matage
Medlem
Jag tänker mig att det är Systembolaget som gör en extensiv tolkning och ibland direkt felaktig tolkning av EU-rätten. Även om staten och Systembolaget sitter i samma båt tror jag inte riksdagen kommer lägga några sådana lagförslag. I så fall kommer det bli totalsågat av de flesta remissinstanser eftersom det skulle strida mot själva grundfördraget.
Förstår men tänker mig ett liknande svar som ovan.
Erbjuder Alko privatimport?
Mig veterligen nöjde sig Systembolaget med Alkoholsortimentsnämndens beslut och överklagade aldrig. Frågan har därmed inte varit uppe i EU-domstolen. Jag har inte hittat eller läst beslutet men som jag förstått det framförde inte Systembolaget några konkreta bevis för att boxviner är skadligt och då blir ett förbud helt godtyckligt och kan självklart inte godkännas.
Vet att Systembolaget säger att EU inte tillåter ett förbud av boxviner fast jag tycker Systembolaget gör det lätt för sig och skyller på EU. Systembolaget tvekar inte på att göra en extensiv tolkning av EU-rätten och ibland direkt felaktig när det gäller sitt korståg mot distanshandel så varför är de inte lika aktiva när det gäller boxviner?
Huvudregeln är att handelshinder som att gynna inhemsk produktion eller gynna vissa förpackningar är förbjudna enligt artikel 34 i EU-fördraget om unionens funktionssätt. Alltså anledningen till att Systembolaget säger att boxvinsförbud inte är möjligt. Vissa undantag är dock möjliga med hänsyn till exempelvis folkhälsan enligt artikel 36.
Alltså finns det utrymme för att förbjuda boxviner men det krävs självklart att staten/Systembolaget bevisar att folkhälsan gynnas av ett förbud och att det inte kan uppnås på ett mindre ingripande sätt (proportionalitetsprincipen). Premisserna skulle kunna vara:
Ergo, boxviner ökar alkoholskadorna. (Jag tar inte ställning till slutsatsens giltighet bara att det är en möjlig argumentation.)
- alkohol kan vara skadligt för hälsan
- skadorna är positivt korrelerade med konsumtionen
- boxviner ökar konsumtionen (av vin)
Systembolaget har aldrig försökt bevisa sitt påstående och drivit frågan till EU-domstolen. Min övertygelse är att Systembolaget vet att ett förbud av boxviner idag skulle vara dödsstöten för dess existensberättigande. Folk skulle helt plötsligt vara för en privatisering bara för att få sina boxar!
Fanns ju lite Puy Chéri på flaska med...
Med tanke på argumentet att de inte får diskriminera pga förpackning så ställer man ju sig lite frågande till det där Midsommarölet som inte fick säljas pga att det var en gubbe i en eka nånstans på den brokiga etiketten (en KLAR uppmaning till sjöfylleri?) eller att ManBearPig på etiketten på Butcher i Sverige inte får hålla i en köttyxa och istället logiskt nog håller ett knippe morötter...
Jag tror vi sedan länge seglat utanför kartan när det gäller Systembolaget och logik