Var på mitt första besök på det norska vinmonopolet idag och jäklar var mycket bättre det är än Systembolaget!
Alltså, otroligt mycket bättre, jag är fan i chock! Varför har inte vi sådana fina butiker i Sverige?
Det första jag möts av är en fantastiskt välsorterad hylla med viner från Frankrike som fullkomligt dignade av godsaker, massa bra BDX, udda distrikt, tonvis med gott från Rhone och massa viner som jag skulle vilja prova. Bredvid ett lika dignande utbud av gott från Italien, kvalitetsbarolo, Barbaresco, Brunello, småproducenter från Etna och massa annat kul.
Samtidigt som jag greppar efter förståndet blickar jag längre bak i butiken och där uppenbarar sig ett tempererat vinrum som man kan gå in i och låta ögonen fröjdas av bra Champagne i långa rader och prestigeviner från världens alla hörn.
Och tro det eller ej, i mitten en snygg presentation av viner liggandes fint i sina trälådor. Jäkligt snyggt och förmodligen helt förbjudet i Sverige eftersom man då uppmanar folk att dricka kvalitetsvin istället för BIB. Hemska tanke!
Undanskuffat i ett hörn längst bak i butiken finns också ett mindre utbud av bag in box men det är tydligt att de låter kvalitetsviner ta plats och medvetet har slimmat och "gömt" undan boxarna.
Skall även tillägga att detta var en vinmonopol som hör till en stad som är betydligt mycket mindre än min hemby Kalmar och ändå håller de ett så mycket bättre utbud!
Bra jobbar Norge och jag kräks extra mycket på världens bästa Systembolag efter idag!