This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Detsamma!Jag kan numera hämta ut förbetalda varor utan att visa leg eftersom personalen i min butik känner igen mig
Du kanske ska lägga till barn till alkoholister och skador i trafiken pga rattfylla och liknande i din uppställning? Jag är absolut ingen SB-kramare men för att jämförelsen ska bli rättvis ska väl allt vägas in?Vore kul att diskutera vilka konsumenter som kommer att vinna/förlora på att monopolet försvinner. För någon gång kommer väl det att försvinna.
Den stora massan som bara köper BiB och billigare starköl kommer kunna köpa exakt samma varor som tidigare i mataffären. Smidigt.
En väldigt liten klick som har bra med pengar, bor nära ett av de tre stora bolagen och kan smita från jobbet vid 10:00 valfri vardag kommer antagligen förlora en aning. Det är iofs samma grupp som redan idag beställer på nätet.
De enda förlorarna som är möjligt att se är de lite smått vinintresserade i småorter som plockar upp sin fredagsflaska på vägen hem från jobbet?
Det är väl bara en faktor om man faktiskt tror att Systembolaget minskar konsumptionen, vilket jag är tveksam till.Du kanske ska lägga till barn till alkoholister och skador i trafiken pga rattfylla och liknande i din uppställning? Jag är absolut ingen SB-kramare men för att jämförelsen ska bli rättvis ska väl allt vägas in?
Det finns ju andra saker som kan hända, t.ex. att ett vinstintresse gör att butiker säljer 3-för-2 och såna saker som ökar inköpen.Det är väl bara en faktor om man faktiskt tror att Systembolaget minskar konsumptionen, vilket jag är tveksam till.
Risken att "stå utan" en dag gör sannolikt att många planerar sina inköp i god tid, och kanske köper mer än de egentligen behöver, jämfört med om det skulle gå att få tag på i matbutiker.
Eller inte - det är ju ren spekulation. De har ju förresten redan typ 3 för 2 på systembolagetDet finns ju andra saker som kan hända, t.ex. att ett vinstintresse gör att butiker säljer 3-för-2 och såna saker som ökar inköpen.
Jag brukar använda det som exempel på att propaganda verkligen fungerar skrämmande bra. Ex. när nån tycker det är så konstigt att ryssar generellt är pro ryska staten…Jag är helt enig! Tanken att ett monopol skulle gynna ett bra sortiment är helt barockt. Men på något sätt har Monopolet lyckats hamra in det mantrat. Frågar du nästan vem som helst får du svaret att Systembolaget borgar för ett bra och kvalitativt sortiment. Men statligt monopol på skor vill ingen ha.
Systemet finns bara till av en enda anledning, folkhälsan. Det finns inga andra motiv inskrivna.
Jag tror folkhälsomotivet är överspelat sedan många år. Idag har vi en sådan tillgänglighet på alkohol att folk lärt sej att man inte behöver hälla i sej bara för att det finns (och så var det när jag var ung).
Vi måste dessutom i en helt annan omfattning själva ta ansvar för att placera pensionspengar, välja elavtal och till viss del ta ansvar för vår egen säkerhet. Men att köpa en flaska vin skall vi inte klara av.
Du kanske ska lägga till barn till alkoholister och skador i trafiken pga rattfylla och liknande i din uppställning? Jag är absolut ingen SB-kramare men för att jämförelsen ska bli rättvis ska väl allt vägas in?
Det finns ju andra saker som kan hända, t.ex. att ett vinstintresse gör att butiker säljer 3-för-2 och såna saker som ökar inköpen.
Nu är jag lite sen på bollen i diskussionen, men det jag tycker är mest intressant med diskussionen om Systembolagets vara eller icke vara är att den alltid är så enfaldig. Människor på båda sidor klumpar i princip alltid ihop detaljhandelsmonopolet med olika marknadsförings- eller försäljningsbegränsningar. Även om man skulle överge monopolet så innebär ju inte detta att försäljning och marknadsföring måste vara helt fri och att det kommer ploppa upp små stånd på landets rastplatser som säljer billig smuggelsprit likt de, så här års, vanligt förekommande jordgubbsförsäljarna.
Det sannolika är väl en reglerad försäljning (som t.ex. tobak) där man behöver tillstånd och försäljningstider och marknadsföring regleras på i princip samma sätt som i nuläget? Hur skulle en sådan lösning påverka utbudet och folkhälsan? Jag tror inte att folkhälsan skulle påverkas negativt men att utbudet för en majoritet av befolkningen skulle bli betydligt bättre.
@Nyllet Absolut, att släppa SB men låta affärerna lyda under relativt stränga regler (såsom att inte massrea ut alkohol osv) låter som en väg.
Agreed!
Likväl argumentet att Ica och Coop bara kommer att sälja skitvin i boxar.
Kommer förmodligen hända men tror på att det är samma utbud och kunder som idag. Varför skulle man det säljas mer boxvin. Det är ju samma kunder som köper dem?!
Skillnaden blir därmed bara vart skitvinerna säljs, sb eller Ica och Coop
Ska till Köpenhamn om 2v. Vart strosar du efter dessa viner?Frågan har kanske varit uppe innan, men möjligheten att kunna köpa lagrade viner är nästan helt obefintlig på SB. Om man söker i BS så finns det totalt 11 st viner som är från före millennieskiftet. De flesta av dem är helt hopplösa (vem vill köpa en dubbelmagnum Beau-Sejour Becot 1983 för 7508 kr?)
Jag är van vid alla möjligheter som Köpenhamn erbjuder, gå och strosa i ”skattkammare” efter udda äldre viner. Är etiketten kass eller nivån är låg så sjunker priset.
Den typen av vinförsäljning är helt omöjlig i ett monopol. Måste väl till ett antal flaskor/lådor för att orka lägga upp ett varunummer och komma med i BS. Och andrahandsviner går ju helt bort.
Men då finns ju Bukowskis? Jo, men det är mestadels väldigt prestigefyllda och dyra flaskor som hamnat där. Den där Poyferren från 1993 finns ju knappast där.
Nu vet jag iofs inte vad frågan var .... men här kan du köpa äldre årgångar till hyfsat bra priser:Frågan har kanske varit uppe innan, men möjligheten att kunna köpa lagrade viner är nästan helt obefintlig på SB. Om man söker i BS så finns det totalt 11 st viner som är från före millennieskiftet. De flesta av dem är helt hopplösa (vem vill köpa en dubbelmagnum Beau-Sejour Becot 1983 för 7508 kr?)
Jag är van vid alla möjligheter som Köpenhamn erbjuder, gå och strosa i ”skattkammare” efter udda äldre viner. Är etiketten kass eller nivån är låg så sjunker priset.
Den typen av vinförsäljning är helt omöjlig i ett monopol. Måste väl till ett antal flaskor/lådor för att orka lägga upp ett varunummer och komma med i BS. Och andrahandsviner går ju helt bort.
Men då finns ju Bukowskis? Jo, men det är mestadels väldigt prestigefyllda och dyra flaskor som hamnat där. Den där Poyferren från 1993 finns ju knappast där.