Man ska ta hänsyn till att alla har olika smak och förväntningar hur en riktigt god cognac ska smaka. Jag vill själv inte ha för torr cognac med kraftig stil utan den ska vara lite mer fruktig med lena och harmoniska smaker som är lätt att dricka när som helst.
Sen brukar man prata om också om vintercognac och sommarcognac. De har ganska olika karaktärer sinsemellan.
Det är oerhört svårt att rekommendera cognac till någon. Man måste nästan själv ta reda på det, och det finns inget lätt sätt till kunskapen heller, du måste läsa en hel del för att förstå vad det handlar om.
På Vinmonopolet går det att söka efter cognac med flera olika val där man kan ’kryssa’ än hos Alko och bolis. Och man kan söka mellan traditionell cognac eller brut, vilket är en mycket torrare stil.
Orsaken varför man inte ska välja bland de fyra största tillverkare av cognac är helt enkelt av den anledning, att de lägger så mycket pengar för marknadsföring, design, utseendet på flaskorna etc. så att det blir mycket mindre pengar för själva produkten de säljer.
Många så kallade ’jippocognac’ kan ha en fin flaska av dyr kristall som kostar en hel del. Förpackningen är oerhört påkostad och lyxig, men det gynnar ju inte själva innehållet. De flesta fina cognacsflaskor som kostar flera tiotusen kronor per styck tillhör i den här kategorin. Det är inget bra köp, utan mest ämnat åt bara att imponera omgivningen.
Och det kan vem som helst förstå att om man har kontroll på alla delarna av cognacsframställning, så har man mycket bättre möjlighet att kvalitetssäkra sin produkt och ’odlarcognac’ är mycket eftertraktad produkt, som behöver inte ändå kosta så mycket. Och på tal om det så är cognac betydligt billigare än till exempel maltwhisky om du jämför med buteljer som är ungefär lika gamla.
Det finns mer än 4000 vinodlare som säljer druvor, färdigt vin eller eau-de-vie till de större husen, men några mindre producenter odlar även sitt eget vin. Tyvärr har jag just nu ingen lista med namn på dem, men kan försöka hitta några exemplar.
Man ska ta hänsyn till att jag har slutat dricka starkvaror, så då är det ingen större vits att hålla sig ajour med allt sånt.
Följande märken brukar få högsta betyg som en helhet av ett cognachus:
Delamain, A.E. Dor, A. De Fussigny, Ch. de Montifaud, Daniel Bouju, Jean Fillioux, Paul Giraud, Léopold Gourmel, Grosperrin, Jean-Luc Pasquet, Lafont de St. Preuil, Laurent Merlin, Leyrat, Moyet, Normandin-Mercier, A. Paquereau, Pierre de Segonzac, Prunier, Ragnaud-Sabourin, Louis Royer.
Jag gillar speciellt cognac från området Petite Champagne och gärna i åldern mellan 20 till 35 år.
Har inte druckit dem var och en, men har läst mycket gott om alla. Om det stör någon så får det bli så.
Jag gillar speciellt cognac från området Petite Champagne och gärna i åldern mellan 20 och 35 år.
Det finns även en ganska bra cognacsajt och även om man skulle betala alkoholskatten kan man hitta en hel godsaker där för ett bra pris.
No 1 Leading platform for Cognac since 2010 ✓ 2000 Cognacs ✓ 200 brands ✓ More than 10.000 happy customers ✓ From France to your doorstep ✓
www.cognac-expert.com
Där kan ni alla som vill lära sig lite mer läsa om det mesta runt cognac. Och märk väl att en flaska cognac kan räcka mycket längre än en flaska champagne, som man normalt dricker under bara max ett par timmar och ändå kostar de kanske ungefär lika mycket.
Vilken tycker du då är mer prisvärt? För mig är det ett mycket enkelt beslut, fast det blir numera ytterst sällan jag smuttar på en cognac, men det kan hända när jag får finfrämmande från Finland.
Champagne håller sig inte särskilt länge efter det har öppnats. Cognacen däremot kan hålla sig drickbar även mer än ett år, men det är nog ganska få människor som har tålamod att spara dem så länge och du kan få en jättefin cognac för samma pris eller även billigare vad en fin champagne kostar.
Även lagrad rom är oftast dyrare om du går efter åldern. Det har varit ganska tungt för cognac nu en längre tid, och man får se om de någonsin kommer tillbaka till sin forna ställning.
Tucked away in the cellars of small family-owned brands sit lovingly preserved spirits for the next generation—or for you, if you know where to look.
robbreport.com
Saxat från internätet:
”För att göra den bästa konjaken måste du odla druvorna, göra vinet och destillera det på bästa sättet. Då ser du det när det åldras. I mina källare finns det konjak som gjordes av min far, min farfar och min farfarsfar.”
Pierre Ferrand, grundaren av Pierre de Segonzac