Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Monopol/Systembolaget - vill vi ha det eller ej, fördelar och nackdelar?

Jimmy Forsman

I det stora hela tämligen meh...
Sorry for off topic. Jag tycker nog att de nya översättningarna av Jan Stolpe är de bästa vi har på svenska. Dalsjös språk är rätt gammaldags, och som Stolpe själv påpekar så har den svenska prosan utvecklats en del sedan slutet av 1800-talet. Och jag vill minnas att Lindskogs (-bergs?) översättning fått en del kritik för att mer fokusera på berättelserna än själva filosofin.
Även jag måste be om ursäkt för off topic. Jag ville mest kolla skillnaderna mellan översättningarna baserat på att en tredje filur, Malte Jacobsson, i sin "Platon som Politiker" använder sig både av översättningarna från 1877 och 192? (skriver från minnet och orkar inte gå till mina anteckningar). Naturligtvis kan det enkla svaret vara att Lindskogs översättningar var under utgivande när Jacobsson skev sin text, men det kan också vara att det samtida språket i nyöversättningen av "Gorgias" kan ha gjort den användbar för Jacobssons syften (folkbildande och ideologiserande). Gissar att det handlar om det förstnämnda, men man måste ju kolla formuleringarna i alla fall.

Ane den gamle är bara en fröjd (dock i många instanser dammig och lite unken) men underhållande läsning och en typ av gastronomiskt kåseri som inte skrivs längre.

Wintermute

Medlem
Längesen var det men har absolut köpt Dauvissat på bolaget.;)

Picture4.png

MartinBz

Medlem
Asch - Fattade att det inte var det du ville säga - det blev fel helt tonläge i mitt inlägg, såg det nu, sorry! Det var ju en underbar text du hittat och verkligen upplyftande att läsa litet filosofisk-filologiska off topic-inlägg här. Keep it flowing maestro!
Jag tänker fortsätta lite off topic här, och tacka dig @Omar Khayyam för ditt indirekta boktips, när du, i en annan tråd, nämnde Philippe Delerms bok om livets små njutningar. Jag anförskaffade och läste den med stor behållning! Tack!

Toppen