Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Monopol/Systembolaget - vill vi ha det eller ej, fördelar och nackdelar?

Per Stade

Lege artis
Utan Monopol så finns det utrymme för små butiker, som kanske inte har så stort sortiment.
Men skiftande.
På golvet bakom den utomordentligt charmiga och tjänstvilliga mannen i kassan stod en Dom Pérignon i presentförpackning.
Såg också en chianti i klassisk bastflaska på golvet i andra ändan av butiken.
När såg vi en sådan senast på bolagets hyllor?
Hittade en del riktigt bra viner till bra priser.
Mest amerikanska men också en del franska.
En underbar butik
.
IMG_0519.jpeg
IMG_0520.jpeg

Butiken ligger alldeles i närheten av pendeltågstationen i Hewlett NY.

Last edited:

Jimmy Forsman

I det stora hela tämligen meh...
Någon svensk förbudsivrare ser bilden på en vinflaska med en våg och det rycker i rapporteringstarmen: "inte får man göra reklam för vin tillsammans med vågor! Det kan ju uppmuntra både till onyktert bad, surfing och potentiellt även till framförande av båt!"

Jag bor i Malmö och jobbar i Köpenhamn och på något sätt har jag hamnat i helt rätt position för vininköp.

Jag ogillar djupt Sveriges vinförsäljning och tror inte ett dugg på att den minskar svenska folkets supande. Men av rent egenintresse så finns det saker man kan köpa i Sverige som är svårt i Danmark (och vice versa såklart).

Jag är med i en vinklubb i Danmark där man kan möjligen köpa en låda Dauvissat om man är tillräckligt bra kompis med ägaren av klubben. Men då är det allt eller inget, en flaska Les Clos, ett par flaskor 1:er cru och resten Village i en låda.

I Sverige släpps varje vin för sej och i höga prisklasser till bra priser. Sen är det ju bara den detaljen att man måste förnedra sej med att klicka som en galning med musen, och oftast bli utan..

Men i Danmark hade man aldrig ens haft en chans utan rätt kontakter och tvångsköp av andra flaskor

Det är iaf knepigt.

jrick

Medlem
Jag bor i Malmö och jobbar i Köpenhamn och på något sätt har jag hamnat i helt rätt position för vininköp.

Jag ogillar djupt Sveriges vinförsäljning och tror inte ett dugg på att den minskar svenska folkets supande. Men av rent egenintresse så finns det saker man kan köpa i Sverige som är svårt i Danmark (och vice versa såklart).

Jag är med i en vinklubb i Danmark där man kan möjligen köpa en låda Dauvissat om man är tillräckligt bra kompis med ägaren av klubben. Men då är det allt eller inget, en flaska Les Clos, ett par flaskor 1:er cru och resten Village i en låda.

I Sverige släpps varje vin för sej och i höga prisklasser till bra priser. Sen är det ju bara den detaljen att man måste förnedra sej med att klicka som en galning med musen, och oftast bli utan..

Men i Danmark hade man aldrig ens haft en chans utan rätt kontakter och tvångsköp av andra flaskor

Det är iaf knepigt.
I Sverige har Dauvissat aldrig släppts. Men man kan kanske köpa om man är kompis med importören.

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Ok, längre sedan än så långt tillbaka som det fanns en webbsida då? Eller hur lång tid tillbaka det nu är vininfo.org sträcker sig.
Drygt 15 år tror jag vininfo.org:s data sträcker sig. Har för mig att jag sett priser från ca 2008-09, men att jag inte hittat viner jag köpt strax före dess.

Jimmy Forsman

I det stora hela tämligen meh...
Då jag förgäves letade efter en nedladdningsbara .pdf-filer av herrarna Magnus Dalsjös och Claes Lindbergs översättningar av Platons "Gorgias" – utgivna 1877 och 1921 respektive – trillade jag över en riktig guldklimp: Ane den gamles Vid spisel och spett: Kalender för finsmakare (1927). Boken, vars avsiktsförklaring, med en förmodad glimt i ögat, är att försöka besvara den eviga frågan: "Varför kan inte kvinnan laga mat? — Det är frågan,", skriver den gamle,"vilken jag som en valharpun, slungar mot mänskligheten". Utredningen förs genom ett antal kåserier, i kapitelform, med titlar som "Barnamat och gubbamat samt en strof om värmlandskorv", "Tomater, tomater!", "För gåsatiden: anka" och "Årets Alfa och Omega: laken" utreder han grundligt frågan. Inklämd mellan dessa kapitel återfinns: "Ett mellanstick om drycker", vilket här bifogas, där viss irritation kan anas mot den statliga kontrollen.

Jag vågar tro att den gode Ane var en förebild för mästaren Ehrenmarks senare kåserande.

Noter:
"Systemet" som nämns är motbokens "Göteborgssystemet".
"Ane den gamle" var gastronomiskt alterego för journalisten och folksokolläraren Ane Randell vars 1926 utgivna bok Vid gryta och grill: 52 olika sätt att undvara fruntimmer lyser med sin frånvaro på landets antikvariat.
Vän av ordning vågar inte uttala sig om vad keruben gör med gåsen.

Edit:

Just ja, vad kommer han fram till? Jo, med en doft av en svunnen tid är:
Kvinnan är för lat att stiga upp och vara
nere på "bondtorget", när mälarbåtarne lägga
till. Då får man den bästa insjöfisken, de
finaste grönsakerna, som icke legat och vissnat
i solskenet en hel förmiddag. Då nästan
hoppa fjäderkräken i korgen, och frukten från
herrgårdarne doftar dikter och förunderligheter.

