Varför skulle gårdsförsäljning innebära att Systembolaget tar bort sitt lokala sortiment? Kan förstå att man i korridorerna på Kungsträdgårdsgatan tar till maktspråk då man ju trots allt MONOPOLET men att några gårdar startar gårdsförsäljning innebär ju inte att alla gör det. Men ok, jag vet ju att Systembolaget också börjat arbetet med att ta bort importörer som arbetar med distansförsäljning från deras leverantörslista, allt under devisen "vi är ett kommersiellt företag när det passar oss". Så det är väl möjligt att man tar sin maktmedel i anspråk bara för att visa att man kan. Man gräver ju då bara sin egen grav lite snabbare, ju fler spadar Systembolaget
tar i bruk, desto bättre.
Förstår inte heller varför ett monopol skulle vara bättre för en gårdsleverantör. Utan monopol skulle de ju kunna sälja både lokalt och i andra delar av Sverige.
Att detaljhandelsmonopolet kommer avskaffas vid tillåten gårdsförsäljning är ingen självklarhet. Finland har båda och har utökat till att det även gäller öl. Men jag inser att Systembolagets PR-avdelning (för övrigt en av Sveriges största och mest välfinansierade) driver tesen då det möjligtvis skulle kunna påverka dem. Så som de gjort mot alla förändringar genom åren
Det lokala sortimentet är ju mer eller mindre infört för att ge en marknad åt små producenter och därmed stävja konsumenternas rop för gårdsförsäljning. Jag vet inte vad de svenska vinodlarna säger, men i bryggeribranschen verkar de flesta räkna med att lokalsortimentet försvinner om gårdsförsäljning införs. Eller åtminstone begränsar det.
Lokalsortimentet är ju oerhört generöst mot producenterna. Knappt någon kvalitetskontroll och ingen begränsning i hur många produkter man kan få in. I och med att det är monopol får man utan något sälj- eller marknadsarbete 100 % marknadstäckning på den lokala detaljhandelsmarknaden, bara lite administrativt arbete som krävs. Dessutom kan kunder beställa deras öl till alla butiker i landet, bara producenten skickar kollin till Systembolagets depå i Örebro. Systembolaget tar sedan hand om ompackning och vidare transport, utan någon extra kostnad för vare sig kund eller producent.
Skulle de istället ha gårdsförsäljning skulle de behöva ordna med personal, administration osv för att hantera det och det är det många som uttryckt att de inte skulle vara intresserade av.
Jag har inte heller påstått att det är en självklarhet att införd gårdsförsäljning skulle innebära detaljhandelsmonopolets fall, men de två eller tre statliga utredningar som har gjorts visar på att de inte är förenliga. Finlands tidigare gårdsförsäljning går inte att jämföra med då den bara omfattade varor som bara producerades i Finland och därmed inte påverkade konkurrensen gentemot andra producenter i EU. Deras nya gårdsförsäljning är däremot klart intressant, men är fortfarande rätt ny och har ännu inte prövats av EU. Även om det skulle funka i Finland är det heller inte säkert att det skulle funka i Sverige, vi har ju individuella avtal med EU kring hur våra respektive detaljhandelsmonopol ska fungera och under vilka förutsättningar.
Med allt det sagt skulle jag som konsument gärna se att gårdsförsäljning införs