Minst ja...Jo, men man kan nog förvänta sig att kundpriset minst uppgår till framställningskostnad + distributionskostnad.
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Minst ja...Jo, men man kan nog förvänta sig att kundpriset minst uppgår till framställningskostnad + distributionskostnad.
Kan du nämna några?Lite OT, men det finns vinproducenter vars viktigaste uppgift är INTE att gå med vinst. De är ganska få, men ändock finns de.
Jag har de inte just nu i huvudet, men vet att det fanns en producent från Sydafrika och en från Tyskland. Finns säkert fler än så, men de här två kommer jag ihåg , fast kan inte namnge de just nu.Kan du nämna några?
Lite OT, men det finns vinproducenter vars viktigaste uppgift är INTE att gå med vinst. De är ganska få, men ändock finns de.
För att dom skall kunna avsätta pengar till välgörenhet så krävs det att dom gör vinst på sin vinframställning.Vad sägs om de här? Kanske inte så kända viner hos oss, men ändå:
”Giving back is definitely important to Grand River Cellars. Two local charities are partially supported by the sales from some of our wines.”
https://www.grandrivercellars.com/wine-varieties/charity-wines/
Jag förstår inte riktigt hur de skulle kunna finansiera sjukhuset genom att gå med förlust på vinframställningen? Edit: eller menar du att företaget inte har som mål att gå med vinst genom att bedriva en kombination av två verksamheter, där den ena går med vinst och den andra med förlust?Den ena var nog en vinproducent i Mosel som också ägde ett sjukhus. De får pengar från vinframställningen för att finansiera även sjukhuset. Så var det alla fall några år sen. Någon typ av munkar, tror jag. Men det kanske inte är så ovanligt i Tyskland över huvud taget?
nu är det åtgärdat, ligger några flaskor Billecart-8 på lagring. Öppnar gärna en flaska tillsammans vid tillfälle.Men va f...
Klarade sig Billecart? (eller var det ett annat tillfälle? Minnet är diffust...)
Gott vin som passar bäst med olika efterrätter eller allena. Jag skulle dock rekommendera Late Bottled Vintage Port, det kan man smutta till fin Stiltonost, en oslagbar kombination. Dessutom billigare, men smaken får avgöra helt klart. Tawny blir lite för dyr med åldern gentemot vad man får för pengarna. Speciellt 30- och 40-åriga varianter. Annars är söt madeira alldeles förträffligt vid juletider. En aning dyrare, men med en helt fantastiskt smak. Och glöm bort inte heller Marsala! Mycket billigt för sitt kvalitet, skulle jag våga påstå.Graham's 20 Year Old Tawny
Brukar vara bra, och tar den inte slut på julafton håller den ett tag. Finns även som 200 ml flaska.
Tycker det dricks allt för lite Maderia i Sverige. Fick tips av Niklas Jörgensen om denna
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/blandys-colheita-7094402/
Lite sötare än en Bual brukar vara och bra syra som balanserar upp. Håller väl över julen i kylen (men räcker oftast inte så länge)
Det är en madeira - den håller till i påsk i rumstemperatur...Håller väl över julen i kylen (men räcker oftast inte så länge)
Känns bättre att ha i kylen. Sedan lär flaskan vara tom långt innan nyår, iallafall hos mig.Det är en madeira - den håller till i påsk i rumstemperatur...
Dags att bumpa den här fina tråden! Vad siktar ni in er på att öppna till chokladen, nötterna, lussekatterna och skumtomtarna?