figure 5).
This shows that, even with a government commercial monopoly, alcohol sales can rise far more quickly than with large numbers of private stores.
What ends up emerging from the overall comparison between the performances of the SAQ, the LCBO and the private system in Alberta is that the Alberta system has provided for the creation of a far more dynamic retail trade to the benefit of consumers without per capita alcohol sales running wild.
Privatization has provided for increases in the number of stores and in the selection of products at prices that are comparable, all told, to prices found in the other provinces. These changes do not prevent the Alberta government from collecting higher dividends than Quebec and Ontario, in relative terms.
The SAQ not only penalizes Quebec consumers but really offers no advantage to the government, which could obtain the same dividends even if it got rid of its liquor monopoly.
Vårt samhällsansvar
Systembolaget har ensamrätt på försäljning av spritdrycker, vin och starköl inom detaljhandeln. Vi ska erbjuda kunderna god service, det är vårt uppdrag från staten som är vår ägare. Vi har också i uppdrag att informera om riskerna med alkoholkonsumtion.
Den svenska alkoholpolitiken syftar till att förhindra all skadlig alkoholkonsumtion, bland annat genom att minska konsumtionen och minska skadliga dryckesvanor. Systembolaget är ett statligt företag som drivs utan vinstmaximering. Därför erbjuder vi inte kampanjpriser, mängdrabatt eller gör reklam för våra produkter. Vi säljer heller inte till den som är under 20 år, inte till den som är märkbart påverkad eller till någon som vi misstänker ska langa varorna vidare. Vi ger stöd till forskning, erbjuder ett allt bättre sortiment av alkoholfria drycker och uppmuntrar ett smartare förhållningssätt till alkohol via vårt dotterbolag IQ-initiativet. Dessutom har vi ett riksomfattande samarbete med bland andra polisen, Statens Folkhälsoinstitut och ett stort antal kommuner för att motverka langning.
Vi strävar efter att de drycker som säljs i butikerna är socialt, miljömässigt och ekonomiskt hållbart tillverkade. Systembolagets hållbarhetsarbete omfattar arbetsvillkor, mänskliga rättigheter, anti-korruption och miljö. Arbetet gäller hela kedjan från odling av råvaran till omhändertagande av den tomma förpackningen efter konsumtion
Visa bifogad bild 2010
Sverige ett föredöme
Den svenska modellen för försäljning av alkohol är 160 år gammal. Sverige tillhörde de länder i Europa som hade den högsta konsumtionen av alkohol. Man drack då nästan fyra gånger mer per capita än vad vi gör idag. Så Systembolaget gör onekligen skillnad.
Olika former av monopol förekommer på många olika ställen i världen. I Kanada har 12 av 13 provinser någon slags form av alkoholmonopol. I USA etablerades monopol i flera av delstaterna under 1930-talet. Ett starkt skäl var folkhälsan. Idag har 18 delstater någon slags form av alkoholmonopol.
Folkhälsa i stället för vinst
Det finns en oerhörd kraft i en fri marknad, där många konkurrerande aktörer försöker sälja så mycket som möjligt. Det är ju i regel av godo, men inte när det gäller alkolhol. Om man vill främja det övergripande målet om välstånd och välfärd är det rationellt och naturligt att eliminera de försäljningsdrivande krafter som fri konkurrens innebär. Systembolaget kan som enda aktör bedriva verksamheten med folkhälsan som mål i stället för att sträva efter så stor vinst som möjligt.
Systembolagets alkoholpolitiska roll
Systembolaget finns till av en enda anledning: de alkoholrelaterade problemen blir mindre om alkohol säljs utan att styras av vinstintresse. Systembolagets uttalade roll är att bidra till att begränsa alkoholens skadeverkningar. Detta uppdrag styrs av alkohollagen, Systembolagets avtal med staten och av statens ägardirektiv. Systembolagets uppdrag att begränsa tillgängligheten till alkohol har ett socialpolitiskt syfte. Detta läggs fast i det ägardirektiv som staten utfärdat för Systembolaget. Av ägardirektivet och de andra styrande dokumenten följer också ett antal andra centrala principer; att kunderna ska ges god service, att produkturvalet ska ske objektivt och neutralt, att verksamheten ska bedrivas rationellt och inte vara vinstmaximerande. Dessa krav och förväntningar från ägaren är strikt vägledande för hur Systembolaget styrs och för hur verksamheten följs upp.
Kundfokus utan merförsäljning
Systembolaget ska enligt avtalet med staten ge kunderna god service. Mot denna bakgrund strävar vi efter att uppfattas som en ledande detaljhandelskedja vad gäller sortiment, kunnande, service och ansvar. Det innebär en kontinuerlig satsning på kundorientering samtidigt som vi inte ska verka för att öka försäljningen genom marknadsföring. Vi mäter regelbundet kundernas uppskattning av Systembolaget och vår service i form av NKI (Nöjd-Kund-Index).
Ökad försäljning på minskande totalmarknad
Den totala alkoholkonsumtionen i Sverige har sedan 2004 varit i avtagande. Den oregistrerade konsumtionen har minskat samtidigt som Systembolagets försäljning har ökat. Det innebär att en stor andel av alkoholdryckernas som konsumeras i Sverige införskaffas under kontrollerade former. Detta kan tolkas som en konkret uppskattning från kunderna att Systembolaget erbjuder god service. Ur ett folkhälsoperspektiv är den stigande konsumtionen av vin bekymmersam och de långsiktiga konsekvenserna inte fastställda.