Attachments

• Skärmavbild 2025-01-05 kl. 21.52.36.png
    Skärmavbild 2025-01-05 kl. 21.52.36.png
    344 KB · Visningar: 26
  • Skärmavbild 2025-01-05 kl. 21.33.42.png
    Skärmavbild 2025-01-05 kl. 21.33.42.png
    340,1 KB · Visningar: 24
  • Skärmavbild 2025-01-05 kl. 21.33.55.png
    Skärmavbild 2025-01-05 kl. 21.33.55.png
    350,6 KB · Visningar: 25
  • Skärmavbild 2025-01-05 kl. 21.34.09.png
    Skärmavbild 2025-01-05 kl. 21.34.09.png
    367,8 KB · Visningar: 25
  • Skärmavbild 2025-01-05 kl. 21.34.25.png
    Skärmavbild 2025-01-05 kl. 21.34.25.png
    267 KB · Visningar: 26
Last edited:

MartinBz

Medlem
Då jag förgäves letade efter en nedladdningsbara .pdf-filer av herrarna Magnus Dalsjös och Claes Lindbergs översättningar av Platons "Gorgias" – utgivna 1877 och 1921 respektive
Sorry for off topic. Jag tycker nog att de nya översättningarna av Jan Stolpe är de bästa vi har på svenska. Dalsjös språk är rätt gammaldags, och som Stolpe själv påpekar så har den svenska prosan utvecklats en del sedan slutet av 1800-talet. Och jag vill minnas att Lindskogs (-bergs?) översättning fått en del kritik för att mer fokusera på berättelserna än själva filosofin.

JonasBo

Medlem
Utan Monopol så finns det utrymme för små butiker, som kanske inte har så stort sortiment.
Men skiftande.
På golvet bakom den utomordentligt charmiga och tjänstvilliga mannen i kassan stod en Dom Pérignon i presentförpackning.
Såg också en chianti i klassisk bastflaska på golvet i andra ändan av butiken.
När såg vi en sådan senast på bolagets hyllor?
Hittade en del riktigt bra viner till bra priser.
Mest amerikanska men också en del franska.
En underbar butik
.
Visa bifogad bild 33464Visa bifogad bild 33465

Butiken ligger alldeles i närheten av pendeltågstationen i Hewlett NY.
Jag har sett flera liknande butiker i Spanien i Italien. Där kan man t o m ta sig ett glas av vissa viner. Förvisso är utbudet på glas rätt begränsat men byts ut lite då och då efter butiksinnehavarens tycke och smak.

Då jag förgäves letade efter en nedladdningsbara .pdf-filer av herrarna Magnus Dalsjös och Claes Lindbergs översättningar av Platons "Gorgias" – utgivna 1877 och 1921 respektive – trillade jag över en riktig guldklimp: Ane den gamles Vid spisel och spett: Kalender för finsmakare (1927). Boken, vars avsiktsförklaring, med en förmodad glimt i ögat, är att försöka besvara den eviga frågan: "Varför kan inte kvinnan laga mat? — Det är frågan,", skriver den gamle,"vilken jag som en valharpun, slungar mot mänskligheten". Utredningen förs genom ett antal kåserier, i kapitelform, med titlar som "Barnamat och gubbamat samt en strof om värmlandskorv", "Tomater, tomater!", "För gåsatiden: anka" och "Årets Alfa och Omega: laken" utreder han grundligt frågan. Inklämd mellan dessa kapitel återfinns: "Ett mellanstick om drycker", vilket här bifogas, där viss irritation kan anas mot den statliga kontrollen.

Jag vågar tro att den gode Ane var en förebild för mästaren Ehrenmarks senare kåserande.

Noter:
"Systemet" som nämns är motbokens "Göteborgssystemet".
"Ane den gamle" var gastronomiskt alterego för journalisten och folksokolläraren Ane Randell vars 1926 utgivna bok Vid gryta och grill: 52 olika sätt att undvara fruntimmer lyser med sin frånvaro på landets antikvariat.
Vän av ordning vågar inte uttala sig om vad keruben gör med gåsen.

Edit:

Just ja, vad kommer han fram till? Jo, med en doft av en svunnen tid är:
Kvinnan är för lat att stiga upp och vara
nere på "bondtorget", när mälarbåtarne lägga
till. Då får man den bästa insjöfisken, de
finaste grönsakerna, som icke legat och vissnat
i solskenet en hel förmiddag. Då nästan
hoppa fjäderkräken i korgen, och frukten från
herrgårdarne doftar dikter och förunderligheter.

Detta inlägg hade passat under vitt skilda rubriker. Men det är svårt att enbart med detta skillingtryck som bevis belägga att "det var bättre förr".

Per Stade

Lege artis
Jag har sett flera liknande butiker i Spanien i Italien. Där kan man t o m ta sig ett glas av vissa viner. Förvisso är utbudet på glas rätt begränsat men byts ut lite då och då efter butiksinnehavarens tycke och smak.

När jag gjorde återbesök stod en försäljare från något företag och erbjöd smakprover på olika vodkasorter.
Jag avböjde med motiveringen att jag inte dricker sprit och att vodka är spolarvätska.

Toppen